Учора Конституційний Суд (КС) оприлюднив рішення, яким визнав неконституційними Постанову Верховної Ради України «Про призначення чергових виборів Президента України» від 1.04.2009 р. та ч. 1 ст. 17 закону «Про вибори Президента України»».
Зокрема КС зазначає, що Верховна Рада призначила вибори президента на 25 жовтня цього року, керуючись ч. 1 ст. 17 закону, яка відтворює норми ч. 5 ст. 103 Конституції в її редакції від 28 червня 1996 року, але з січня 2006 року ця норма Конституції діє в новій редакції, відповідно до якої чергові вибори президента проводяться в останню неділю останнього місяця п’ятого року повноважень президента, а не в останню неділю жовтня. Крім цього, відповідно до Конституції термін повноважень президента обчислюється з моменту складення ним присяги народові на урочистому засіданні Верховної Ради.

У зв’язку з прийняттям Конституційним Судом такого рішення редакція газети попросила висловити свою думку постійного представника Верховної Ради в КС, професора Анатолія СЕЛІВАНОВА.
— Що повинен зробити парламент після рішення Конституційного Суду, яке визнає неконституційним проведення президентських виборів 25 жовтня цього року?

— У даному разі парламент має визначитися з датою проведення президентських виборів, тобто прийняти відповідну постанову. Знов-таки, чи готовий парламент визначатися в даному разі і як він вчинить, залежить від того, як Верховна Рада реалізує конституційну норму про вибори Президента України.
Разом з тим, у правовій аргументації рішення КС не дано відповіді на запитання, яким чином має бути реалізовано виборчі конституційні права громадян, реалізовувані ними протягом п’ятилітнього терміну повноважень Президента, і як бути з правом народу на реалізацію своєї влади через вибори, якщо фактичний строк повноважень і фактичний строк обрання Президента не збігаються. До того ж раніше сам Конституційний Суд у своєму рішенні відзначав, що закони, у тому числі й Конституція України (її окремі положення), не мають зворотної сили і тому дата виборів повинна визначатися періодами, закладеними редакцією 103-ї статті Конституції, що діяла на момент голосування виборців у жовтні 2004 року.