Зареєстровано проект постанови про внесення змін до Регламенту Верховної Ради стосовно прав парламентської опозиції. Автори документа, народні депутати Юрій Мірошниченко (Партія регіонів), Владислав Каськів, Руслан Князевич («НУ—НС»), Андрій Шевченко та Євген Суслов (БЮТ), вважають, що після внесення 8 грудня 2004 року змін до Конституції в Україні було закріплено парламентсько-президентську форму правління, що передбачає структурування законодавчого органу на парламентську більшість (коаліцію), котра формує уряд, та опозицію. У зв’язку з цим виникає потреба законодавчого забезпечення політичної рівності діяльності більшості та меншості в парламенті. Головним завданням пропонованих розробниками постанови змін до Регламенту якраз і є забезпечення парламентської меншості дієвими механізмами для ефективної політичної діяльності у Верховній Раді та забезпечення гарантій такої діяльності.
Зміни до статті 69 Регламенту передбачають запровадження Дня опозиції, коли питання до порядку денного вносять без обговорення та без голосування. Крім того, парламентській опозиції пропонується надати право щомісячної, протягом 30 хвилин, заяви про її ставлення до офіційного курсу парламентської більшості та Кабінету Міністрів, до діяльності Президента, інших органів державної влади та їх посадових осіб.
Парламентська опозиція матиме гарантоване право на виступ свого представника протягом 5 хвилин під час розгляду будь-якого питання порядку денного. Разом з тим під час розгляду низки питань представник парламентської опозиції зможе виступити зі співдоповіддю. Автори проекту постанови вважають, що право на виголошення співдоповіді має надаватися опозиції під час розгляду таких питань: про засади внутрішньої і зовнішньої політики України; про проект державного бюджету та про стан його виконання; про Програму діяльності Кабінету Міністрів та про звіт уряду; про відповідальність Кабінету Міністрів відповідно до статті 87 Конституції; про проект загальнодержавної програми економічного, науково-технічного, соціального, національно-культурного розвитку, охорони довкілля; про усунення Президента з поста в порядку імпічменту відповідно до статті 111 Конституції; про висловлення недовіри Генеральному прокурору; про щорічну доповідь Уповноваженого Верховної ради з прав людини про стан дотримання та захисту прав і свобод людини в Україні; про щорічний звіт Рахункової палати та про щорічний звіт Національної Ради з питань телебачення і радіомовлення.
Цим же проектом постанови пропонується дещо унормувати правову діяльність опозиційного уряду. Зокрема, пропонується, щоб призначений рішенням парламентської опозиції голова опозиційного уряду не тільки міг брати участь у засіданнях Кабміну, а й отримав право на 15-хвилинний виступ під час засідання. Якщо ж парламентська опозиція не створить опозиційного уряду, то право участі у засіданнях Кабміну має надаватися уповноваженому представникові парламентської опозиції, котрий також отримає право на виступ.
Зазначимо, що це вже не перша спроба унормувати діяльність парламентської опозиції. Зокрема, у 2008 році для ухвалення аналогічної постанови, котра серед іншого передбачала ще й закріплення за опозицією права на висунення кандидата на посаду Першого заступника Голови Верховної Ради, не вистачило голосів. Щоправда, тоді пропонувалося не просто визначити права опозиції, а й запроваджувалося поняття «об’єднаної опозиції», до складу якої мали увійти всі опозиційні фракції. Так само невдалими були спроби ухвалити законопроект «Про парламентську опозицію». Однак цього разу можна очікувати на позитивне голосування, оскільки проект постанови внесли народні депутати, котрі представляють як коаліцію, так і опозицію.