Завжди енергійний, щирий, він приходить у навчальні заклади й державні установи з безліччю ідей. Він не боїться змінювати стиль роботи управлінь, експериментувати та впроваджувати інновації. Школярі та журналісти назвали його хрещеним батьком учнівського самоврядування, бо саме з його легкої руки було створено систему шкільної влади спочатку в Києві, а потім і в Україні.
Мова про Бориса Михайловича Жебровського, президента Міжнародного педагогічного клубу європейських столиць (на знімку серед шкільних лідерів).
![](/images_upload/2009/07/310709/Zhebrovskiy.jpg)
Але найбільш рідним і далекоглядним він сам вважає проект «Київський трикутник». 16 вересня 1995 р. на загальноміській нараді було підписано унікальну і по цей день тристоронню угоду про співпрацю та спільний план дій між головним управлінням освіти і науки КМДА, об’єднанням батьків школярів та Радою старшокласників. Це стало початком потужного молодіжного лідерського руху. У межах «трикутника» розроблені та діють «Хартія старшокласників міста Києва», «Школа управлінської майстерності», «Бюро захисту прав особистості». Проводяться щорічні конференції, традиційними стали акції «Молодь проти СНІДу», «Посади своє дерево», «Лідерський уїкенд»; конкурс «Авторська пісня», «Київський вальс», змагання КВК тощо.
— Борисе Михайловичу! Коли виникла ідея створення Учнівської ліги Києва?
— Ще школярем я зрозумів, що комфортно навчатися тоді, коли тебе розуміють вчителі та батьки. Тому, отримавши можливість на високій посаді реалізовувати свої ідеї і мрії, почав з налагодження взаємодії між дітьми, вчителями й батьками. Результатом довготривалих зусиль і стала угода в 1998 році.
— Ваше дітище — Школа лідерів. Вона проходила в засніжених Карпатах, у затишній Пущі-Водиці, щороку на початку вересня в міжнародному центрі «Артек». Яка різниця між першим виїздом та останнім, на якому ви були?
— Після перших виїздів до «Артеку» його керівники зізналися: лідерські зміни — це школа і для працівників самого центру. Звісно, покоління змінюються, база оновлюється, але програми загалом залишаються традиційними. Коли я там був останнього разу, відбувся перший всеукраїнський збір лідерів, участь в якому взяли і керівники управлінь освіти усіх регіонів країни.
Повернувшись додому, учнівські лідери та освітянські керівники зустрілися з обласними керівниками, погодили план дій. Розпочалася ефективна співпраця між учнями, адміністрацією та батьками.
Того ж року було створено Всеукраїнську раду учнів профтехосвіти. У ній багато лідерів від самого життя, за якими не завжди стоять батьки, школа. Вони самі себе годують і відповідають за свої вчинки.
Багатьох цікавило питання, куди зникають учнівські лідери після вступу до вищого навчального закладу. Досвід показує, що зазвичай вони «губляться», бо у вузах помітна політична заангажованість, тиск адміністрації, комерційний інтерес. А далеко не всі лідери учнівського самоврядування це сприймають.
Нинішнє керівництво має зрозуміти, що самоврядування — це вимога часу. Дуже багато сьогодні відкинуто за принципом: це зробили інші, отже, ми цього робити не будемо. Це позиція не професіоналів, а амбітних чинуш. На превеликий жаль, дорослі іноді поводяться гірше, ніж діти.
— Сьогодні на проекти учнівського самоврядування бракує бюджетних коштів, тому молодь шукає спонсорів. Як ви до цього ставитесь?
— За великим рахунком, державні ін’єкції — це теж спонсорство. Потрібно поводитися дуже обережно, щоб не потрапити в залежність. Угоди про співпрацю мають бути прозорі. Може бути, до речі, не лише фінансова допомога, а, перш за все, інтелектуальна чи організаційна.
— Борисе Михайловичу, ви активно допомагаєте учнівському самоврядуванню і сьогодні. Чи не з цією метою створено «Молодіжний клуб лідерів»?
— За 10 років існування «Київського трикутника» школу лідерства пройшло кілька тисяч юнаків і дівчат. З моменту створення великого трикутника в 1998-му багато що змінилося, тепер є можливість сказати авторитетне слово уже тим, кого ми виростили. Гадаю, сотня вільних, яскравих і незалежних особистостей завжди знайдеться для того, щоб продовжувати цю справу. І, сподіваюсь, робота «Молодіжного клубу лідерів» активно сприятиме розвиткові учнівського та студентського самоврядування. І, за великим рахунком, саме з цього середовища буде формуватися наукова, літературна, політична, державна еліта України.
Інга ВИШНЕВСЬКА, другокурсниця Інституту журналістики КНУ ім. Т. Шевченка.