На суднобудівному заводі ВАТ «Вадан Ярдс Океан» спустили на воду перше судно на замовлення великого національного інвестора та сільгоспвиробника — компанії «НІБУЛОН». Перша баржа із 24, які будують для «НІБУЛОНу», отримала авангардний номер та назву — «НІБУЛОН-001». Тож навіть тризначний номер підтверджує серйозність намірів сільськогосподарського підприємства стосовно будівництва власного флоту. І, можливо, в недалекому майбутньому побачимо на річках та морях судно із назвою «НІБУЛОН-999».
День народження флотилії
Як уже писав «Голос України», ТОВ СП «НІБУЛОН» цього року розпочало реалізацію наймасштабнішого за всю свою історію інвестиційного проекту загальною вартістю в 150 мільйонів доларів. Утім, як зазначають фахівці в різних галузях народного господарства, цей задум не тільки значущий для самої компанії, його сутність неоціненна для всієї України. Адже такого випадку, коли вітчизняне аграрне підприємство здійснило замовлення на будівництво суден, а отож відроджує річковий флот держави, не знає історія України. «Двигуном» проекту, поза сумнівом, є генеральний директор ТОВ СП «НІБУЛОН», Герой України Олексій Вадатурський.
Нагадаємо, що інвестиційна програма компанії передбачає створення власного флоту — будівництво 24 барж змішаного («річка—море») плавання дедвейтом 108 тисяч тонн, а також будівництво і придбання 14 морських та річкових буксирів. Окрім цього, компанія «НІБУЛОН» будує сім елеваторів і річкових терміналів — загальний об’єм для зберігання зерна на першому етапі становитиме 300 тисяч тонн, а після введення в експлуатацію другої черги цих підприємств (до 1 липня 2010 року) ємність елеваторів зросте вдвічі.
Окрім того, що компанія є одним з найбільших вітчизняних виробників і експортерів основної сільськогосподарської продукції, це єдина компанія з вертикально інтегрованою структурою, яка працює за схемою «поле—порт». Тобто «НІБУЛОН» пішов по шляху створення чіткої логістичної схеми, яка складається з декількох ланок: вирощування сільськогосподарської продукції, збирання врожаю власною технікою, його зберігання та переробка, транспортування, експорт. Але в цій схемі деякий час була незаповненою саме транспортна ніша. І «НІБУЛОН» наповнив її змістом.
Про такий аспект діяльності компанії зазначив на урочистому заході, присвяченому виведенню з доку «нібулонівського» первістка, заступник міністра аграрної політики Віктор Бойко: «Олексій Опанасович Вадатурський добре вивчив вертикально інтегрований ланцюг сільськогосподарського виробництва та експортування, і знайшов у ньому ланцюзі найвужчі місця, на чому можна здешевити свою продукцію, на чому можна виграти, яким чином можна зменшити логістичну складову в ціні сільськогосподарського продукту. Гадаю, уряду треба підтримувати ініціативу, з якою виступає компанія «НІБУЛОН», поширювати її по всій території України, бо саме в цьому напрямі — майбутнє України».
Президент Української зернової асоціації Володимир Клименко підтвердив, що урядові плани збігаються з позицією «НІБУЛОНу» — дати аграріям найвищу ціну на зерно, аби стимулювати їх до вирощування ще більших врожаїв. «Україна цілком здатна, — зазначив Володимир Георгійович, — вийти на 70 мільйонів тонн зерна до 2012 року. І здійснити це реально. З початком транспортування зерна Дніпром нарешті «велика безробітна» річка запрацює, а сільгоспвиробники, що знаходяться вздовж Дніпра, зможуть мати ціну на 10—15 доларів вищу. Тож розвиватиметься сільське господарство, розвиватиметься аграрна держава».
Не випадково на святі з нагоди спуску судна були присутні голови облдержадміністрацій — Миколаївської Олексій Гаркуша та Полтавської Валерій Асадчев. Для обидвох областей — явище значуще та неординарне. «Таких подій в Україні дуже мало, — зазначив Олексій Гаркуша, — коли одне українське підприємство вкладає серйозні інвестиції, забезпечує нові робочі місця, а інше українське підприємство виконує ці замовлення. Це приклад того, як потрібно сьогодні працювати та реалізовувати ті можливості, які є в державі, а не скиглити, посилаючись на труднощі».
Голова Полтавської облдержадміністрації Валерій Асадчев передав вітання від полтавських хліборобів, добрих знайомців «НІБУЛОНу», для яких миколаївська компанія будує елеватори. «Ми відкриваємо одну з найпотужніших транспортних артерій, якою є Дніпро, — сказав Валерій Михайлович. — І вона стає фактично конкурентом нашим залізничним шляхам. Україна буде колосальним зернотрейдером, світовим трейдером, який зможе серйозно впливати на зернову позицію не тільки в Європі, а й у світі».
Вдячність ТОВ СП «НІБУЛОН» і особисто генеральному директору Олексію Вадатурському висловив і міський голова Миколаєва Володимир Чайка, зазначивши, що це сільгосппідприємство розміщає свої замовлення не в Голландії, Норвегії, а створило такі умови, аби і метал, і все необхідне обладнання було наше, українське.
Перше судно на замовлення «НІБУЛОНу» кораблебудівники Миколаєва здали на декілька днів раніше від запланованого терміну. Звісно, постаралися корабели, адже будували «для своїх», для земляків. Доклали величезних зусиль керівники двох підприємств — два Герої України — генеральний директор ВАТ «Вадан Ярдс Океан» Микола Романчук та генеральний директор ТОВ СП «НІБУЛОН» Олексій Вадатурський. Вони зізнаються: останнім часом працювали цілодобово, без вихідних та відпусток. Хлібороб Олексій Опанасович освоював ази кораблебудування, а корабел Микола Павлович розбирався в тонкощах хліборобської справи. Результат вийшов на славу.
«Це не просто баржа, це дуже складна плавуча споруда, — професійно заявляє Микола Романчук. — Варто відзначити і унікальні, запатентовані люкові закриття, яким немає аналогів, і складне якірно-швартове обладнання. Крім цього, це судно типу «річка—море». Воно може працювати навіть в льодових умовах. Так, баржа не самохідна, але якщо надбудувати машинне відділення, вийде повноцінне судно». Повідомив Микола Павлович і про технічні характеристики судна. Завдовжки воно сягає 90 метрів, завширшки — 16 метрів, висота борту — 5,2 метра, осадка — 3,7 метра. До речі, завдяки такій мінімальній осадці баржа здатна легко проходити по мілководному Дніпру.
Нарешті — хвилююча мить. За старовинною корабельною традицією перший крок судна у воду знаменується розбиванням шампанського об борт судна. Радник Олексія Вадатурського, його дружина Раїса Михайлівна гідно виконала роль хрещеної матері, з першого разу розбивши пляшки з шампанським, що й ознаменувало народження первістка «НІБУЛОНівського» флоту. Кажуть, це добрий знак.
Бізнес-арифметика від Олексія Вадатурського
Дітище «НІБУЛОНу» та особисто Олексія Вадатурського, перша баржа, вже вирушила на завантаження зерном. Свої вітання з цього приводу передала Прем’єр-міністр України Юлія Тимошенко. Вона запевнила аграріїв та корабелів у державній підтримці. Справді державницький підхід до вирішення проблемних питань сільськогосподарської галузі продемонстрував Олексій Вадатурський.
— За будь-якого бізнес-проекту гостро стоїть питання рентабельності, — пояснив Олексій Опанасович. — Безумовно, і цей бізнес-проект передбачає рентабельність інвестиційних коштів, ми розраховуємо повернути вкладені інвестиції протягом п’яти років. Варто відмітити і проблему розвантаження державних автотранспортних та залізничних шляхів. Давайте підрахуємо: одна баржа може транспортувати 4,5 тисячі тонн сільськогосподарської продукції, в той час як для перевезення такої само кількості зерна потрібно 180 вантажівок чи 69 залізничних вагонів. Іншими словами, це серйозна конкуренція і автомобільним, і залізничним перевізникам. Я вже не кажу про економію пального, збереження автодоріг, поліпшення екологічної ситуації. А коли є конкуренція в сфері перевезень зерна, не буде монополізму. В свою чергу, ринок відпрацює адекватно, значить, буде зростання ціни на 50—100 гривень за одну тонну. Якщо, наприклад, в регіоні виростять 15 мільйонів тонн зерна, помножте на 50 гривень за одну тонну, це буде вже 750 мільйонів гривень додаткового доходу в аграрному секторі України тільки з одного регіону.
Від створення «НІБУЛОНом» власного флоту виграють сільгоспвиробники Черкаської, Полтавської, Дніпропетровської, Київської та Запорізької областей, через територію яких проходить Дніпровський транспортний вузол. Закупівельні ціни у цих регіонах наблизяться до цін морських портів України, а видатки на перевезення сільськогосподарської продукції значно скоротяться. Олексій Вадатурський повідомив, що у подальших планах компанії — амбітні транспортні проекти, які передбачають використання власного флоту для доставки сільгосппродукції через річку Волгу та Каспійське море до Ірану або цим же шляхом з Казахстану до України, а також через Чорне море до Туреччини та Єгипту. В перспективі — транспортна доставка через Дунай до країн Центральної Європи.
Директор ТОВ СП «НІБУЛОН» підкреслив важливість підтримки держави в реалізації цих проектів — особливо у тих питаннях, які в її компетенції. Передусім необхідно провести днопоглиблювальні роботи на Дніпрі в районі Дніпропетровська — через недостатню глибину річки судна йтимуть до цього місця напівзавантажені. «Ось куди слід скерувати зібрані державою канальні та інші збори. Адже за роки незалежності України Дніпро обмілів на один метр», — зазначив Олексій Вадатурський.
Компанія «НІБУЛОН» реалізує інвестпроект за участі вітчизняних проектантів, постачальників металу, суднобудівників тощо, істотно сприяючи розвитку вітчизняної економіки. Протягом року під час реалізації інвестпроекту буде задіяно понад 10 тисяч будівельників та працівників інших спеціальностей, а після введення в експлуатацію підприємств постійне місце роботи в компанії «НІБУЛОН» отримають 1000 працівників.
Високий авторитет виборола компанія на світовому фінансовому ринку. Адже попри економічну кризу, купівлю сучасного обладнання фірми «CІMBRІA UNІGRAІN A/S» для будівництва «НІБУЛОНом» семи елеваторів та річкових терміналів забезпечує Експортно-кредитний фонд Данії під гарантії уряду Данії. Виділяє кошти французький банк BNP Parіbas SA. В кредитуванні інвестпроекту беруть участь інші визнані у світі фінансові структури. «Такі дії — свідчення бездоганної кредитної історії нашої компанії, бездоганного виконання всіх взятих на себе фінансових зобов’язань, високого авторитету», — відзначив генеральний директор ТОВ СП «НІБУЛОН» Олексій Вадатурський.
Його словам віриш. Адже темпи реалізації проекту вражаючі. Тільки два місяці тому на завод «Ваден Ярдс Океан» закладені чотири баржі, а сьогодні перша з них вже вийшла зі стапелів. Наступні три готуються до виходу на велику воду вже наприкінці серпня. Не забаряться і наступні. Великий врожай чекає на свої власні судна.
Миколаїв.
Фото Олександра КРЕМКА.