Своїми думками про загрози та позитиви запропонованого Кабміном Бюджетного кодексу та державного бюджету на наступний рік ділиться голова Рівненської ОДА, депутат Рівненської обласної ради Віктор Матчук (на знімку):
— Сам по собі цей Бюджетний кодекс не є ані добрим, ані поганим. Він працюватиме в певному середовищі. І якщо ми змінюємо правила гри (а Бюджетний кодекс — це правила гри), потрібно переглянути і багато інших нормативних актів.
На мою думку, якщо ми передаємо кошти на сільський рівень (це обов’язково треба робити, і це позитив у цьому Бюджетному кодексі), то спочатку слід провести адміністративно-територіальну реформу, щоб зробити сільські громади більш-менш рівноцінними за чисельністю. Це дало б їм можливість власними доходами хоча б трішки підтримувати або утримувати самих себе. Сьогодні в нас є такі села, в яких стоїть 10 хат, і є такі, в яких проживають 15 тисяч осіб. І те — село, і те — село! І там, і там є сільрада. Як цей Бюджетний кодекс зможе врахувати інтереси 12 тисяч громад?
Крім того, у Бюджетному кодексі йдеться про перерозподіл коштів, але Бюджетний кодекс за своєю природою не може відрегулювати перерозподіл функцій та перерозподіл повноважень влади. Це обов’язково потрібно було зробити попередньо або хоча б одночасно, а вже гроші перерозподіляти під новий розподіл функцій.
На сьогодні, як мені відомо, немає навіть у стадії розробки жодних змін до закону про місцеве самоврядування, які б перенесли основну вагу функцій з обласного та районного рівнів на сільський чи на рівень громад. І в цьому сенсі я до кінця не уявляю, як зможе запрацювати Бюджетний кодекс (до речі, ми обговорюємо те, чого ніхто в очі не бачив). Не уявляє цього і той, хто доповідав із цього питання на нараді в Кабінеті Міністрів. А до 15 вересня, коли у Верховній Раді мають розглядати бюджет наступного року, залишилось дуже мало часу.
Бюджет глевким бути не може, бо це доля людей. Для голови обласної держадміністрації цей бюджет — благо, тому що він знімає дуже багато додаткової роботи, але він створить проблеми іншим через неповну збалансованість між коштами і функціями, під які виділятимуть кошти.
Не уявляю, як за цим Бюджетним кодексом можна буде сконцентрувати кошти на розвиток стратегічно важливих об’єктів в областях. Адже навряд чи якась громада погодиться віддати кошти комусь іншому, бо і в самих «дірок» вистачає.
У мене немає бажання сьогодні, навіть не бачивши цього Бюджетного кодексу, вихоплювати шаблю, розмахувати нею і критикувати. Зате є настороженість і відчуття того, що документ не до кінця пропрацьовано, а він уже йде в реалізацію, уже бюджет наступного року хочуть формувати за цим Бюджетним кодексом.
Записала Олександра ЮРКОВА.