До 2015 року загальний вантажообіг ДП «Морський торговельний порт «Южний» буде збільшено з 35,77 млн. тонн майже до 82 млн. тонн на рік, загальна кількість державних і приватних причалів зросте до 32 — саме такі параметри закладено в програму перспективного розвитку порту, презентація якої відбулася в Міністерстві транспорту і зв’язку України. Програмою передбачено будівництво нових універсальних і спеціалізованих перевантажувальних комплексів, збільшення довжини причального фронту з 2354 погонних метрів до 7054 п/м, у тому числі власних причалів порту до 3786 п/м, модернізацію процесу перевантаження й поліпшення умов роботи портовиків. Для вирішення цих завдань порт має намір використовувати світовий досвід і залучити найсучасніші технології організації робіт.
Одразу після завершення презентації було підписано програму перспективного розвитку. Начальник порту Юрій Крук (на знімку) переконаний, що цей документ дасть змогу «Южному» стати одним з наймогутніших портів Чорноморського басейну.
Рекорди встановлювалися на межі
Україна має потребу в сучасних глибоководних морських портах. Аж ніяк не всі великотоннажні судна здатні сьогодні підійти до наших причалів. Порт «Южний» — єдиний у країні, здатний приймати судна вантажопідйомністю до 150 тис. тонн. Сюди стікаються навалювальні й генеральні вантажі зі всіх промислових районів України, а також російський транзит. Але портові потужності перестали встигати за зростанням вантажопотоків. До настання кризи попит на послуги порту перевищував його можливості майже вдвічі. А рекорди, про які з гордістю повідомляли южненські портовики, встановлювалися на межі технічних можливостей підприємства.
Мінтранс має намір залучити нові вантажопотоки за допомогою збільшення потужностей портів. Порт «Южний» одним з перших розробив і успішно представив таку програму.
Технічний потенціал порту «Южний» давав можливість зайнятися питаннями перспективного розвитку ще років 10 тому. Таку думку на зустрічі з журналістами висловив заступник міністра — голова державної адміністрації морського й річкового транспорту Михайло Чубай. Порт, на його думку, міг успішно розвиватися, будувати нові причали, перевантажувальні комплекси і не втрачати тієї вантажної бази, яка пішла за останні роки в Констанцу та інші порти Чорноморського узбережжя. Розроблена програма намітила стратегічне завдання — перетворити «Южний» на сучасний транспортний вузол, здатний конкурувати з будь-якими портами Чорного моря. Вона встановлює принципи взаємодії державного порту й приватного бізнесу. Цей документ є підтвердженням державних планів розвитку морегосподарського комплексу.
Основні положення програми
Основою успішної діяльності портів мають стати потужний менеджмент, сучасна інфраструктура, прозора економіка, потенціал для розвитку. Новий підхід, визначений у програмі перспективного розвитку порту «Южний», припускає закріплення чітких правил взаємодії державного і приватного капіталу. За такими принципами порт здійснюватиме будівництво причальних споруд, інвестор — будуватиме берегові об’єкти перевантажувальних комплексів і експлуатуватиме нові термінали на договірних умовах. Це означає, що вся портова інфраструктура залишиться державною. Її експлуатація сприятиме наповненню бюджету країни. Будуть чітко визначені акваторія і землі порту, розділені питання, що перебувають у компетенції адміністрації порту й приватних компаній. «Бізнес замість того, щоб лізти до причалів, створювати тіньові схеми, має займатися реальною роботою: торгівлею, переробкою й заробляти свої гроші чесно. «Робити гроші» на базі портових потужностей ми не дозволимо! Наше завдання — виключити всі можливі тіньові схеми в портах, через які доходи одержували тільки бізнес, а порти залишалися ні з чим», —заявив міністр під час спілкування з журналістами.
Начальник МТП «Южний» Юрій Крук зазначив, що із затвердженням програми перспективного розвитку державний порт одержав чіткі правила партнерства із приватними підприємствами. Перший пункт програми визначає збереження в державній власності територій і акваторій порту, а також цілісних спеціалізованих майнових комплексів та інших об’єктів, які, відповідно до чинного законодавства України, не підлягають приватизації. Ці питання найчастіше ставали каменем спотикання в спільній роботі держави і бізнесу.
Розроблювачі програми, виходячи із власних можливостей порту, у тім числі й фінансових, а також інтересу інвесторів до цього транспортного вузла, визначили два основні напрями розвитку підприємства. Перший — розвиток власних потужностей порту на територіях, що перебувають у його постійному користуванні, причому і за рахунок власних коштів, і з можливістю залучення коштів інвесторів. Другий — реалізація інвестиційних проектів на землях, що прилягають до акваторії порту, за обов’язкової умови будівництва портом причальних споруд. Юрій Крук підкреслив, що закладені в документ принципи є узагальненням досвіду провідних європейських держав, які досягли успіхів в організації морських вантажоперевезень. В Україні аналогічні підходи до будівництва нових потужностей також застосовує Одеський порт.
Розвиток усупереч кризі
Порт «Южний» розпочав впровадження перспективних планів розвитку ще до затвердження програми. У квітні 2008 року забили першу палю в основу причалу №9. Сьогодні роботи з будівництва гідротехнічної споруди виходять на завершальну стадію, попереду його технічне оснащення. Але це лише частина програми в дії. Загалом до наявних спеціалізованих і універсальних перевантажувальних комплексів до 2015 року додадуться:
 Перевантажувальний комплекс генеральних вантажів на причалі №9 проектною потужністю 1, 2 млн. тонн на рік з можливістю наступного збільшення потужностей комплексу до 3,2 млн. тонн. Завершення будівництва заплановано на грудень 2009 року.
 Перевантажувальний комплекс генеральних вантажів відкритого зберігання на причалі №10 потужністю 1,2 млн. тонн на рік з можливістю збільшення пропускної спроможності комплексу причалу до 3,8 млн. тонн на рік за рахунок розвитку тилових територій.
 Спеціалізований експортно-імпортний перевантажувальний комплекс навалочних вантажів (вугілля, руда) у тиловій зоні 5-го і 6-го причалів порту (з можливістю залучення коштів інвестора) потужністю 4,4 млн. тонн, у тому числі експортних вантажів обсягом 2,0 млн. тонн на рік і до 2,4 млн. тонн — імпортних вантажів.
Зростаючі доходи порту «Южний» минулого і в першому кварталі нинішнього року дають йому змогу вже сьогодні інвестувати власні кошти в розвиток виробничих потужностей. Паралельно з будівництвом нових перевантажувальних комплексів порт планує придбати нове технологічне перевантажувальне устаткування, поповнити буксирний флот.
Потенціал порту «Южний» давно оцінили інвестори. Нині на різних стадіях будівництва і проектування перебувають перевантажувальні комплекси компаній «ТИС», «Бориваж», «Дельта Вілмар», «Причали Комінтерну», «Хлібна гавань» тощо.
Загальний обсяг інвестицій у проекти програми перспективного розвитку порту до 2015 року становитиме близько 1 мільярда доларів США. За успішної реалізації заявлених проектів порт «Южний» планує в довгостроковій перспективі розпочати реалізацію другого етапу програми, розрахованого на період до 2025 року. На той час вантажообіг всіх компаній, що працюють в акваторії порту «Южний», має досягти 129,5 млн. тонн. Це майже стільки, скільки переробили всі порти країни за 2008 рік.
Програма перспективного розвитку порту «Южний» вирішує стратегічні завдання Міністерства транспорту і зв’язку України з реформування морської галузі, нарощування перевантажувальних можливостей морських портів. Вона впливає на наповнення місцевих бюджетів і вирішення соціальних питань. Особливістю затвердженого документа є ще й те, що він розроблявся в період світової фінансово-економічної кризи, яка почалася. Проте ні в міністерстві, ні в самому порту не сумніваються в успішній реалізації програми перспективного розвитку. «Після кожної кризи настає підйом. Завершення кризи ознаменує потреба в перевалці нових вантажів. Той, хто краще підготується до цього підйому, запропонує відповідну інфраструктуру, нові перевантажувальні технології, високі показники переробки вантажів, той і матиме всі переваги для роботи на ринку морських вантажоперевезень. Ми такої першості й прагнемо», — заявив Юрій Крук.