Допоки редакція (а відтак і читачі, за листами яких підготовлено статтю у «Голосі України» за 20 червня 2009 року) чекає від прокуратури Рівненської області реакції на публікації з приводу проблем навколо центрального автовокзалу по вулиці Київській у Рівному, на що перший заступник прокурора області Володимир Мойсеєць попросив тридцять днів, посилаючись на законодавство, влада Рівного в особі міського голови Володимира Хомка дала людям ще один привід для хвилювання й обурення.

 

Міський голова через місцеві ЗМІ озвучив «геніальну», на його думку, ідею — розвантажити центральний автовокзал Рівного, створивши міні-автовокзали у кількох напрямках, скажімо, сарненському, дубенському...

Тобто якщо раніше пасажир приїжджав у Рівне на автовокзал із тяжкими валізами, і щоб пересісти на інший автобус чи маршрутку, переходив лише на потрібну платформу (це було дуже зручно), то тепер він змушений буде з міні-автовокзалу, що на околиці, добиратись громадським транспортом до іншого міні- або ж до центрального автовокзалу. А це, звичайно, крім фізичних зусиль на перетягування валіз, вимагає ще й додаткових грошових витрат — за проїзд же громадським транспортом потрібно платити. Та й за умови реалізації такої «геніальної» ідеї (до речі, запозиченої — її років сім тому озвучило перед журналістами тодішнє керівництво області) Володимира Хомка, як запевняють фахівці, потрібно буде обов’язково збільшити потік громадського транспорту, щоб люди не набивались у переповнені тролейбуси, автобуси тощо. То про яке розвантаження й екологію міста каже міський голова? Що, громадський транспорт більш екологічно чистий, ніж ті ж автобуси і маршрутки, які курсують до центрального автовокзалу з інших населених пунктів?

До речі, Володимир Хомко не врахував, що автовокзалом користуються не лише рівняни, а й переважна частина жителів Рівненщини. Звичайно, та, яка не має високих доходів, а відтак і власного авто. Тож, мабуть, перед тим, як говорити про міні-автовокзали, не зайвим було б опитати людей, чи зручно їм таке нововведення. Тим часом проведене нами опитування потенційних пасажирів на центральному автовокзалі свідчить, що люди не підтримують ідею Володимира Хомка (із 30 опитаних 28 висловились проти міні-автовокзалів по напрямках, і лише двоє людей сказали, що їм байдуже — вони, мовляв, уже змирилися з думкою, що владі байдуже думка людей).

Звичайно, міським чиновникам не бракує красномовства, аби свою «геніальну» ідею з міні-автовокзалами аргументувати турботою про екологію, довкілля... Але насправді вони лукавлять. Бо у більшості європейських столиць автовокзали — у центрі міст (а їхню владу не можна запідозрити у тому, що вона не дбає про екологію, людей), або ж, як у Берліні, «прив’язані» до залізничних вокзалів — для зручностей пасажирів.

Справа в іншому: хтось дуже впливовий і, схоже, небідний поклав око на територію центрального автовокзалу по вулиці Київській. Досвід деяких інших обласних центрів України із перенесення навантажень з центральних на міні-автовокзали не виправдав себе —центральні автовокзали ледве жевріють. Неважко спрогнозувати, що у випадку реалізації цієї «геніальної» ідеї Володимира Хомка можна очікувати в недалекому майбутньому. Центральний автовокзал на Київський, який і зараз не може похвалитися великими статками, а відтак «відбити» апетити товстосумів, прийматиме менше маршрутів. Отже, зменшаться і грошові надходження. Запахне (тьху-тьху-тьху, щоб не наврочити) банкрутством. А «грошові мішки» тут як тут! І не факт, що не побудують на місці автовокзалу (а він розташований у дуже зручному місці) якийсь маркет чи ресторан, чи щось інше, щоб швидко відмити витрати й одержати прибутки.

Де тоді, пане Хомко, прийматиме Рівне міжнародні рейси? На міні-автовокзалах? До речі, де ви в умовах кризи візьмете на них кошти, якщо їх бракує навіть на те, щоб заасфальтувати вулиці та двори багатоповерхівок, особливо на окраїнах, які у вибоїнах та при дощах в багнюці? Та й чи мало інших дірок у міському бюджеті? А їх може стати ще більше, якщо, не дай Боже, зупиниться одне з бюджетоутворюючих підприємств міста — «Рівнеазот»...

Хочу лише озвучити поради людей, яких опитувала, міському голові Рівного Володимиру Хомку щодо розвантаження центрального автовокзалу. Для цього, вважають вони (та й фахівці з організації роботи автотранспорту теж), не потрібно великих капіталовкладень. Просто потрібно повернути назад у користування автовокзалу двадцять соток землі, яку у 2000 році міська влада забрала від автовокзалу і передала в оренду одному ТзОВ під платну автостоянку (звідси ростуть ноги у проблеми). Тим паче, що орендарі (і про це свідчить чимало приписів Головного управління земельних ресурсів у Рівненській області) не раз не за цільовим призначенням використовували орендовані сотки. Але таке просте вирішення проблеми розвантаження автовокзалу на вулиці Київській можливе лише за умови бажання і зацікавленості міської влади. До речі, цю проблему на догоду одному з впливових рівненських товстосумів сама ж міська влада і створила ще 20 жовтня 2000 року, прийнявши рішенням №339. Нагадаю, що тоді вона сотки, якими користувався автовокзал, вилучила у нього і передала в оренду ТзОВ.

Відтоді стало й тісно автовокзалу. А на тих вилучених сотках до вилучення достойно приймали міжміські та міжнародні рейси, були зупинка громадського транспорту — не було тісняви, як зараз. До речі, якби повернули ті сотки в користування автовокзалу (а це в інтересах громади), на них можна було б знову приймати міжнародні рейси — пасажири бачили б Рівне в усій красі, а не так, як зараз, мусять «милуватися» вивісками туалетів... Та й «ліві» автобуси не крутилися б поблизу автовокзалу, а заїжджали б на його територію легально, бо там вистачало б місця і для них.

Міські чиновники можуть мені сказати, що, мовляв, один міні-автовокзал уже діє біля залізничного. Так він же у центрі, а не на околицях міста. Та й «прив’язаний» до залізниці. Тож людям, яким потрібно пересісти на потяг, дуже зручно. А ті, у кого пересадка на інший автобусний рейс, можуть вибрати маршрут до центрального автовокзалу.

На закінчення через газету хочу звернутися до прокурора області: читачі все-таки чекають відповіді на поставлені в попередніх публікаціях у «Голосі України» (20 червня 2009 року) запитання: наскільки вигідна бюджету міста та плата, яку сплачує ТзОВ за оренду 20 соток рівненської землі під автостоянку; наскільки справедливо терплять незручності люди з перенесенням зупинки громадського транспорту по вулиці Київській (до речі, за документами ДАІ, вона чимало років експлуатується без погодження з цією службою); чому прокуратура області не реагувала на направлені їй Управлінням з контролю за використанням та охороною земель у Рівненській області документи про нецільове використання землі ТзОВ (на стоянці були і кіоски з гральними автоматами, кафе); наскільки законно побудоване кафе на автостоянці (воно закриває фасад автовокзалу); наскільки законно позбавили пасажирів вільного доступу до автовокзалу та на інші, про які йшлося у згаданих публікаціях?

Заради справедливості скажу, що «тісним» автовокзал на Київській зробили попередники Володимира Хомка. Але хто чи що заважає йому виправити цю помилку? Тим паче, що це в інтересах громади.

 

Рівне.

Фото автора.

ДУМКИ ЛЮДЕЙ:

 

Любов ДАНЮК:

— Я живу поблизу центрального автовокзалу не один десяток років. За радянської влади йому додавали по кілька соток, оскільки передбачали перспективу його розширення. Однак вісім років тому на догоду одному впливовому товстосуму цю ділянку забрали, і автовокзалу стало тісно. Влада сама створила проблему, а тепер повинна сама її вирішити. Тільки не так, як пропонує пан Хомко.

Вікторія ПОХОЗЕЙ:

— Я студентка, навчаюсь у Хмельницькому. Раз на три тижні їжджу до батьків, які мешкають у Дубровицькому районі. Набираю харчів, скільки дотягну. А у Рівному перейду на іншу платформу, щоб сісти на автобус на Хмельницький. Зручно. Тож ідея з міні-автовокзалами мене не дуже радує — доведеться з тяжкими валізами їхати через все місто — рвати руки. Таке міг придумати тільки той, хто не їздить громадським транспортом.

Микола ПИЛИПЕНКО:

— Вважаю, що міському голові Рівного повинно бути соромно, що міжнародні рейси приймають біля, пробачте, туалетів. А чому б не приймати їх перед фасадом, на критих платформах, щоб пасажири, серед яких й іноземці, милувались нашим містом?

Петро ВОЗНЮК:

— Я, хоч і не рівнянин, а все одно знаю, кому віддали сотки перед автовокзалом. Та й кожен у Рівному знає, хто насправді за всім цим стоїть. Тож марно сподіватись, що влада, хоч і є на те підстави, розірве договір оренди. Схоже, надто великі гроші й інтереси за усім цим стоять. На жаль, зараз такий час, що правий тільки той, хто має гроші, причому великі.

Лідія ПРИЩЕПА:

— А ви ще наївно вірите, що владі ми потрібні? Я уже давно зневірилась, що можна добитися правди простій людині. Все оповите корупцією. Тому я і на вибори не ходжу.

Михайло БОГДАНЕЦЬ:

— Моя сім’я живе у чорнобильській зоні. Доводиться часто лікуватися в обласній лікарні. Зараз зручно добиратися: приїхав на автовокзал, а за якихось кількасот метрів — лікарня. А коли облаштують міні-автовокзали на виїздах з міста, таких зручностей не буде. Але кому ми, чорнобильці, потрібні, хто дослухається до нашої думки?