Нещодавно в Житомирі відбулися виїзні слухання Комітету Верховної Ради з питань аграрної політики та земельних відносин.
Рекомендації, прийняті на слуханнях, наводимо нижче.
Розглянувши сучасний стан і перспективи розвитку сільського господарства та харчової промисловості країни і регіону, учасники виїзних комітетських слухань на тему
«Як повернути землі господаря?» зазначають таке.Аграрно-промисловий комплекс України — одна з ключових галузей, успішний розвиток якої може сприяти подоланню кризи і подальшому розвиткові України як держави з конкурентоспроможною аграрною галуззю, держави, де третина населення мешкає на селі.
Визнання цього факту потребує від держави та її найвищих посадових осіб чіткого розуміння пріоритетного значення галузі. Належне фінансування аграрного сектора економіки з державного бюджету є умовою стабілізації виробництва та відновлення процесів інтенсифікації галузі. Це наочно підтверджується проведеним аналізом ситуації на Житомирщині, де показали свою ефективність нові бюджетно-фінансові програми, спеціальний режим оподаткування. В цілому виробництво основних видів сільськогосподарської продукції забезпечене в обсягах, що гарантують продовольчу безпеку області, потребу внутрішнього ринку, сировинну базу переробної галузі та експортний потенціал.
Належна увага до соціальних проблем галузі дала змову в минулому році практично ліквідувати заборгованість із виплати заробітної плати на ряді економічно активних підприємств. Проведено цілеспрямовану роботу щодо здійснення розрахунків за оренду землі. Більш як на 5 млн. грн. погашено заборгованість минулих років та виплачено 90 відсотків орендної плати, нарахованої в 2008 році.
Проте ситуація в аграрному секторі як в області, так і в Україні в цілому залишається надто складною і потребує вжиття невідкладних заходів.
Внаслідок відсутності гнучкої й ефективної державної фінансової політики під впливом світової фінансової кризи значно обмежено основні джерела поповнення обігових коштів.
Запровадження декларування оптово-відпускних цін на продовольчі товари посилює диспаритет цін для сільгосптоваровиробників і відповідно знижує рівень економічної ефективності галузі.
Через відсутність належної державної підтримки триває спад виробництва тваринницької продукції та скорочується чисельність поголів’я худоби і птиці. Це, в першу чергу, стосується особистих селянських господарств як основного виробника тваринницької продукції.
Фактично призупинено кредитування аграрного сектора (по Житомирській області отримано лише 10,4 млн. грн., не завершено пролонгацію раніше отриманих кредитів на суму майже 5,8 млн. грн.).
Вимагає негайного розв’язання питання залучення в галузь додаткових коштів. Недостатні обсяги фінансування сільськогосподарських товаровиробників негативно впливають на організацію весняних польових робіт та можуть спричинити ускладнення в подальшому розвитку сільськогосподарського виробництва, а звідси — призвести до істотного скорочення обсягів виробництва аграрної продукції. Як зазначають учасники слухань, йдеться про майбутню долю цілих галузей агропромислового виробництва (молочне тваринництво, цукрова та рибна галузі та ін.).
Враховуючи необхідність ужиття невідкладних заходів щодо комплексного вирішення питань розвитку аграрного сектора економіки та з метою мінімізації наслідків світової кризи вважаємо за необхідне:
1. Скликати загальноукраїнські збори аграріїв з обов’язковим запрошенням Президента України, Прем’єр-міністра та Голови Верховної Ради для обговорення ситуації, що склалася в галузі.
2. Прийняти пакет невідкладних законів щодо створення необхідного законодавчого підґрунтя для функціонування галузі, зокрема законів про державний земельний кадастр, про державний земельний (іпотечний) банк, про оптові ринки сільськогосподарської продукції, про сприяння розвиткові всіх форм кооперації на селі тощо. Розглянути на законодавчому рівні питання фінансової підтримки сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів, з наданням їм статусу неприбуткових організацій.
3. Забезпечити державне сприяння проходженню продукції сільського господарства найкоротшим шляхом від поля до споживача, оскільки праця аграріїв знецінюється посередницьким втручанням. Держава також повинна дієво готувати та здійснювати експортні інтервенції української агропродукції.
4. Прискорити прийняття Закону України
«Про статус поліських територій» та законодавчо затвердити програми розвитку споконвічних поліських галузей картоплярства та льонарства з відповідним фінансово-матеріальним забезпеченням. Передбачити диференційовані цінові надбавки до закупівельних цін на продукцію поліських регіонів.5. Забезпечити неухильне виконання вимог законодавства щодо видатків на виконання програм мінімізації наслідків аварії на ЧАЕС, у тому числі погашення заборгованості з підвищеної оплати праці в зоні радіоактивного забруднення.
6. Внести доповнення до існуючої нормативно-правової бази з питань інвестиційної діяльності, зокрема визначити, що однією з обов’язкових умов реєстрації інвесторів у сільському господарстві є наявність у них бізнес-планів розвитку тваринницької галузі та програм соціального облаштування сільських територій.
7. Вирішити питання збільшення квоти А для виробників цукру та максимально обмежити імпорт цукросировини і готової продукції.
8. Передбачити субвенції з держбюджету для формування ціни на борошно Державного продовольчого резерву щодо здійснення матеріальних інтервенцій на організованому аграрному ринку — в бік їх зменшення відносно діючих ринкових цін.
9. Прийняти рішення про відшкодування сільськогосподарським підприємствам відповідно до Закону України
«Про пріоритетність соціального розвитку села та агропромислового комплексу в народному господарстві» власних витрат, понесених у будівництві об’єктів соціальної сфери села впродовж 1999—2007 років.10. Враховуючи гостру потребу регіону у фахівцях землевпорядної справи, запропонувати Міністерству агарної політики України, Міністерству освіти і науки України вирішити питання ліцензування та підготовки фахівців за спеціальністю
«Землевпорядкування та кадастр» на базі Житомирського національного агроекологічного університету.11. Внести зміни до відповідних законодавчих актів з метою отримання навчально-дослідними господарствами навчальних закладів дотацій, доплат, податкових пільг та інших видів державної фінансової підтримки на рівні сільськогосподарських товаровиробників.
12. Звернути увагу Міністерства аграрної політики України на необхідність розпаювання земель в селі Більківцях Коростишівського району Житомирської області.
Голова Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин Микола ПрисЯжнюк; голова Житомирської обласної державної адміністрації Юрій Забела; голова Житомирської обласної ради Віталій Француз.