У Верховній Раді розглядається проект Податкового кодексу, котрий, за задумом авторів документа: народних депутатів Наталії Королевської, Ксенії Ляпіної, Миколи Катеринчука, Юрія Кармазіна, Анатолія Матвієнка, Бориса Тарасюка, Миколи Мартиненка та Володимира Стретовича, — має стати першим в Україні законодавчим актом, що спрямований на комплексне регулювання питань, пов’язаних з оподаткуванням. Окрім того, ухвалення Податкового кодексу забезпечить адаптацію фіскального законодавства України до принципів та директив Європейського Союзу, а у сфері тарифно-митного законодавства — до стандартів Світової організації торгівлі.
Аналізуючи чинну податкову систему, розробники документа зазначають, що вона не тільки не стимулює економічного розвитку, а й, навпаки, є засобом пригнічення платників податків. Зокрема, вони звертають увагу на те, що діюча в Україні податкова система відзначається надзвичайно високим податковим навантаженням, адже середні сукупні вимоги до підприємств сягають 50 відсотків доданої вартості. Тим часом економісти вже давно розрахували, що в сьогоднішньому світі допустимий рівень оподаткування не повинен перевищувати 30—35 відсотків отриманого доходу. Мало того, автори документа Податкового кодексу вважають, що в Україні у більшості випадків максимальна величина податкових вимог не повинна перевищувати 20 відсотків доходу.
Також надто важким є податковий тягар, що лягає на громадян, причому насамперед це стосується так званих непрямих податків, які сплачуються під час купівлі товарів та послуг: податку на додану вартість, різних акцизів, спеціальних зборів до Пенсійного фонду, митних платежів з імпорту та ін. Якщо ж до цього додати податки на нерухомість та з продажу нерухомого чи рухомого майна, то сукупні обсяги оподаткування сягнуть 45 відсотків від зарплат та інших доходів громадян. Додавши до цього 15 відсотків прямого податку з доходів фізичних осіб, зможемо підрахувати реальну суму доходів, які залишаються громадянам після сплати всіх прямих і непрямих податків. До того ж, коли йдеться про непрямі податки, то громадяни здебільшого навіть не знають, що їх оподатковують.
Отож проектом Податкового кодексу пропонується встановити чіткий перелік податків та зборів (обов’язкових платежів), що включається до системи оподаткування, основні засади визначення суб’єктів податкових правовідносин, їх права та обов’язки, об’єкти та база оподаткування, розміри податкових ставок, адже хоч сьогодні в Україні діє 26 загальнодержавних та 14 видів місцевих податків і зборів, проте реально суб’єкти господарювання сплачують 9—12 з них. Автори законопроекту вважають, що саме з ухваленням Податкового кодексу буде забезпечено єдині підходи до нарахування та сплати податків і зборів.