Нова технологія прокладання газової труби по дну річки, яку застосували фахівці ТОВ «Вінницябуд», не те, що не збурила і не скаламутила воду, а навіть не порушила плин течії Південного Бугу. Виконання робіт проектували фахівці підприємства «Вінницяагропроект» під орудою головного інженера підприємства Петра Туза.
— Мені невідомі випадки, коли б дюкер заглиблювали у дно річки, — каже генеральний директор підприємства ТОВ «Вінницябуд» Володимир Хомич. — Здебільшого газопровід лягає на дно. Ми застосували нову технологію. Спершу газову трубу «одягли» в поліетилен, щоб уникнути пошкоджень покриття. Тоді пробурили тунель. Дно річки кам’янисте, тому в деяких місцях дюкер ліг на глибину два метри, а в інших — на всі сім. Робота зроблена, як кажуть, на віки.
Тунель під водою прокладали з... берега. Зробити це вдалося завдяки тому, що підприємство ТОВ «Будівельник», один із субпідрядників виконання робіт, має у своєму розпорядженні сучасну машину для горизонтального буріння. Вона американського виробництва. Таких машин налічується лише декілька в Україні, уточнив пан Хомич.  Протягом п’яти годин фахівці пройшли відстань у 280 метрів. «Якби таку роботу виконували традиційним старим методом із залученням барж, екскаваторів, іншої техніки, то на це затратили б не менше як два тижні, — уточнює Володимир Хомич. — При цьому не обійшлося б без збурення річки. Це завдало б проблем з очищенням води. Адже приблизно за 150 метрів від місця прокладання газопроводу розташований міський водозабір. А так водна гладінь навіть не ворухнулася — ні під час буріння, ні тоді, коли затягували трубу. Хіба що у випадку, коли на човні річку перепливав локаторник, визначаючи тим самим найоптимальніший шлях проходження дюкера».
До надзвичайно складної роботи залучили приблизно десять фахівців і робітників. Монтаж труб здійснювали представники згаданого підприємства «Вінницябуд», буріння тунелю і затягування труби — ТОВ «Будівельник», разом з ними також працювали фахівці підприємства «Вінницягазбудсервіс». Наступного тижня на них чекає ще один «стрибок» через річку. Як пояснив пан Хомич, так само буде прокладено резервну нитку газопроводу. Вона пройде на відстані приблизно тридцяти метрів від основного дюкера. Газову трубу треба буде ще провести під автомобільною трасою Вінниця—Київ, це на околиці міста над Південним Бугом.
— Ми ні на хвилину не зупинятимемо рух транспорту на доволі гомінкій автомобільній дорозі, — каже Володимир Хомич. — Уже маємо досвід роботи. На іншому кінці газопровід проліг під ще однією автотрасою Вінниця—Хмельницький. Там уже зробили підземний «прокол». Так само без пошкодження асфальтового покриття і без зупинки транспорту.
Нитка газопроводу, про який йдеться, проляже до майбутнього нового мікрорайону Вінниці, а також до прилеглих до обласного центру сіл Якушинці та Зарванці. Його прокладатимуть названі підприємства. Загальна вартість планованих робіт приблизно двадцять мільйонів гривень. Перехід через Південний Буг обійшовся у три мільйони гривень.
— Жодної копійки з бюджету області на це не витрачено, — каже представник інвестора робіт народний депутат України третього скликання Олександр Шпак. — Для нас газопровід є соціальним об’єктом. Але завершити роботи без підтримки влади не зможемо, тому що виникає низка проблем, зокрема, прокладання труби ділянками землі, які вже передані у приватну власність.
На знімку: з допомогою техніки для горизонтального буріння газопровід по дну Південного Бугу проклали без шкоди екології річки.
Фото автора.