...але для цього потрібно вносити зміни в законодавство й працювати
Робота
«Поки зовнішні ринки переживають кризу, потрібно створити умови для реалізації українських товарів, у тому числі й автомобілів, на внутрішньому ринку». Таку позицію українських автовиробників озвучив на початку червня віце-президент корпорації «Укравто» Олег Папашев під час прес-туру на «АвтоЗАЗі», де після великої модернізації налагоджено повномасштабне виробництво всієї лінійки модифікацій «ЗАЗ-Ланос».
На сьогодні на ЗАТ «ЗАЗ» створено потужності для повномасштабного виробництва 165 тисяч автомобілів на рік. Високий рівень технічного забезпечення автовиробництва став основою для співробітництва ЗАТ «ЗАЗ» з лідерами світового автопрому: Adam Opel, Daіmler AG, GM DAT, «ВАЗ», ТАТА, Сhery, КІА. Високий ступінь локалізації виробництва й відповідність вимогам міжнародного стандарту ІSO 9001:2000 і висунутим партнерами ЗАТ «ЗАЗ» дають змогу успішно експортувати запорізькі автомобілі в інші країни.
Тенденції ринку нових легкових автомобілів України останнім часом показують переміщення споживчих пріоритетів до придбання «бюджетних» автомобілів. І не дивно: пропозицій кредитування покупок украй мало, тому дедалі більше споживачів розглядають можливість придбання автомобілів за наявні кошти, не користуючись позичками. Але автомобіль має бути не просто дешевим, а й надійним і добре пристосованим до наших дорожніх умов. Простіше кажучи, мати свою успішну історію на ринку.
Сьогодні, незважаючи на важкий для автопрому час, Запорізький автомобілебудівний завод продовжує випуск продукції, відзначають на «АвтоЗАЗі». На заводі за участі фахівців з багаторічним досвідом створюються якісні, надійні, реально доступні автомобілі.
Законодавчі зміни
Очевидно, що в умовах кризи однієї роботи мало. Подальший розвиток української автобудівної промисловості неможливий без повного взаєморозуміння й ефективної взаємодії між вітчизняним автопромом і українською владою. Цій та іншим супутнім їй проблемам було присвячено «круглий стіл» на тему: «Законодавство України на підтримку вітчизняної промисловості в умовах світової фінансово-економічної кризи: аналіз, проблеми, перспективи», який відбувся недавно у Верховній Раді за участі народних депутатів України, представників міністерств фінансів, економіки, промислової політики, Державної митної служби, Податкової адміністрації України та місцевих органів державної влади областей, для яких автомобілебудівні підприємства є бюджетоформуючими.
Учасники «круглого столу» одноголосно висловили впевненість у тім, що без порозуміння між промисловістю і владою із кризи не вибратися, і рекомендували Кабінету Міністрів терміново укласти Меморандум порозуміння між урядом і підприємствами автомобілебудівної галузі України до кінця третього кварталу 2009 року. Така форма співробітництва, на думку учасників зборів, дасть можливість вирішувати наболілі питання в найкоротші терміни.
Втім, одного Меморандуму замало, хоча слово «порозуміння» і є сьогодні для українських автовиробників ключовим. Потрібні конкретні кроки, зроблені спільними зусиллями автобудівників і влади.
Одним з таких кроків, вважають автовиробники, могло б стати внесення змін в чинні законодавчі акти, які мають прямий вплив на розвиток вітчизняного автопрому. Зокрема, учасники «круглого столу» запропонували зменшити податкове навантаження на фонд оплати праці підприємств шляхом зменшення розміру зборів на деякі види загальнообов’язкового соціального страхування, а також впровадження механізму економічного стимулювання створення нових робочих місць; звільнити від сплати податку на додану вартість операцій з передачі основних фондів, які вносяться як інвестиція; скасувати заборону вексельної форми розрахунків з податку на додану вартість під час імпорту товарів в Україну.
Істотним «плюсом» для подальшого нарощування потужностей могло б бути й внесення змін у державний бюджет України на 2009 рік і при розробці державного бюджету на наступні роки. Зміни ці, на думку представників найбільших українських автомобілебудівних підприємств, мають передбачати кошти на здешевлення кредитних ресурсів для реалізації інвестиційних програм в автомобілебудуванні, а також на стимулювання споживчих кредитів для придбання автомобілів вітчизняного виробництва.
Учасники «круглого столу» висловили надію, що Верховній Раді вдасться забезпечити розгляд і прийняття в першочерговому порядку законопроектів, спрямованих на поліпшення фінансово-економічної діяльності в сфері автомобілебудування.
Як «у них»?
В Європі долею національних автопромислових компаній перейнялися ще торік. Приміром, президент Франції Ніколя Саркозі в листопаді заявив, що «Франція та Німеччина — два економічні двигуни континентальної Європи, і вони не дозволять збанкрутувати своїм автокомпаніям». Таку заяву Саркозі зробив під час зустрічі з канцлером Німеччини Ангелою Меркель. Глава Німеччини його підтримала. «Це буде згубна помилка, якщо в Європі автокомпанії не знайдуть державної підтримки під час кризи», — сказала вона.
У Росії підтримка автобізнесу триває з урахуванням національних особливостей. Ще влітку 2008 року прем’єр-міністр Володимир Путін запропонував знизити ввізне мито на дефіцитні сорти сталі для підтримки вітчизняних автокомпаній. Водночас збільшується ввізне мито на автомобілі, що автоматично вдарить по далекосхідному імпорту японських машин, до того ж чиновники планують підвищити мито на імпортовані іномарки старше 5 років. Також у РФ запроваджують практику видачі безпроцентних позичок на купівлю авто.
У Китаї знижено податок з купівлі малолітражних автомобілів, також знижуються ціни на паливо, активно використовується держзамовлення. Крім того, китайська влада видає фермерам субсидії на відновлення парку.