Сучасні інтеграційні процеси, входження України в Європейський освітній простір, міжнародний обмін інформацією значною мірою впливають на підвищення статусу іноземної мови, вважає міністр освіти і науки Іван Вакарчук.
Навчання іноземної мови розпочинається з другого класу, а в спеціалізованих школах — з першого. З п’ятого діти можуть вивчати другу іноземну.
У першому класі чужу мову вивчають 20 відсотків учнів. З них понад половина — у спеціалізованих школах.
На сьогодні її вивчення в дошкільних установах не є обов’язковим й організовується лише за бажанням батьків і можливостей закладу.
— Я підписав наказ про те, що з 2009/2010 навчального року в практику роботи дошкільних навчальних закладів буде впроваджено Базову програму розвитку дитини «Я у світі», — зазначає міністр. — Заняття найчастіше вводяться за ініціативою батьків (47 відсотків) або за пропозицією дитячого садка (38 відсотків). Окрім того, 67 відсотків батьків згодні додатково оплачувати уроки з іноземної мови у дитсадку.
Попит батьків значно перевищує можливість закладів надавати додаткові освітні послуги. Так, 64 відсотки опитаних керівників вважають, що вкрай бракує відповідних спеціалістів.
Для подолання цієї проблеми ми розробили проект Типових штатних розписів для ДНЗ. Цим документом передбачено додаткові штатні одиниці для проведення гурткової роботи з дітьми дошкільного віку, — інформує Вакарчук.
На жаль, навчально-методичне забезпечення у дошкіллі вкрай недостатнє.
Є лише одна програма — «Англійська мова для дітей дошкільного віку» з методичними рекомендаціями та збіркою занять до неї. Отже, про варіативність не йдеться. Протягом останніх років до міністерства подано тільки один методичний посібник «Як навчити дитину англійської мови» та мультимедійні освітні комплекси, комплекти навчальних програм.
Ситуацію погіршує те, що у фахових періодичних виданнях майже не з’являються публікації щодо вивчення іноземних мов у ДНЗ.
Сьогодні підготовка вчителів іноземної мови здійснюється у 13 класичних, 19 педагогічних, трьох гуманітарних університетах, двох інститутах, 23 педагогічних коледжах, 18 училищах.
Фото Анастасії СИРОТКІНОЇ.