Як і очікувалося, Президент Віктор Ющенко застосував право вето до ухваленого Верховною Радою Закону «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України».
Перший заступник глави секретаріату Президента Олександр Шлапак повідомив, що нова редакція Бюджетного кодексу, по-перше, не вирішує основного питання місцевого самоврядування — забезпечення покладених на органи місцевого самоврядування повноважень відповідними ресурсами. По-друге, Бюджетний кодекс фактично розвалює інтеграцію адміністративно-територіальних одиниць в єдину державу, консервує нинішню систему адміністративно-територіального устрою та створює нові ризики для розростання міжрегіональних напружень та напружень на лінії «село-місто». По-третє, на думку О. Шлапака, складається враження, що на практиці реалізація цього Бюджетного кодексу можлива виключно лише через ручне управління з боку Кабінету Міністрів, оскільки навряд чи вдасться досягти збалансованості державного та місцевих бюджетів. І, по-четверте, він вважає, що «політизація та піаризація проблем нового Бюджетного кодексу, до яких вдався уряд, непідготовленість і суєта термінового запровадження його хибних положень додають враження, що Бюджетний кодекс потрібен не як реальна реформа державних фінансів, а як черговий передвиборний трюк, який разом з ідеями продовження повноважень голів органів місцевого самоврядування дорого коштуватиме нашій державі в майбутньому. При цьому О. Шлапак нагадав, що Президент не раз наголошував на необхідності внесення змін до Бюджетного кодексу, проте виходив із необхідності дотримання таких принципів: ресурси, що виділяються місцевому самоврядуванню, повинні відповідати тим повноваженням, якими наділене місцеве самоврядування відповідно до законодавства, Бюджетний кодекс повинен іти в ногу або й стимулювати адміністративно-територіальну реформу в Україні, усі видатки, пов’язані з виконанням соціально-економічного розвитку регіонів, мають залишатися в регіонах, а не підніматися «догори» у Київ і вже тут перерозподілятися, та що Бюджетний кодекс має бути максимально прозорим, не допускати ручного втручання, не залишати можливості для корупції. А оскільки його нова, запропонована на підпис Президента, редакція не тільки не відповідає цим принципам, а й суттєво погіршує існуючу ситуацію, то глава держави був змушений ветувати цей документ, — зазначив О. Шлапак.
Реакція Прем’єр-міністра Юлії Тимошенко на вето Президента не забарилася. Назвавши це «посадовим злочином» глави держави, вона зауважила, що цей крок Президента різко розходиться з передвиборними обіцянками В. Ющенка. «Я дійсно засуджую цей крок, тому що це крок політикана, а не політика», — сказала глава уряду. Вона підкреслила, що в будь-якому разі проект бюджету наступного року уряд готуватиме з урахуванням норм заветованого Бюджетного кодексу. Ю. Тимошенко пояснила, що всі позиції, які на сьогодні не прописані в Бюджетному кодексі, буде виписано в текстових статтях закону про бюджет, тож усі органи місцевого самоврядування отримають можливість у 2010 році жити за новим Бюджетним кодексом і новим бюджетом. Водночас вона повідомила, що має намір провести з Партією регіонів переговори стосовно подолання вето на цей закон. «Безумовно, я звернуся до фракції Партії регіонів, щоб вони подолали разом із нашою фракцією вето. Я думаю, всім зрозуміло, що вето накладено лише для того, щоб боротися зі мною особисто на президентських виборах», — сказала прем’єр та додала, що хоче вірити, що «хоча б Віктор Янукович і його фракція не будуть ціною знищення місцевого самоврядування боротися зі мною на президентських виборах».
Однак поки що ніщо не вказує на успішність переговорів БЮТ з Партією регіонів. Зокрема, у понеділок Перший заступник Голови Верховної Ради Олександр Лавринович, коментуючи агентству «Інтерфакс—Україна» повідомлення про повернення цього закону на повторний розгляд, зазначив, що фракція Партії регіонів не голосуватиме за подолання вето Президента на зміни до Бюджетного кодексу. Ще один представник регіоналів Михайло Чечетов, відповідаючи учора на запитання «Голосу України» про можливість спільного з БЮТ голосування, також заявив, що фракція не голосувала за цей Бюджетний кодекс, оскільки він не вписується в моральні норми та що загалом «його було ухвалено лише для того, щоб допомогти Юлії Тимошенко сісти у крісло Президента». Саме тому фракція Партії регіонів не голосуватиме й за подолання вето Президента на цей закон, — підсумував народний депутат.
Стосовно інших політичних сил, то цілком прогнозованою була позиція «Нашої України». Заступник голови політради партії, народний депутат Зіновій Шкутяк назвав новий Бюджетний кодекс безвідповідальним та таким, що міг би розбалансувати бюджетну систему країни, тож закономірно, що Президент його ветував. «Бюджет має вирівнювати Україну у фінансовому плані, проте депутати намагалися цей принцип порушити», — сказав він. Для прикладу, частину соціальних видатків перекладено на місцеві бюджети, але ж є регіони з «бідним» бюджетом, а є — з «багатим», тож і виходить, що у «бідних» регіонах соціально незахищені громадяни виявляться обділеними, — вважає народний депутат. Ще одним прикладом запрограмованої нерівності він назвав пропозицію про залишення місцевим радам 10 відсотків від доходів, оскільки «є населені пункти, до яких «приписані» великі підприємства, а значить, вони отримують великі надходження, а є бюджети, котрі зовсім не мають доходів». Таким чином, «Україну мало не поділили на багатих і бідних», вважає нашоукраїнець.
Представники інших політичних сил зазначали, що їхні фракції ще не ухвалювали рішень з цього питання, проте вже сьогодні очевидно, що сподівання БЮТ на подолання вето на нову редакцію Бюджетного кодексу цілковито залежить від позиції регіоналів, а вона поки що однозначно негативна.