Вітчизняний авторинок наводнили міфи та ілюзії. «Покупцям слід чекати дефіциту автомобілів», «запроваджена урядом 13-процентна тимчасова надбавка на імпорт авто не сприяє наповненню бюджету» — ці та інші «умовиводи» гуляють в інформаційному просторі не один місяць.
Що ж відбувається насправді?
Продавці та окремі експерти стверджують, що дешеві автомобілі закінчуються. У той же час загальновідомо, що торгівцям автомобілями доводиться планувати обсяги закупівель і розміщати замовлення у виробництво з 6-8-місячним «запасом». У підсумку на складах офіційних автоімпортерів і дилерів до початку березня зібралося, за різними оцінками, від 94 до 130 тисяч новеньких машин. Ще близько 10 тисяч припасли «сірі» дилери.
Усього за перші чотири місяці нинішнього року в Україні продано близько 50 тисяч автомобілів, з них у березні—квітні — менше 25 тисяч. Ніхто з продавців не рапортує і про зростання продажів у травні. Сьогодні найоптимістичніший прогноз сукупних річних продажів в Україні в 2009 році — 180—200 тисяч нових автомобілів. Наявних запасів дилерам вистачить мінімум до кінця року.
Ще один розхожий міф говорить про те, що додаткове імпортне мито заважає наповненню бюджету. Через те, що імпорт припинився, бюджет щомісяця втрачатиме від 250 до 500 млн. гривень. Начебто все логічно: нема імпорту — нема імпортного мита. Тільки при чому тут розмір додаткового мита, якщо причина відсутності імпорту зовсім не в ньому? Як ми вже зрозуміли, нові машини не ввозять тому, що не розпродано вже завезені. Більш того, першу свою позитивну роль у наповненні бюджету надбавка до мита вже зіграла. Готуючись до її введення, імпортери старанно очищали ТЛС, прискореними темпами розмитнювали автомобілі і, тим самим, авансом наповнювали бюджет. Другу позитивну роль мито зіграє, коли в дилерів на складах закінчаться ексклюзивні моделі і комплектації: завозити їх, а виходить, і платити мито — і 10-процентне імпортне, і 13-процентну надбавку — все одно будуть. А якщо імпортери цього не робитимуть — значить, більше податків заплатять виробники, збільшивши свій продаж.
Не варто побоюватись і дефіциту автомобілів. Як уже зрозуміло, додаткове мито в ціні імпортних автомобілів відсутнє через відсутність імпорту в період його дії. А імпорт відсутній через відсутність необхідності в ньому, внаслідок наявності значних складських запасів усередині країни.
До того ж, від припинення імпорту автомобілів українська економіка в цілому тільки виграє.
Автомобілі в 2008 році були третьою за вагою статтею імпорту в українському зовнішньоекономічному балансі. За останні кілька років країна настільки стрімко наростила свій легковий автопарк, що йому вже просто не вистачає місця на наших дорогах.
З другого боку, щоб імпортувати автомобілі, необхідно платити їхнім виробникам валюту, тим самим роблячи істотний тиск на курс. З погляду збереження платіжної системи й української економіки в цілому було б доцільно пожертвувати автоімпортною галуззю взагалі. Втрати мінімальні, навіть з позиції збереження робочих місць — більшість працівників підприємств автодилерів та імпортерів зайняті в сервісі, потреба в якому збережеться навіть у разі повного припинення продажу нових авто.