У січні — червні 2014 року до Верховної Ради України надійшло 38 тис. пропозицій, заяв і скарг громадян, що на 16 тис. звернень менше, ніж за відповідний період минулого року. Аналіз статистичних даних свідчить, що зменшення загальної кількості звернень до парламенту відбулося переважно за рахунок зменшення кількості письмових і усних надходжень до комітетів Верховної Ради України і Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради України з питань приватизації (-6,5 тис.) та депутатських фракцій (груп) у Верховній Раді України (-2,5 тис.).

За перше півріччя 2014 року на адресу Верховної Ради України надійшло 4,6 тис. колективних звернень, які підписали 53,2 тис. осіб.

У звітному періоді парламентськими комітетами розглянуто 7,7 тис. звернень громадян. Найбільше звернень розглянуто в комітетах Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією (1,7 тис.), з питань верховенства права та правосуддя (1,4 тис.), з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності (740). Депутатськими фракціями у Верховній Раді України опрацьовано 3,1 тис. пропозицій, заяв і скарг громадян, з яких 1,1 тис. — у депутатській фракції Всеукраїнського об’єднання «Свобода» у Верховній Раді України, 640 — депутатській фракції Політичної партії «УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка», 500 — депутатській фракції Комуністичної партії України у Верховній Раді України.

Структурними підрозділами апарату Верховної Ради України упродовж січня — червня 2014 року розглянуто 27,2 тис. пропозицій, заяв і скарг громадян. З них працівниками Відділу з питань звернень громадян опрацьовано 26,6 тис.

До керівництва парламенту звернулися 376 осіб, із них до Голови Верховної Ради України — 152 особи.

Упродовж першого півріччя 2014 року у Верховній Раді України на особистому прийомі побували 7,3 тис. (-573) осіб, у тому числі до парламентських комітетів звернулися — 1,6 тис. (-201), до депутатських фракцій (груп) — 977 (-82) осіб.

Відповідно до Розпорядження Голови Верховної Ради України «Про Порядок організації та проведення особистого прийому громадян у Верховній Раді України» № 224 від 6 лютого 2008 року в січні — червні 2014 року працівниками Відділу з питань звернень громадян апарату Верховної Ради України було організаційно забезпечено проведення 37 особистих прийомів громадян у приймальні Верховної Ради України головами, секретарями та членами парламентських комітетів, виконуючими обов’язки голів, заступниками та уповноваженими представниками депутатських фракцій у Верховній Раді України. Усього на вищезазначених особистих прийомах побували 563 відвідувачі, від яких було отримано 639 звернень, у тому числі 580 письмових та 59 усних.

Упродовж звітного періоду працівниками Відділу з питань звернень громадян апарату Верховної Ради України на особистому прийомі у приймальні Верховної Ради України було прийнято 2,6 тис.    (-16) відвідувачів, від яких одержано 4,6 тис. (-62) звернень.

Згідно з інформацією, наданою секретаріатами депутатських фракцій (груп) у Верховній Раді України, впродовж першого півріччя 2014 року до народних депутатів України сьомого скликання, їх помічників-консультантів у виборчих округах звернулися 150613 виборців, розглянуто 51928 письмових звернень, проведено 9709 особистих прийомів та 9725 зустрічей з виборцями.

Аналіз статистичних даних у розрізі регіонів свідчить про суттєве зменшення поштових надходжень з Дніпропетровської (-2,7 тис.), Донецької (-2,1 тис.), Луганської (-1,9 тис.) областей та Автономної Республіки Крим (-987 звернень), що пов’язано з подіями на півдні та сході нашої країни. Водночас дещо збільшилася кількість звернень із Закарпатської (+417), Миколаївської (+111), Полтавської (+105), Кіровоградської (+54) та Одеської (+42) областей.

Серед авторів звернень, які зазначили своє соціальне становище, переважали заяви і скарги від пенсіонерів — 9,4 тис, осіб, які позбавлені волі, або воля яких обмежена — 1,7 тис., працівників бюджетної сфери — 1,6 тис., підприємців — 1,0 тис., безробітних — 942, учнів і студентів — 451, державних службовців — 166, робітників — 78, селян — 27, служителів релігійних організацій — 19, військовослужбовців — 15. Із загальної кількості громадян за захистом і допомогою до Верховної Ради України упродовж січня — червня 2014 року звернулися 1,8 тис. інвалідів І — ІІІ груп, 1,2 тис. — дітей війни, 803 — ветерани праці, 622 — особи, які постраждали від Чорнобильської катастрофи, 531 -інвалід війни, 408 — дітей-інвалідів, 351 — інвалід Великої Вітчизняної війни, 197 — багатодітних сімей, 172 — учасники ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС, 157 — учасників війни, 152 — учасники бойових дій, 77 — одиноких матерів, 54 — матері-героїні, 13 осіб, які мають звання Героя України, та понад 31,5 тис. громадян, які не зазначили свого соціального статусу.

За перше півріччя 2014 року у зверненнях громадян до Верховної Ради України було порушено 38,7 тис. питань, із яких 42,6 відсотка становили питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, 11,2 відсотка — діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України, 10,9 відсотка — соціального захисту, 6,8 відсотка — праці і заробітної плати, 4,7 відсотка — фінансової, податкової та Митної політики, по 3,1 відсотка — питання житлової політики та комунального господарства.

Упродовж січня — червня 2014 року до Верховної Ради України надійшло 16,5 тис. пропозицій, заяв і скарг з питань забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, що на 9,4 тис. звернень менше, ніж у першому півріччі минулого року. Як свідчить змістовний аналіз, значне зменшення чисельності звернень громадян на правоохоронну тематику відбулося насамперед завдяки зменшенню кількості пропозицій та вимог дописувачів про відкликання з розгляду Верховною Радою України проекту закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання та протидії дискримінації в Україні, які масово надходили на адресу парламенту в січні — червні 2013 року.

У звітному періоді до парламенту продовжували надходити скарги на неналежне виконання своїх функцій окремими працівниками прокуратури, що становить 16,7 відсотка від усієї кореспонденції Відділу з питань звернень громадян на правоохоронну тематику. Серед звернень на судову тематику найчисельнішими залишаються заяви і скарги на судові рішення та вироки, в яких дописувачі вказують на неправильне, на їхню думку, застосування судами норм матеріального і процесуального права, неповне з’ясування фактичних обставин справи, ненадання належної оцінки доказам та поясненням сторін. У пошті парламенту непоодинокими є повідомлення дописувачів про факти некоректної поведінки та порушення присяги окремими суддями, упередженості та тяганини під час розгляду судових справ. У Відділі з питань звернень громадян за звітний період розглянуто майже 1,4 тис.    (-441) звернень такого змісту.

У першому півріччі 2014 року до Верховної Ради України надійшло 4,3 тис. (+506) звернень щодо діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України. Більше третини звернень стосувалося діяльності Верховної Ради України як вищого органу законодавчої влади в державі, якому більшість дописувачів відводили вирішальну роль у стабілізації ситуації в країні та бажали плідної і ефективної праці.

Змістовний аналіз парламентської кореспонденції на тему діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України засвідчив про збільшення уваги дописувачів до суспільно-політичних подій у країні та за кордоном. Лише в пошті Відділу з питань звернень громадян кількість таких листів збільшилася втричі (з 406 листів у січні — червні 2013 року до 1,2 тис. у січні — червні 2014 року). Усі вони різняться за своїм змістом та точкою зору на останні події в країні, але об’єднує їх єдине — бажання мирного розв’язання політичної ситуації, що склалася в державі.

Статистичні дані свідчать про збереження тенденції до зменшення кількості пропозицій, заяв і скарг громадян до Верховної Ради України, у яких порушуються питання соціального захисту. Упродовж січня — червня 2014 року на адресу парламенту надійшло 4,2 тис. таких листів (5,2 тис. у січні — червні 2013 року, 6,1 тис. у січні — червні 2012 року). Таке зменшення пояснюється, зокрема, поступовим скороченням надходжень до парламенту звернень щодо недопущення скасування законодавчо визначених обсягів соціальних гарантій окремим категоріям громадян, які упродовж двох останніх років масово надходили до Верховної Ради України. У листах громадян на соціальну тематику порушувалися переважно питання надання матеріальної допомоги та призначення, перерахунку, виплати трудової, соціальної пенсій.

За звітний період збільшилася кількість звернень до Верховної Ради України з питань праці і заробітної плати. Усього за перше півріччя 2014 року надійшло 2,6 тис. (+568) листів такого змісту, з яких 1,6 тис. (+163) розглянуто у Відділі з питань звернень громадян, 831 (+590) — у комітетах Верховної Ради України, 129 — у депутатських фракціях (групах) у Верховній Раді України. Як свідчить змістовний аналіз, збільшення кількості листів на тему праці і заробітної плати відбулося завдяки численним зверненням освітян щодо недопущення зниження трудових гарантій працівників освіти у зв’язку з можливим прийняттям проекту закону України №4648 від 07.04.2014 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо вдосконалення окремих положень соціальної політики)». Статистичні дані свідчать, що кожне четверте звернення до Верховної Ради України з питань праці і заробітної плати стосується звільнення з роботи, недотримання роботодавцем законодавства про працю переважно в частині виплати заробітної плати, непроведення розрахунку при звільненні.

Упродовж першого півріччя 2014 року до парламенту надійшло 1,8 тис. (+33) пропозицій, заяв і скарг громадян з питань фінансової, податкової та митної політики. Як свідчить змістовний аналіз, особливою гостротою серед них вирізняються звернення громадян України, які мають невиконані зобов’язання перед банківськими установами за договорами споживчого кредиту в іноземній валюті, та, звертаючись до органів влади, державних і комерційних фінансових установ, вимагають розв’язати питання щодо проведення конвертації зобов’язань за кредитними договорами в іноземній валюті в національну валюту України. Лише в пошті Відділу з питань звернень громадян подібні за змістом листи становлять 38 відсотків від загальної кількості кореспонденції підрозділу з питань фінансової, податкової та митної політики.

У пошті Верховної Ради України залишаються актуальними скарги на невиплату компенсації втрат грошових заощаджень громадян, поміщених в установи Ощадного банку СРСР. За перше півріччя 2014 року лише до Відділу з питань звернень громадян надійшло 202 (+18) такі звернення.

У січні — червні 2014 року до Верховної Ради України надійшло 1,2 тис. (-159) заяв і скарг громадян з питань житлової політики. Як свідчать статистичні дані, значною залишається частка звернень громадян до парламенту, у яких ідеться про надання житла особам, які мають право на його одержання. У пошті Відділу з питань звернень громадян вона становить 52 відсотки від загальної кількості питань на житлову тематику. Як і раніше, основними дописувачами з цього питання є пільгові категорії громадян, які продовжують скаржитися на тривалу затримку з поліпшенням житлових умов, порушення під час його розподілу.

У звітному періоді більш як удвічі порівняно з січнем — червнем 2013 року зменшилася кількість звернень до парламенту з питань комунального господарства. Усього до Верховної Ради України за перше півріччя 2014 року надійшло майже 1,2 тис. (-1,1 тис.) таких листів. Як свідчить їхній змістовний аналіз, таке зменшення відбулося за рахунок скорочення поштових надходжень з питань опалення, газифікації, водопостачання, забезпечення паливом та питною водою. Водночас актуальними залишаються питання щодо бездіяльності працівників комунальних служб і житлово-експлуатаційних організацій.

До Верховної Ради України продовжують надходити звернення з питань охорони здоров’я — 1111 пропозицій, заяв і скарг; аграрної політики і земельних відносин — 773; освіти, наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності — 645; обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин — 619; державного будівництва, адміністративно-територіального устрою — 580; економічної, цінової, інвестиційної, зовнішньоекономічної, регіональної політики та будівництва, підприємництва — 552; діяльності органів місцевого самоврядування — 542; звернення тощо.

Усі пропозиції, заяви і скарги громадян до Верховної Ради України розглядалися згідно з чинним законодавством. Звернення, що містили пропозиції до законопроектів, зареєстрованих Верховною Радою України, вивчалися та узагальнювалися в комітетах Верховної Ради України. Листи, в яких порушувалися питання, що не належали до повноважень Верховної Ради України, надсилалися для вирішення по суті органам виконавчої влади, місцевого самоврядування, прокуратури та суду. Аналітичні матеріали доповідалися керівництву Верховної Ради України, передавалися до парламентських комітетів, депутатських фракцій (груп) у Верховній Раді України та народним депутатам України для використання в законотворчій роботі.

Відділ з питань звернень громадян апарату Верховної Ради України.