На здобуття Державної премії України в галузі науки і техніки в 2009 році.
Ознайомився із списком робіт, допущених Комітетом з державних премій України в галузі науки і техніки (КДПУГНТ) до конкурсу, і звернув увагу на працю під номером 19. Тема («Розробка та впровадження наукоємної технології виробництва ресурсоощадливих шин») і знайомі імена авторів заінтригували.
Що нового запропонували виробничники та вчені мільйонній армії власників автотехніки аграрного, вантажного і легкового призначення? Невже в недалекому майбутньому ми відмовимося від імпортних шин і використовуватимемо вітчизняні — надійні, довговічні, одне слово, конкурентоспроможні?
Будемо об’єктивними: монополія дніпропетровських шин нам поки що не загрожує. Однак тішить факт широкої експансії українського товару на ринки країн Європи, Азії, Америки та Африки.
Познайомимось спочатку з авторами розробки та впровадження наукоємної технології:
1. Вербас Віталій Володимирович, президент ВАТ «Дніпрошина» (на знімку);
2. Науменко Олександр Петрович, директор з розвитку ВАТ «Дніпрошина», доктор технічних наук, професор;
3. Горяінов Сергій Ігорович, технічний директор ВАТ «Дніпрошина»;
4. Дучинський Петро Іванович, директор з економічних питань ВАТ «Дніпрошина»;
5. Шморгонер Віктор Сергійович, генеральний директор ТОВ «Інвельта» (Дніпропетровськ);
6. Бурмістр Михайло Васильович, ректор Українського державного хіміко-технологічного університету, доктор хімічних наук, професор;
7. Ольшанський Василь Павлович, професор Харківського національного технічного університету сільського господарства, доктор фізико-математичних наук, професор;
8. Ларін Олександр Миколайович, начальник кафедри Харківського університету цивільного захисту, доктор технічних наук, професор.
Україна тільки віднедавна почала активно і ефективно розробляти і впроваджувати технології, які, сподіваюсь, дозволять їй досягти сировинної та енергетичної незалежності. Здобувачі та їхні колеги цілеспрямовано і системно працюють над цією проблемою два десятиліття.
Надруковано понад 300 наукових статей, 100 технічних рішень мають патентний захист, видано 20 монографій та посібників, розроблено понад 50 державних стандартів.
Одне слово, надано вдалий приклад комплексного створення національного високоінтелектуального продукту — ресурсоощадливих шин, що обумовлене створенням та відпрацюванням: елементів конструкцій (Ларін О. М.); розрахункових моделей (Ольшанський В. П.); гум та армуючих матеріалів (Бурмістр М. В.); асортименту (Шморгонер В. С.); ексклюзивних конструкцій та технологій промислового виробництва (Вербас В. В., Науменко
О. П., Горяінов С. І., Дучинський П. І.).
— У результаті вдалося отримати наукоємну технологію виробництва ресурсоощадливих шин, яка значно скоротила потреби сировини (майже на чверть), електроенергії (наполовину), технічної води (на дві третини), — зауважує Віталій Вербас. — 2004 року наше ВАТ «Дніпрошина» сертифіковано за міжнародним стандартом якості ІSO 9001 : 2000, а нині сертифікується за стандартом екологічної безпеки ІSO 14001 : 2004.
Сам сказав
Про «Дніпрошину»:
— З цього напряму (хімія. — Авт.) є дуже цікаві роботи. Зокрема, дослідження, проведене у зв’язку з виробництвом шин. Їх для авто в Україні випускають щонайменше два заводи: «Дніпрошина» у Дніпропетровську й білоцерківська «Росава». У Білій Церкві шини здебільшого випускаються для легкових автомобілів. А у «Дніпрошини» основна номенклатура — шини для вантажівок, сільгоспмашин і для спеціальних авто. Вона представила цікавий комплекс робіт.
Про комітет з Держ-премій:
— ...Якщо подивитися на роботи, які пройшли секції, і проаналізувати, як їх відбирали і які з них були відбраковані, то будь-який неупереджений спостерігач переконається — на 90 відсотків це чесно відібраний науковий продукт.
І взагалі, робота побудована так, що корупція практично виключена, тому що на пленумі комітету, який становить 97 осіб, необхідно набрати три чверті голосів. Хіба можна купити стільки людей?
Вадим СТОГНІЙ, учений секретар, заступник голови КДПУГНТ.
Споживач шукає надійне і привабливе «взуття» для машин. Я свій вибір зробив: вважаю, якість гуми «Дніпрошини» нічим не поступається імпортним, зате ціна значно нижча. Гадаю, і Комітет з державних премій України в галузі науки і техніки достойно оцінить розробку здобувачів.
 
На знімку: продукція, яку знає світ.
Фото надано ВАТ «Дніпрошина».