В апараті Верховної Ради зареєстровано проект закону про встановлення довічного позбавлення волі за розповсюдження наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів (речовин, за допомогою яких виготовляють ці засоби), а також організацію або утримання місць для їх незаконного вживання.
У пояснювальній записці автор документа народний депутат від Партії регіонів Інна Богословська аргументує необхідність такої міри покарання тим, що нині згідно зі статистикою в кожному регіоні України кількість наркозалежних осіб збільшується. Найбільше дурманом захоплюється молодь віком від 14 до 28 років. Придбати отруту для них не проблема — її реалізовують у багатьох розважальних закладах. На думку Інни Богословської, ситуація загострюється прагненням України інтегруватися у світову спільноту. Адже для цього спрощуються митні процедури, а відтак збільшуються обсяги контрабандних надходжень, у тому числі й «важких» наркотиків. Як наслідок — частішають випадки вилучення правоохоронними органами «зілля» в особливо великих розмірах, що сягають декількох кілограмів і навіть тонн.
Законопроект посилює відповідальність за злочини, скоєні повторно, організованою групою осіб, або у випадку, коли йдеться про особливо великі партії дурману. Зокрема, пропонується внести зміни до Кримінального кодексу, запровадивши найвищу міру покарання (в Україні з 2000 року це — довічне ув’язнення) за злочини у сфері обігу наркотиків та психотропних засобів і утримання наркопритонів. Він також передбачає збільшення максимальних строків покарань. Якщо нині повторно упійманій за контрабанду дурману, або за розповсюдження особливо важких наркотиків організованій групі «світить» від восьми до дванадцяти років, за новою редакцією — від десяти до дванадцяти років, або довічне позбавлення волі. Незаконне виготовлення, придбання, зберігання чи перевезення дурману без мети збуту, але із залученням неповнолітніх зараз загрожує позбавленням волі від п’яти до восьми років. Інна Богословська цю міру покарання також пропонує замінити довічним ув’язненням з конфіскацією майна. Те саме чекатиме і в разі повторного затримання за організацію місць для незаконного вживання психотропних засобів або наркотиків.
Передбачається, що кошти, отримані від реалізації майна, конфіскованого відповідно до ухвалених змін, зараховуватимуть до державного бюджету. Їх використовуватимуть на фінансування заходів з профілактики і боротьби з наркоманією, зокрема, на правоохоронні органи. Грошову підтримку також спрямовуватимуть на заходи оздоровлення суспільства й поширення здорового способу життя та розвиток дитячих спортивних таборів.
Таке використання коштів, отриманих від наркоділків, видається цілком справедливим. Однак, схоже, досягнути цього буде непросто. Принаймні головне науково-експертне управління апарату Верховної Ради назвало законопроект «таким, що неможливо підтримати». Серед причин — недостатнє обґрунтування у пояснювальній записці необхідності посилення відповідальності за перелічені злочини. Зокрема, ініціатором проекту не наведено ані результатів кримінологічних досліджень, ані аналізу статистичних чи інших фактичних даних, які б доводили неефективність існуючих покарань.
Експертів також насторожує те, що згідно із запропонованим законопроектом мінімальне покарання сягатиме десяти років позбавлення волі. Тож особи, які, приміром, реалізують одну дозу психотропної речовини, матимуть таке саме покарання, як і ті, хто поставляє сотні кілограмів наркотиків.