Кошти потрібні як для видобутку сировини, так і для її подальшого транспортування. Про це вчора під час прес-конференції заявив Олег Устенко, виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера. Однак, за його словами, нині світ відчуває справжній дефіцит інвесторів, які наважуються вкладати кошти у довготривалі проекти. Мовляв, більшість з них налякані нестабільністю економічної ситуації у світі і в Україні зокрема. Проте без необхідних вливань енергетична сфера може зіткнутися з низкою серйозних небезпек. Щоправда, на думку Богдана Соколовського, уповноваженого Президента України з міжнародних питань енергетичної безпеки, це надто гучна фраза. Буцімто, йдеться не так про небезпеки, як про виклики, що їм має протистояти наша країна.
Чи не найбільший вплив на стан вітчизняної енергетичної сфери має платоспроможність населення та стан газотранспортної системи, — переконаний Валерій Боровик, голова правління альянсу «Нова енергія України». Як з першим, так і з другим, переконує експерт, у нас в країні проблеми.
— Про дотації населенню з боку держави Україна говорить постійно, але коштів на компенсацію не виділяє. Що ж стосується модернізації газотранспортної системи, то тут також є низка питань. Ніхто не заперечує, що роботи потрібно вести. Але чомусь постійно кажуть про модернізацію всієї газотранспортної системи. Тобто віддати все в одні руки. Та це навряд чи правильний підхід, — каже пан Боровик.
За його словами, модернізація усієї системи — надто дороге і довготривале задоволення. І знайти виконавця, якому можна було б доручити увесь спектр робіт, складно. «Найпотужніша сьогодні компанія уже завтра може стати банкрутом, — запевняє В. Боровик і додає: — Як варіант, ми пропонуємо провести модернізацію газотранспортної системи поетапно, з вибором виконавців на конкурсній основі». Адже, стверджує доповідач, подібних великих проектів у світі одиниці. Тому усі охочі мають ще позмагатися за право вкласти гроші у модернізацію газотранспортної системи.
Та водночас, на думку Олега Устенка, інвестори до нас не прийдуть, поки інвестиційний клімат України не зміниться. До того ж вплинула на апетити інвесторів і криза. «Інвестори налякані фінансовою кризою і витрачати кошти на довготривалі проекти не дуже хочуть». За попередніми розрахунками, модернізація газотранспортної системи обійдеться щонайменше у 2,5 млрд. доларів.
Тож на разі, мовляв, потрібно подумати про новий підхід до енергосфери. Приміром, скорочення енерговитрат під час виробництва. До речі, за словами пана Устенка, наша економіка є однією з найбільш енерговитратних у світі: «Думаю, криза цю ситуацію трошки змінить, і люди почнуть думати над тим, як економити ресурси». Поряд з цим мають розвиватися й альтернативні джерела енергії.
І звичайно ж, не обійтися без перегляду тарифів. Вартість транспортування має бути адекватною ціні на газ, — мало не в один голос запевняють експерти. Усі ж обхідні проекти транспортування енергоресурсів Валерій Боровик називає блефовими. Мовляв, надто багато роботи, часу і коштів має піти на це.