Комітет Верховної Ради з питань державного будівництва та місцевого самоврядування готує до другого читання зміни до закону «Про політичні партії в Україні» (щодо звітності партій за політичні та передвиборні програми).
Закріпивши пропорційну систему виборів до Верховної Ради, політична реформа призвела до істотного зростання ролі партій у політичній системі. Нині вони — не лише монополісти на висунення кандидатів у народні депутати, а й беруть на себе відповідальність за проведення державної політики в цілому.
Згідно з чинним законодавством, програма є одним із основоположних документів політичної організації. Однак для окремих партій політичні програми мають значення лише як документ, необхідний для реєстрації, а не для діяльності як такої. До того ж на практиці положення передвиборних документів може і не втілюватися.
Відсутність належної уваги з боку законодавства до регулювання діяльності політичних партій, на думку автора законопроекту Олега Зарубінського (фракція Блоку Литвина), призвела до того, що окремим із них, в тому числі й парламентським, властивий надмірний популізм і нехтування власною політичною програмою. Тобто — інтересами виборців, що їх підтримали. Відтак, упевнений депутат, виникла нагальна потреба затвердити на рівні закону вимогу звітності партій за реалізацію власних програм.
Отже, проект закону пропонує внести зміни до статті 7 закону «Про політичні партії в Україні», встановивши, що парламентські партії (блоки) щорічно звітують за виконання партійної та передвиборної програм. Відповідні звіти мають публікуватися в газетах «Голос України» та «Урядовий кур’єр».
Ухвалення документа в цілому призведе до:
— унормування відповідальності політичних партій за реалізацію власних програм та передвиборних обіцянок. Таким чином, ці організації стимулюватимуться не лише до звітності як такої, а й, певною мірою, до конкретизації програмних і передвиборних документів;
— сприятиме зростанню політичної освіти. Крім того, партії будуть змушені більшою мірою враховувати інтереси виборців, що, відповідно, вдосконалюватиме й механізм непрямої демократії взагалі.
Водночас, розглянувши зазначений законопроект, Головне науково-експертне управління дійшло висновку, що політична відповідальність не належить до різновидів юридичної відповідальності і не регулюється нормами права. На думку експертів, оцінювання результатів діяльності політичної партії відбувається шляхом її підтримки (або непідтримки) на наступних парламентських виборах. Негативна оцінка діяльності політичної партії призводить до позбавлення її можливості бути представленою у парламенті. Сумніви експертів викликає й ефективність запропонованої форми звітності політичних партій. Оскільки, на їхню думку, вона може перетворитися на партійну рекламу.