Голова Верховної Ради України Володимир Литвин наприкінці минулого тижня відвідав Севастополь. Свою точку зору на політичну ситуацію в країні глава українського парламенту виклав, виступаючи в ефірі Севастопольської регіональної державної ТРК, а також на прес-конференції, яку він дав для журналістів.
На думку Володимира Литвина, громадяни оцінюють роботу вищих органів влади не так за прозорістю їхньої діяльності, як за результативністю: «Люди мають відчувати, що державні інститути працюють ефективно: люди спокійні, у них є впевненість у завтрашньому дні, у тім, що у разі чергової зміни влади й осіб у владі не буде кардинально змінюватися державна політика. А те, що Верховна Рада працює неефективно, — це всім зрозуміло, і передусім мені».
На запитання про те, хто в цей час реально керує країною, людьми, Володимир Литвин сказав, що в нормальній державі народом керувати не треба. Завдання влади — нормально організувати процес життєдіяльності. І відповідальність за це несуть Президент, уряд і Верховна Рада. Ключову роль відведено парламенту, тому що саме він відображає погляди, настрої й устремління людей. «Для цього необхідно обирати адекватну Верховну Раду. А для цього потрібен чіткий і зрозумілий закон про вибори». Володимир Литвин вважає, що час відмовитися від системи виборів, побудованої на закритих партійних списках, а обирати депутатів безпосередньо в округах.
Якщо українські політики щиро хочуть соціального й політичного спокою в країні, у регіонах, то вони, на думку В. Литвина, мають «...перестати педалювати надто тонкі й чутливі теми. У Севастополі це проблеми взаємин з Росією, проблеми мови, проблеми Чорноморського флоту. Головне, що треба зробити: щоб Україна не виступала в ролі подразника і поучителя Росії». А деякі вітчизняні політики таку «місію» на себе беруть, сказав Голова Верховної Ради.
Володимир Литвин однозначно виступає за те, щоб із ухваленням нової редакції Бюджетного кодексу кожна громада мала законодавчо закріплену можливість верстати свій бюджет самостійно. «На сьогодні під час прийняття державного бюджету розписується сімсот бюджетів, а розписуватиметься дванадцять із половиною тисяч. Так, тут можливе виникнення проблем, можливі помилки, можливі зловживання, може проявитися наша нерозпорядливість. Але починати колись треба!». Голова Верховної Ради запропонував апробувати нововведення, провівши експеримент в одній з областей України.
У дещо іншому ключі тема бюджету й фінансування була порушена в запитанні: чи вважає Голова Верховної Ради достатніми кошти, які уряд виділяє на утримання Збройних Сил? Як член РНБО, зазначив Володимир Литвин, я маю вичерпну інформацію, в якому стані перебуває українська армія. Стан складний. «І хоча б скільки рішень приймали з приводу того, що потрібно збільшити фінансування, якщо немає загальної позиції з Кабінетом Міністрів України, якщо немає підтримки у Верховній Раді, це залишиться просто побажанням або одним з механізмів чи важелів для політичного протистояння». Для виправлення ситуації Голова Верховної Ради радить «припинити експерименти над військовим відомством, а для цього потрібно припинити війну політиків, для початку — на рівні Президента й Прем’єр-міністра України».
Розраховуючи на те, що спільними зусиллями всіх зацікавлених осіб у державі вдасться зверстати на наступний рік реальний бюджет для потреб Збройних Сил, В. Литвин застерігає: «Якщо виходити із пропозиції, поданої нашими військовими й силовими структурами (а це десь у межах шістдесяти мільярдів гривень), я гадаю, ця сума є надзвичайно складною й практично непідйомною для українського бюджету на наступний рік».
Висвітлюючи тему майбутніх президентських виборів, Володимир Михайлович повідомив журналістів, що першого серпня він підписав і направив Віктору Ющенку закон про внесення змін у деякі законодавчі акти щодо виборів Президента України. Зауваження юристів парламенту до цього документа, за словами В. Литвина, викладено на восьми сторінках машинописного тексту. «Зауваження істотні, на які дуже складно не звернути увагу, але які, на жаль, не були враховані». Владимир Литвин прогнозує, що Віктор Ющенко використає своє право вето й стосовно цього документа. У такому разі, припустив глава парламенту, «мені і його доведеться підписувати». Після чого у Президента є можливість звернутися до Конституційного Суду.
Журналістів цікавили перспективи подолання вето Президента на закон про фінансування підготовки до Євро-2012 за рахунок доходів Нацбанку. В. Литвин висловив упевненість у тім, що вето вдасться подолати, тому що «дві найбільші фракції мають великий інтерес до цього». Водночас Голова Верховної Ради попередив, що виділення Нацбанком України суми в майже десять мільярдів гривень може виявитися досить проблематичним питанням. У той же час воно несе в собі ризик «розкручування» інфляційних процесів.
Крім того, Голова Верховної Ради переконаний, що найближчим часом необхідно ухвалити закон про статус Севастополя. За його словами, цей законодавчий акт дасть змогу місту використовувати свої особливості й специфіку. Ухвалення цього закону вимагає й Конституція.
Володимир Литвин підкреслив, що після виборів Президента новий глава держави виявить бажання призначити керівником міста свого представника, що, за словами Голови Верховної Ради, «відповідатиме очікуванням того, хто його призначить, і найменше думатиме про інтереси жителів міста». «Формувати владу мають люди. Дехто боїться, що люди помиляться й оберуть міським головою «не ту людину», але я впевнений, люди ніколи не помиляються», — сказав В. Литвин.
Севастополь.
На знімку: Голова Верховної Ради України Володимир Литвин і т. в. о. генерального директора Севастопольської регіональної державної ТРК Тамара Бонь.
Фото автора.