«Укрзалізниця» дає потяги до гірських курортів Польщі та Карпат, але забирає дешевий проїзд

З 9 березня поточного року підвищилася вартість проїзду в українських поїздах внутрішнього сполучення: у плацкартних вагонах — на 4,7 відсотка, у купейних і СВ — на 7,4 відсотка.

«У розрахунку, приміром, на 500 км шляху, це зовсім невеликі гроші», — запевняють у відділі тарифів головного пасажирського управління «Укрзалізниці». Ціни в середньому зросли від 2 до 20 гривень, але інтереси малозабезпечених громадян враховано — тарифи в загальних вагонах не змінюються.

За якою схемою розраховувалася надбавка, в «Укрзалізниці» не пояснюють, посилаючись лише на тотальне подорожчання палива, металопродукції й загалом рухомого складу вітчизняного виробництва. За даними відомства, це майже п’ятикратна різниця з подорожчанням ціни квитків.

Водночас збитки від перевезення пасажирів у далекому сполученні становлять за 2008 рік 2,8 млрд. гривень, хоча «Укрзалізниця» перевезла 134,3 млн. чоловік. «Але з них понад 10 млн. — пасажири пільгових категорій, а за них держава не компенсувала й половини витрат залізниці», — зазначає директор департаменту залізничного транспорту Мінтрасзв’язку України Михайло Макаренко.

На його думку, з урахуванням євроінтеграції та вимог СОТ, неприпустимо й далі жити із психологією безплатного проїзду. «Нині уже немає можливості перекривати збитки пасажирського сектору за рахунок вантажного — обсяги впали скрізь, отже, усім треба думати, як заробити», — вважає заступник міністра транспорту України Володимир Бадагов.

«Укрзалізниця» повідомила вже, що з 1 червня введе точно таку, як у березні, індексацію тарифів. Але річний рівень підвищення тарифних ставок навряд чи перевищить заплановані 25 відсотків, відзначають експерти ринку перевезень. Інакше громадяни втратять інтерес до послуг залізниці. Держкомстат України й так зафіксував у січні відплив пасажирів майже на 10 відсотків (усі види транспорту перевезли 590 млн. громадян, «Укрзалізниця» — 36, 5 млн.).

«Як з’ясувалося, навіть на турбази Карпат люди охоче добираються автотранспортом, хоча є прямі поїзди в курортні зони — Івано-Франківськ, Яремче, Ворохту, Татарів», — прокоментувала ситуацію начальник відділу маркетингу головного пасажирського управління «Укрзалізниці» Тетяна Мельник. На її думку, причиною міг стати незручний розклад руху, а спецвагони зазвичай прикріплювали до попутних поїздів у міру накопичення заявок.

«Тепер ми готові надати туристам повноцінну послугу, навіть відпочинок в купе поїздів на станціях пересадок. З цією метою на сайті «Укрзалізниці» помістили анкети попиту та пропозицій, на які щодня відгукуються десятки людей», — зазначає Тетяна Мельник. Саме у відповідь на туристичний попит з травня поточного року почне курсувати безпересадочний поїзд із Львова до Кракова, звідки рукою подати до популярних польських гірськолижних курортів Закопане і Криніца.

«Дослідження показали, попит на відпочинок у горах тримається цілоріч, а оскільки ми дуже хочемо повернути своїх пасажирів, то на перший план виносимо поняття «зручно» і «комфортно», за якими ціна транспортної послуги вже не впадає в око», — каже Алла Гривцова, маркетолог пасажирської служби Львівської залізниці.