Прийняти закон про бурштин потрібно було ще років п’ятнадцять тому, коли у ЗМІ повідомили, що в поліських районах Рівненщини віднайдені його багатющі поклади. Саме від цього часу бере початок нелегальний видобуток «сонячного каменю», до якого долучилися не лише місцеві мешканці, а й впливові люди з-за меж області. Масштаби розкрадання запасів бурштину на Рівненщині настільки великі, що за сфери впливу над цим доволі вигідним промислом уже борються із застосуванням зброї. Свідченням цього стали події 9 травня в лісових угіддях Клесівського держлісгоспу Сарненського району (про них уже повідомляла наша газета 13 і 15 травня. — Авт.), під час яких вогнепальне поранення отримав один чоловік, ще двоє — травми.

Саме ці події, гостра реакція на них громади, а також масштаби нелегального видобутку бурштину на Рівненщині (а віднедавна ця проблема, поки що не в таких масштабах, як на Рівненщині, вже торкнулася і Волинської та Житомирської областей), необхідність законодавчо врегулювати цю проблему, щоб держава мала від бурштинових промислів зиск, спонукали скликати і провести 14 травня за участі не лише депутатів, а й громадськості позачергову сесію Рівненської обласної ради з так званого «бурштинового питання». Мешканці поліських районів, де є поклади «сонячного каменю» і де високий рівень безробіття, який штовхає людей на незаконне старательство, вимагали від депутатів обласної ради та народних депутатів України від Рівненщини (таких у парламенті семеро) лобіювати якомога швидше прийняття закону про бурштин. Навіть строки визначили — два місяці. Інакше обіцяли перекривати міжнародні траси.

Строки, відведені громадою, уже минули. Тож поліщуки нагадали нещодавнім блокуванням «варшавки» (вимушена акція тривала понад десять годин) біля села Федорівка Сарненського району, що вони пам’ятають обіцянки, які давалися на позачерговій сесії Рівненської обласної ради.

Про те, як просувається робота над законом про бурштин, розповідає голова Рівненської обласної ради Михайло КИРИЛЛОВ (на знімку):

— Згідно зі статтею 93 Конституції України право законодавчої ініціативи у Верховній Раді України належить Президентові України, народним депутатам України, Кабінету Міністрів України і Національному банку України. Пункт 3 частини першої статті 85 Конституції України визначає, що до повноважень парламенту належить прийняття законів. Законодавчим шляхом вирішення ситуації, що склалася з видобутком бурштину в Рівненській області, є прийняття закону «Про бурштин». Проте станом на 15 липня 2014 року факт залишається фактом — відповідний закон України не прийнятий.

У свою чергу, мною було зібрано пропозиції жителів територіальних громад північних районів області щодо врегулювання питань видобутку бурштину та направлено їх разом зі Зверненням до Прем’єр-міністра України, Голови Верховної Ради України, голови Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи. Одна з основних пропозицій — доручити народним депутатам України від Рівненської області подати повторно на розгляд Верховної Ради проект закону  «Про бурштин», відхилений 14.12.2010 року, який передбачав розроблення і запровадження спрощеного порядку отримання спеціальних дозволів та виділення земельних ділянок для видобутку бурштину-сирцю на площах, які не мають промислового значення, в тому числі, порушених внаслідок його незаконного видобування, шляхом надання відповідних повноважень органам місцевого самоврядування.

Водночас повідомляю, що пропозиції, які внесені жителями територіальних громад північних районів Рівненщини, мною враховані під час підготовки проекту закону «Про бурштин». На наступному тижні розпочнеться обговорення законопроекту  на основі зібраних пропозицій. І лише після публічного обговорення буде запропоновано механізм врегулювання цього питання.

На жаль, збуваються прогнози скептиків щодо зволікання з прийняттям закону про бурштин. Дехто вдає бурхливу законотворчу діяльність, тоді як не потрібно вкотре винаходити велосипед. Адже законопроект давно існує, він розроблений народним депутатом України І та ІV скликань Миколою Шершуном і навіть був прийнятий у парламенті, але заветований Віктором Януковичем.

Таке зволікання із законодавчим врегулюванням «бурштинової проблеми» під приводом різних громадських слухань, обговорень тощо на руку тим, хто нині тримає під контролем або намагається взяти під свій контроль після втечі з України «сім’ї» цей дуже прибутковий бізнес. 

Звідси інтерес деяких політиків до Рівненщини, які досі нею навіть не цікавилися, їх намагання під пристойним приводом вставити і свої «п’ять копійок» у цей прибутковий і поки що нелегальний промисел. Тим часом доки держава обстоює свою цілісність і їй не до бурштинової проблеми, дехто заробляє мільйони на цьому.

Рівне.

Такі помпи використовують нелегальні старателі під час видобутку бурштину.

 

Фото з архіву автора.