На помилках вчитися

Хочу висловитись про минулорічні тести, зокрема, з української мови і літератури та правознавства.

Найперше, що впало у вічі в тесті з мови — надто примітивні речення для аналізу. «В траві фіалочки зітхають; Прилетіла здалека весна; Вистава була надзвичайна; Хлопчаки били байдики; У санаторії є кілька басейнів». Як на мене, будь-яка інформація має бути корисною.

Траплялися і слова, м’яко кажучи, незвичні, як-от: пів’ягняти, міні-комп’ютер, південно-бережний. Були і недолуго сформульовані завдання: з’ясуйте причину вживання розділового знака...

Важко зрозуміти і чисто літературне у тестах з історії України: твори «Ключ царства небесного» Герасима Смотрицького, «Тренос» Мелетія Смотрицького, «Послання до єпископів» Івана Вишенського є взірцями або полемічної літератури, або латиномовної поезії, або історичної мемуаристики, або драматичної літератури.

Зразки тестів з основ правознавства мають бути особливо точними, бо дисципліна викладається насамперед з метою навчити формувати правильні відповіді. А тому посилань на неповні нормативні акти слід уникати: Указ Президента України «Про призначення посла України в ФРН» замість Указ Президента України від 9 грудня 2005 року за № 1723/2005 «Про призначення І. Долгова Надзвичайним і Повноважним Послом України у Федеративній Республіці Німеччина». Чи Закон України «Про міліцію» замість Закон України від 20 грудня 1990 року за № 565-XІІ «Про міліцію» (зі змінами і доповненнями). У тестових завданнях навіть спотворено наказ МОНУ від 18 лютого 2008 року № 94...

Зловживати тестами державі не варто, вищим навчальним закладам логічно дати можливість самостійно формувати свій рейтинг. Умови прийому на навчання для ВНЗ є одним із способів забезпечення умов, необхідних для отримання вищої освіти.

Треба готувати тести не нашвидкуруч, а впродовж навчального року.

Варто переглядати їхній зміст. Наприклад, з української мови мені б хотілося бачити більше текстів із Біблії, усної народної творчості, із творів класиків і кращих сучасних майстрів слова. Слід більше давати завдань з мови, а не мовознавства. А для цього потрібно змінювати акценти в її викладанні, активніше працювати зі словниками.

Надія КНЯЗЕВ.

Київ.

Ольга не вибачила. І перемогла

Європейський суд з прав людини у Страсбурзі виніс рішення на користь вчительки Кременчуцької загальноосвітньої школи Ольги Є. Україна має компенсувати їй моральну шкоду в розмірі 907 євро. Педагог звернулася до Європейського суду ще в 2006 році разом з колегами, котрі вимагали доплати за педагогічний стаж і щорічні виплати на оздоровлення. Районний відділ освіти заборгував їм гроші з 1997-го по 2002 рік. Після подання позову в Страсбург вчителі одразу отримали належні суми. Ольга Є. відмовилася відкликати свій позов і домоглася компенсації.

За сумісництвом — посередниця

У Севастополі працівниками Державної служби боротьби з економічною злочинністю викрито асистента однієї із кафедр національного технічного університету, яка отримала 500 доларів США від N для подальшої передачі їх як хабар викладачам за сприяння в складанні іспитів. Задокументовано факти отримання грошей від 29 студентів (понад 16 тисяч гривень) та передачу їх як хабар 14 викладачам.