Цього року процедура проходження державного технічного огляду транспортних засобів зазнала серйозних змін. Тепер його можна проходити як на станціях ДАІ, так і на приватних СТО протягом усього року (з 15 січня по 15 грудня). У Державтоінспекції переконують: введення нових правил проходження техогляду має полегшити життя автомобілістам. Однак іншої думки самі водії. Вони вважають, що нововведення лише додало їм проблем. Мовляв, процедура ускладнилася, подорожчала й обросла корупційними схемами. Про особливості цьогорічного техогляду дізнавався кореспондент «Голосу України».
У липні 2008 року Кабінет Міністрів України надав право приватним СТО на проведення ТО автомобілів. За задумом чиновників, після цього майданчики в МРЕВ мають спорожніти, а власники автомобілів на приватних СТО спокійно пройти техогляд. Але, як виявилося сьогодні, приватні СТО не поспішають отримувати ліцензії. До липня нинішнього року сертифікованих точок для проведення техогляду було менше 30% від потреби. У зв’язку з цим Кабмін відклав ще на півроку — до 2010 року — проведення його для автотранспорту, що мав пройти в 2009 році. Однак у ДАІ переконують: сьогодні можна без будь-яких перешкод пройти державний технічний огляд.
Прес-служба департаменту ДАІ МВС України:
На сьогодні в Україні вже уповноважено 716 суб’єктів господарювання, які затратили значні кошти на облаштування виробничої бази, створили робочі місця й надають послуги з перевірки технічного стану. Зважаючи на пропускну спроможність кожного уповноваженого об’єкта господарювання та загальну кількість зареєстрованих у країні транспортних засобів, вже уповноваженої кількості суб’єктів цілком вистачає для належного проведення державного технічного огляду в поточному році.
Проте, за інформацією ДержавтотрансНДІпроекту, лише двадцять із них готові до техогляду по-справжньому. Тобто мають необхідне обладнання, документацію та спеціалістів.
— Інші станції — це суб’єкти, які мають бажання заробляти гроші й не більше, — каже голова регіональної ради АсМАП Київської області Валерій Черненко. — Щоб отримати право на проведення техогляду, підприємству необхідно мати не лише належну документацію та спеціалістів, а й таке обладнання, як прилади для вимірювання освітлення в автомобілі, гальмові стенди, газокаталізатори та інше. Також вони повинні перевіряти шуми, тонування вікон. Станція повинна робити повну діагностику.
Необхідні документи
Перш ніж вирушати на станцію діагностики, водіям необхідні документи, для збору яких потрібний час і чималі кошти. Проблем не буде лише з громадянським паспортом, правами, техпаспортом (якщо власник автомобіля інша людина, то й довіреність). Однак необхідні і додаткові документи — меддовідка та страховка.
У столиці більше десятка медичних установ, де можна пройти медкомісію. Ціни в усіх цих закладах різні. Наприклад, у поліклініці сімейного лікаря «Русанівка» вартість проходження разом з відвідуванням нарколога й психіатра коштує 166 гривень. В центральній поліклініці Шевченківського району — 297 гривень. Проходження медкомісії, що лякає багатьох водіїв, насправді не займає багато часу. У цьому міг переконатися кореспондент «Голосу України», завітавши в одну з поліклінік Києва. За один день цілком можна впоратися з отриманням довідки. Та якщо клієнт поспішає, то меддовідку можна отримати взагалі без будь-якої комісії. Випишуть її за 10-15 хвилин. Однак у цьому випадку необхідно буде додатково доплатити близько 100 гривень.
Також необхідний документ при проходженні ТО — поліс обов’язкового страхування цивільної відповідальності. Ціни на поліс майже у всіх страхових компаній однакові.
Які СТО кращі
У департаменті ДАІ МВС України нашій газеті повідомили, що після діагностики на приватній станції техогляду автовласник повинен звернутися у районний підрозділ ДАІ. Там показати протокол про його проходження, і тільки після цього йому видадуть талон техогляду. Якщо ж водію така процедура не подобається, можна, як і раніше, пройти техогляд на станції діагностики, підпорядкованій ДАІ. Коштує там ця процедура 45 гривень. Суб’єкти ж підприємницької діяльності виставляють тарифи самі. Вони в три рази вищі — 120-150 гривень. Щоправда, у ДАІ не коментують, на якій підставі приватні фірми, яким доручили займатися техоглядом, самостійно встановлюють ціни на нього. Також не кажуть вони, чому ці кошти йдуть у кишені приватних СТО, а не у казну. Не знаходимо ми чіткої відповіді й у постанові Кабміну від 9 липня 2008 року, на яку посилаються в ДАІ.
Прес-служба департаменту ДАІ МВС України:
Порядок уповноваження суб’єктів господарювання на проведення перевірок технічного стану затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 9 липня 2008 року № 607 «Про затвердження порядку надання суб’єктам господарювання повноважень на проведення перевірки технічного стану колісних транспортних засобів під час державного технічного огляду», яка розроблена на виконання концепції реформування системи державного технічного огляду, схваленої постановою Кабміну від 9 серпня 2007 року № 1036 «Про деякі питання реформування системи державного технічного огляду колісних транспортних засобів».
Власники автомобілів сьогодні фактично опинилися між двох вогнів. З одного боку — станція техобслуговування, яка повинна видати довідку про справність автомобіля. А з другого — ДАІ, яка у разі підозри може самостійно провести повторний огляд транспортного засобу. Звичайно ж, можна вийти з ситуації, домовившись і з одними, і з другими. Однак невідомо, чи захочуть приватні станції ризикувати. Адже за це їх можуть оштрафувати. Наприклад, якщо у протоколі напишуть, що автомобіль справний, а працівники ДАІ виявлять, що він таким не є, то з приватних станцій стягуватиметься штраф у розмірі 1400-1700 гривень.
Діагностика автомобіля
Сьогодні пройти ТО автомобіля на акредитованих станціях не займає багато часу.
— Не знаю, чому всі бояться цього ТО. Це зовсім не боляче, — жартує працівник однієї зі столичних СТО, яка проводить техогляд, Микола Іванович. — У нас техогляд коштує: з об’ємом двигуна до 1800 куб. см — 120 гривень; з об’ємом двигуна від 1801 до 2500 куб. см — 160 гривень; з об’ємом двигуна від 2500 куб. см, а також усі повнопривідні автомобілі — 200 гривень. Принцип перевірки машини досить простий. Спочатку перевіряємо його шумність. Потім у спеціальному боксі перевіряємо справність гальм, рульового управління, ходової частини та ін. Ця вся процедура займає приблизно 30 хвилин. Та й черг у нас немає. А проблеми у водіїв починаються вже у МРЕВ. Адже там їм потрібно буде простояти у величезних чергах.
Багато водіїв узагалі не проходять процедуру техогляду. Принаймні так стверджує столичний таксист Андрій.
— Жодного огляду на сертифікованих станціях не проводять. У цьому я мав змогу сам переконатися, — розповідає Андрій. — Заплатив інспектору 150 гривень, він дав мені адресу СТО й уже заповнений бланк огляду. З цим бланком я поїхав за вказаною адресою, де мені поставили печатку.
Киянка Галина отримала техталон на свій автомобіль швидко й без усіляких зусиль.
— У цьому році з техоглядом у мене було все просто, — каже Галина. — Своєму знайомому, який працює в ДАІ, я передала копію техпаспорта й необхідну суму грошей. А через два дні він приніс мені новий техталон, де вже було все необхідне: написано марку автомобіля, поставлено жирну печатку.
Заборгованість у штрафах
Щоб пройти ТО, у власника автомобіля не повинно бути заборгованості зі штрафів. А для цього необхідно пред’явити квитанції. Наприклад, у Дарницькому районному управлінні ДАІ зробити це можна тільки у відведений час. Як результат — черги вишиковуються чоловік у 7-10. Якщо ж водій не сплатив штраф, у проходженні ТО відмовляють. У свою чергу юристи стверджують, що ці дії є незаконними, оскільки, за інформацією Держслужби спецзв’язку та захисту інформації України, так звана база ДАІ не пройшла процедури сертифікації, отже, її дані не мають доказового характеру.
За пластиковий талон — 100 гривень
Утім, як виявилося, і це ще не всі витрати, необхідні для проходження техогляду. В Державтоінспекції придумали пластикові талони техогляду. Щоправда, їх увели тільки в столиці. Зроблено це виключно для зручності автолюбителям. Мовляв, після 3-4 вилучень паперовий талон ТО втрачає свій вигляд. А пластиковий можна вилучати хоч щодня, і йому нічого не буде. Коштує такий 100 гривень. Хоча він практично ідентичний паперовому — на лицьовій стороні є номер і рік, є місця для зазначення марки та державного номера кузова, дата технічного огляду, а також термін наступного. Однак деякі фахівці стверджують, що собівартість пластикового талону — близько 10 гривень.
Прес-служба Департаменту ДАІ МВС України:
Вартість виготовлення бланків талонів про проходження державного технічного огляду, які МВС закуповує в установленому законодавством порядку, визначається їх постачальником. При цьому МВС надано право встановлювати надбавку в межах 25% до визначених виробником цін на виготовлення продукції. Відповідно до вищевикладеного вартість талону про проходження техогляду на пластиковій основі становить 100 гривень (80 гривень вартість талону+20 гривень націнка).
P. S. Коли верстався номер, стало відомо, що ДАІ знову змінила процедуру державного технічного огляду. Відтепер його можна пройти тільки до 15 грудня. У департаменті ДАІ пояснюють це рішення просто: відсутня необхідна кількість суб’єктів господарювання, уповноважених на проведення ТО. Мовляв, перенесення терміну (до 1 липня 2010 року) ні до чого не привело — техстанцій не додалося. Хоча ще вчора вони переконували в іншому...
Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.