(На полях книги спогадів Івана Дзюби)
Переді мною — подарунок від Івана Дзюби, його книга «Спогади і роздуми на фінішній прямій», що вийшла у видавництві «Криниця». Спогади письменника — своєрідний «літопис самовидця». Серед книг Івана Дзюби це видання виділяється перш за все вражаючим обсягом — майже 1000 сторінок, на яких розповідається про життєвий і творчий шлях автора протягом більш як півстоліття. Сто сімдесят нарисів!
Про інтелектуалів пишуть по-різному, нерідко недобре. Як у романі Ірвіна Шоу «Молоді леви»: «Всі інтелігенти однакові, коли справа повертається серйозно, вони задкують!».
Наш сучасник Іван Дзюба — інтелектуал, який ніколи не задкував, навпаки, завойовував визнання саме тоді, коли суспільні події набували серйозності. Для мене Іван Дзюба — вчений-гуманітарій і літератор-мислитель. Як його колега по Національній академії наук, бачу в ньому незалежного дослідника, неординарного та захопленого.
Прочитав його спогади на одному диханні. Й мимохідь виникло одне питання, з якого й почну.
Навіщо пишуться спогади?
Питання не риторичне. Невже спомини цікаві тільки тим, хто звернений у минуле? Як казав Герцен, «щоб написати спогади, достатньо бути просто людиною, якій є що розповісти».
Мемуари є дзеркалом років, прожитих і пережитих. Причому не лише самим мемуаристом, але й багатьма людьми, з якими він спілкувався. Мемуари — це дзеркало, у якому минуле відбивається у різних подробицях суспільних подій, особистих життєвий перипетій, радощів та смутків, успіхів і невдач, справджених та несправджених надій — всього, чим наповнене наше буденне життя. У кожній такій розповіді відбивається індивідуальність мемуариста. Чи варто нагадувати читачеві, що форма викладу настільки ж важлива, як і сам зміст?
Хотілося б дати пораду молодому читачеві мемуарів: дбаючи про майбутнє, не забувайте про минуле, осягніть сенс і факт, які було осмислені до вас. Пам’ятайте про наступність та традиції. Адже, як вельми точно сказано у Олександра Блока: «разрушая, мы все те же рабы старого мира. Нарушение традиций — та же традиция».
Незабутні шестидесяті
Власне, ця праця Івана Дзюби відкрила читачеві ще одну грань його неординарної творчості і спонукала мене до написання цих нотаток. Хоча є ще одна причина. У спогадах Івана Михайловича деякі його враження молодих (і дуже молодих) літ перетинаються з моїми. Перетинаються, як він написав, «... дивним чином, бо отроцтво минало далеко від Києва в донецькому робітничому селищі».
У нарисах Івана Михайловича я зустрів імена багатьох з числа тих, кого добре знав, з ким зустрічався, з ким ділив радощі й суми минулих подій, окремих пам’ятних епізодів. Особливо це стосується особистості Сергія Параджанова. Я також, як і Іван Дзюба, згадував бурхливі імпровізації та нестримні фантастичні монологи Сергія! Згадався мені зараз і такий епізод з нашого з Сергієм спілкування незадовго до його арешту. Тоді син його Сурен перебував у лікарні. Сергій Йосипович часто телефонував мені з приводу хвороби сина. А у тій пам’ятній розмові він спочатку обурювався станом медицини, а потім узявся лаяти і радянські порядки та конкретні персоналії. Його ненормативна лексика була вельми колоритна. Мої спроби припинити цей бурхливий потік він відкинув: «Прошу не переводити розмову на інші теми!» Мовляв, знаю, що мій телефон прослуховують, але нехай і вони знають, що я про них думаю!
У цьому монолозі — весь Параджанов. Примітний у цьому сенсі спогад Івана Дзюби про події під час прем’єри Параджанівських «Тіней забутих предків», коли Дзюба виступив з протестом проти політичних арештів в Україні. Дзюбу бентежило: як поставиться Сергій Параджанов до цього ексцесу? А Сергій не тільки не був невдоволений — він гордився тим, що таке сталося на прем’єрі його фільму!
У спогадах автора я зустрів багато прізвищ, кожне з яких заслуговує окремої розповіді. Серед них і колишні випускники нашої aльма-матер, Київського медінституту — лікарі за фахом і гуманітарії за покликанням: Юрій Щербак і Віталій Коротич, відомий український вчений-фтизіатр Олександр Мамалат, скульптор Анатолій Фуженко, художниця, приятелька С. Параджанова і добра моя знайома Тетяна Байкова — список можна було б продовжити. Про них і багатьох інших добрих людях пише Іван Дзюба у своїх спогадах з делікатністю й повагою. Вже не кажу про тих, хто особливо близький авторові: Максим Рильський, Павло Тичина, Андрій Малишко, Леонід Первомайський, Микола Вінграновський, Михайло Стельмах, Іван Світличний.
Тут слід особливо виділити зміст нарисів «Клуб творчої молоді» і «Шістдесятники». Що стосується шестидесятників, то тут автор знайшов найбільш вдалу формулу, яка належить Ромену Ролану. У свій час про таких завзятих, чесних і мужніх представників передової інтелігенції Ролан писав: «Покоління пригнічених ідеалістів, тих, хто не мириться з духовною нікчемністю». Іван Дзюба переконливо аргументує, що поняття «шістдесятник», «шістдесятництво» асоціювалися з певним еталоном громадянської сміливості і інтелектуальної незалежності. Але на жаль, потім таке поняття девальвувалося і зараз «шестидесятниками» називають себе всі охочі з покоління, яке пройшло через 60 роки ХХ століття.
У спогадах І. Дзюби читач знайде багато примітного, що стало вже історією. Прочитає про перипетії подій минулих років на інтелектуальному терені українських реалій. Його свідчення, гострий погляд не лише очевидця, але й активного учасника тих подій є безцінними для нинішнього покоління і для майбутніх істориків, яким ще належить оцінити та освітити пережите минуле.
У пошуках істини
Підзаголовок цього розділу навіяний давнішою публікацією іншого нашого земляка, автора знаменитої повісті «В окопах Сталінграда» Віктора Некрасова під назвою «Іван Дзюба, яким я його знаю». Мені з перших рук, а саме від ініціатора некрасовської публікації Григорія Кіпніса — відома її передісторія.
Річ у тім, що вона була написана Віктором Платоновичем незабаром після того, як Іван Дзюба був звинувачений в антирадянській діяльності та засуджений влітку 1973 року.
Головна думка В. Некрасова зводилася до того, що місце Івана Дзюби у перших рядах української культури, і що він є «знамением всего честного, чистого, бескорыстного и убежденного». І ще — додам від себе — людини, що прагне протягом всього свого свідомого життя творчо пізнавати істину. «Вот такой он, Дзюба», — завершує свій нарис В. Некрасов, і при цьому зауважує: «бесполезно объяснять тем, кто вместо благодарности поливал его грязью, что есть люди, которым истина дороже занимаемых ими мест и положений, что есть такое чувство, как боль, и такое понятие, как совесть, что для определенной категории людей слова «долг» и «право» — не только сочетание согласных и гласных, а нечто большее, и наконец, что человек, который осмелился что-либо открыто критиковать, в первую очередь рискует своим благополучием, если не головой. Объяснить этого нельзя — я пытался — бесполезно. Бесполезно, потому что те, от кого зависела судьба человека, место которого в первых рядах украинской культуры, все прекрасно понимая и отдавая себе во всем отчет, в лучшем случае молча подняли руки за следующее появившееся в газетах решение: «За изготовление и распространение заведомо клеветнических и антисоветских материалов, использованных нашими врагами против Советского Союза и Коммунистической партии, Дзюбу И. М. из Союза писателей Украины исключить». Ни одного голоса против, ни одного воздержавшегося. Ни один из этих людей, этих писателей, каждый из которых, наверное же, писал в своих книгах о принципиальности, не нашел в себе хотя бы малой доли этих качеств, чтобы встать и сказать: «Образумьтесь! Что вы делаете? Вспомните судьбу Рыльского, Сосюры и Яновского... вам же самим будет стыдно!? Нет, не нашелся такой человек. И стыдно никому не будет. Стыда — нет! Его забыли...»
Цитовані тут слова написані ще у сімдесяті роки минулого століття. Але й сьогодні вони викликають тривожні питання. Чи залишаються актуальними подібні судження у час нинішніх змін, коли, здавалося б, все має змінитися, а мораль, духовність, честь посісти у суспільстві відповідне місце? І чому мимоволі відголосок заклику «образумьтесь!», нехай і з іншим, вже нинішнім підтекстом, час від часу спливає у нашій свідомості, коли мова йде про пошук істини. Із відповіддю на ці запитання, на жаль, змушений зачекати...
Читаючи з захопленням його нариси, геть не вдається відійти від сумних роздумів про ХХ століття, у якому покоління автора та його ровесників прожило більшу частину життя, вийшовши сьогодні на фінішну пряму.
Аура духовності
Мемуари, подібні до тих, що вийшли з під пера Івана Дзюби, мають ще одну примітну особливість. В них в більшій мірі, ніж у літературних і публіцистичних творах тих же мемуаристів можна відчути недостатньо помітні раніше грані їх творчості і самої особистості автора. Думається, що у Івана Михайловича були не дуже відомі такі його риси, як тонке відчуття гумору, сарказму, самоіронії. В його спогадах вони виразно проявились в таких розділах, як «Дзюбізми» і «З почутого». На мою думку, саме в них увагу читача привернуть неординарні характеристики різних подій і їх учасників, влучні спостереження, гумористичні визначення, своєрідні і гострі трактування, зауваження і ремарки.
Зацитую лише один «дзюбізм», який привернув мою, як медика, особливу увагу: «Медицина більше знає хвору людину, ніж здорову; основна частина інформації про здоров’я ґрунтується саме на вивченні хворої людини. Аналогічний парадокс і в літературі: її знання про людину ґрунтуються на вивченні хворої людини (нещастя, конфлікти, вади), а не здорової (гармонійної, щасливої)». Сказано точно. До того ж перегукується з думкою Миколи Амосова: у нас керує медициною не міністерство здоров’я, а міністерство хвороб.
Коли читаєш спогади І. Дзюби, згадується судження Рейна Карасті: «історія — це не те, що було колись, історія — це те у світі, що нас особисто стосується, історія — це люди, чиї голоси ми чуємо крізь холод часів».
Ісак ТРАХТЕНБЕРГ, член-кор. НАН України, академік АМН України, заслужений діяч науки та техніки, лауреат Державної премії.