Ціни на світовому ринку продовжують підніматися. Однак на тлі інших регіонів наприкінці липня — на початку серпня різко виділився Китай, де протягом останніх двох тижнів вартість як довгомірного, так і плоского прокату зросла на 60—100 доларів за тонну. Якщо в середині липня китайські ціни були практично на одному рівні зі світовими, то тепер вони різко вирвалися вперед.
За оцінками експертів, це відбувається як через об’єктивні чинники (зростання витрат на сировину, збільшення попиту), так і унаслідок спекуляцій, що в перспективі може хитнути ціновий маятник униз. У принципі, на світовий ринок китайський підйом справляє лише непрямий вплив. Металургійна галузь КНР останніми місяцями перебуває практично в стані автаркії: обсяги експорту та імпорту стали порівняно з рівнем національного виробництва вкрай незначними. Проте підвищення цін у Китаї служить для виробників в інших регіонах зайвим приводом на користь збільшення котирувань на свою продукцію.
Близький Схід: у пошуках «справедливої» ціни
На початку серпня турецькі виробники довгомірного прокату здійснили нову спробу підвищення цін. Котирування на арматуру підстрибнули від близько 440—460 доларів за тонну FOB у середині липня до 480—500 доларів за тонну FOB, катанка при поставках до країн Перської затоки подорожчала до більш як 500 доларів за тонну FOB, а сортовий прокат — до 550—570 доларів за тонну FOB, додавши близько 20—30 доларів за тонну порівняно з попереднім місяцем.
Безумовно, з точки зору реальної ринкової ситуації підйом цін на арматуру видається не зовсім виправданим (попит на інші види довгомірного прокату більший, тож підвищення було переважно прийнято споживачами). Обсяги продажів арматури в країнах Ближнього Сходу дуже невеликі, ціни, як правило, в останні кілька тижнів перебувають на одному місці або йдуть униз. Зокрема, найбільша єгипетська металургійна компанія EZDK зменшила серпневі котирування приблизно на 18 доларів за тонну — майже до 505 доларів за тонну EXW (із ПДВ). В ОАЕ місцеві трейдери заявляють про зростаючу конкуренцію між імпортом і продукцією національного виробництва, що також сприяє здешевленню продукції.
Практично повсюдно ні будівельні компанії, ні дистриб’ютори не хочуть створювати запасів напередодні Рамадану, який починається 21 серпня. При цьому перспективи на осінь не зовсім ясні. Чимало фахівців у країнах Перської затоки тепер вважають, що регіональна будівельна галузь почне відновлюватися лише на початку майбутнього року, а в Єгипті склади дотепер заповнені продукцією, завезеною в першому півріччі.
У принципі, виробники можуть розраховувати на зростання попиту і цін наприкінці Рамадану, коли покупцям по волі чи по неволі доведеться повернутися на ринок, щоб поповнити запаси, але підвищення на початку серпня вочевидь передчасне. Однак у металургів немає іншого виходу. Дефіцит металобрухту призвів до злету цін на американський і європейський матеріал HMS №1&2 до 285—295 доларів за тонну CFR, а на російський та український А3 — до 290 доларів за тонну CFR і більше. Вартість заготовок на початку серпня теж пішла нагору, досягши близько 400 доларів за тонну FOB чорноморські порти. На внутрішньому ринку Туреччини ціни на напівфабрикати піднялися до більш як на 440 доларів за тонну EXW, тож металурги просто змушені приводити котирування на арматуру у відповідність зі своїми витратами.
На регіональному ринку плоского прокату зростання цін має помірніший характер. Попит практично повсюдно невисокий через літній спад ділової активності, однак обсяг пропозиції ще більш обмежений. Найсерйозніший дефіцит спостерігається в Туреччині, де споживачі вже звернулися до уряду з проханням про зниження або скасуванні мита на імпорт гарячого і холодного прокату, а також оцинкованої сталі в розмірі 13—15%, введених на початку 2009 року. Якщо це рішення буде прийнято, найбільше від нього виграють, звичайно, російські та українські експортери, які залишаються найбільшими постачальниками плоского прокату до Туреччини.
На початку серпня провідні виробники підвищили ціни на листову сталь при постачанні на Близький Схід приблизно на 20—30 доларів за тонну порівняно з липнем. Українські компанії пропонують гарячекатані рулони й товстолистову сталь по 500—540 доларів за тонну CFR, котирування на російську продукцію сягають 575 доларів за тонну CFR з постачанням у жовтні. Єгипетська EZDK приймає вже замовлення на грудень з розрахунку 600 доларів за тонну FOB.
Вельми затребувані в країнах регіону і більш дорогі види плоского прокату. У Туреччині місцеві виробники побутової техніки скаржаться на нестачу холоднокатаних рулонів, вартість яких сягає 700—720 доларів за тонну EXW (без ПДВ). Індійська оцинкована сталь товщиною 0,4—0,5 мм пропонується в країни Перської затоки по 770-800 доларів за тонну CFR з постачанням наприкінці вересня чи в жовтні.
Європа: наслідуючи сусідів
В Європі нині період відпусток. Багато які промислові компанії, включаючи металургійні, зупинили на цей місяць свої підприємства, щоб за цей час хоч трохи розвантажити переповнені склади. Закупівлі сталевої продукції здійснюються переважно дистриб’юторами й у незначних кількостях. Щоправда, сталеливарні компанії заявляють, що забезпечені замовленнями на найближчі місяці. Завдяки низьким обсягам виробництва ринок сьогодні справді має збалансований вигляд. Утім, як відзначають аналітики, плановане на серпень-вересень повернення до ладу низки доменних печей може восени спричинити надлишок пропозиції. Поки що перспективи на осінь досить невиразні. Розширення закупівель плоского і довгомірного прокату з достатнім ступенем вірогідності прогнозується тільки для країн Центральної Європи, на заході економіка все ще перебуває в стані стагнації.
Вартість арматури на європейському ринку, незважаючи на подорожчання металобрухту, залишається в інтервалі 330—340 євро за тонну EXW з незначними винятками, як Греція або Португалія, де ціни можуть сягати 380 євро за тонну з доставкою. Найдепресивнішими залишаються ринки Німеччини і Бенілюксу, де деяким постачальникам доводиться тримати ціни на позначці 320 євро за тонну EXW.
Експортні котирування європейських компаній також залишаються практично незмінними протягом двох місяців. Алжир, який традиційно виступає найбільшим покупцем іспанської та італійської арматури, увесь цей час не виявляє особливої активності, тож ціни не виходять з інтервалу 330—340 євро за тонну FOB з тяжінням до нижньої межі. Втім, доларові котирування останнім часом дещо зросли внаслідок підвищення курсу євро до 1,43—1,44 долара.
Компанія Arcelor Mіttal продовжує піднімати ціни на плоский прокат у Європі. Так, на початку серпня польський підрозділ корпорації довів вартість гарячекатаних рулонів до 380 євро (547 доларів) за тонну EXW з постачанням у жовтні, а холоднокатаних —до 450 євро (648 доларів) за тонну EXW (без ПДВ). На вересень намічено підвищення цін на товстолистову сталь європейських підприємств Arcelor Mіttal на 30 євро за тонну.
Загалом європейські компанії пропонують гарячекатані рулони по 340—370 євро за тонну EXW. Вартість імпортної продукції наблизилася тим часом до позначки 400 євро (575 доларів) за тонну CFR. На цей рівень виходить і комерційна товстолистова сталь. Зокрема, наприкінці липня повідомлялося про укладання низки контрактів на постачання китайської продукції до Італії по 400—420 євро за тонну CFR.
Східна Азія: Китай попереду
Найзначимішою подією на світовому ринку сталі наприкінці липня — на початку серпня став, безумовно, різкий зліт цін у Китаї. Так, наприклад, середня вартість арматури в східних провінціях підстрибнула в липні на 21%, а в перший тиждень серпня — ще на 7—8%. Ринкові котирування на матеріал HRB335 середніх розмірів сягнули 4400 юанів (644 долара) за тонну з металобази, причому це ще, очевидно, не межа. Провідні металургійні компанії країни установлюють відпускні ціни на серпень у межах 650—675 доларів за тонну EXW (із ПДВ), причому котирування часто переглядають в бік підвищення.
Аналогічна картина, хай і в дещо скромніших масштабах, спостерігається і на китайському ринку плоского прокату. Компанія Wuhan Steel, яка 30 липня оголосила про підвищення котирувань на вересень на 200—300 юанів за тонну, через кілька днів, передумавши, додала до оголошених цін ще 600—1000 юанів за тонну. Так, нові ціни на комерційний гарячий прокат товщиною 5,5 мм становитимуть 665 доларів за тонну EXW (із ПДВ), а на холодний (1 мм) — 5250 юанів (769 доларів) за тонну EXW. Ринкові ціни на ці види продукції на початку серпня досягли, відповідно, 4200—4300 юанів (615—630 доларів) за тонну і 5200—5300 юанів (761—776 доларів) за тонну з металобази.
За словами китайських фахівців, різкий стрибок цін пояснюється дією кількох чинників. По-перше, він спричинений реальним збільшенням попиту, особливо на конструкційну сталь. Інвестиції у нерухомість у першому півріччі поточного року зросли більш як на 30% порівняно з аналогічним періодом торік. Крім того, до цього треба додати інфраструктурні проекти, які фінансуються за рахунок держбюджету. В результаті хоча виробництво арматури в Китаї в червні 2009 року перевищило показники минулого року на 34,1% (майже до 11,0 млн. тонн), надлишку пропозиції на ринку не відчувається.
Поки китайські компанії самостійно задовольняють потреби національної економіки в сталевій продукції. Імпортуються в основному напівфабрикати (заготовки і сляби) за цінами близько 470—480 доларів за тонну CFR, також повідомлялося про невеликі закупівлі холодного прокату в Бразилії вартістю близько 600 доларів за тонну CFR. Однак дуже серйозною проблемою (і однієї з головних причин підйому цін) є для китайських компаній високі ціни на імпортну сировину. Так, металобрухт із США та Японії досяг у Китаї 320—340 доларів за тонну CFR, а котирування на залізну руду перевищили 100 доларів за тонну CІF.
Підйом цін у Китаї допомагає і постачальникам з інших країн. Японські металурги, досягши лише рівня 520 доларів за тонну FOB за вересневими контрактами на постачання гарячекатаних рулонів до Китаю, країн Південно-Східної Азії і Близького Сходу, заявляють про намір підняти ціни в четвертому кварталі до 550—600 доларів за тонну FOB. Продукція із СНД пропонується далекосхідним покупцям по 570—580 доларів за тонну CFR, але аналітики очікують її швидкого подорожчання приблизно до 600 доларів за тонну CFR.
Віталій ШИМКОВИЧ (Укррудпром).
Фото Олександра КЛИМЕНКА.