Авіабудування може стати новим локомотивом української економіки, але для цього необхідно створити умови, щоб запрацювали заводи і почали випускати давно розроблені й сертифіковані АНТК ім. Антонова літаки, котрі є затребуваними як у нашій країні, так і за кордоном. Уряд впритул і не на жарт зайнявся розв’язанням проблем авіабудування. Прем’єр-міністр Юлія Тимошенко нещодавно зустрілася з колективами Київського і Харківського авіазаводів і провела нараду з питань фінансового оздоровлення галузі.

Київському «Авіанту» уряд відновить фінансування для будівництва двох військово-транспортних літаків Ан-70 для Міністерства оборони. Прем’єр готова особисто вести переговори з урядами країн, зацікавлених у придбанні літаків Ан-148, що їх складає авіазавод у тісній співпраці з АНТК ім. Антонова. Харківське авіапідприємство потребує більшої уваги з боку держави. Кабінет Міністрів має намір виділити заводу зі стабілізаційного фонду 380 млн. грн. на добудову дев’яти літаків, готовність яких становить десь 90 відсотків. Кошти для цього є, адже в стабфонді вже акумульовано 2,76 млрд. грн., з яких, за словами Ю. Тимошенко, 500 млн. грн. призначено для підтримки авіаційної галузі.

Голова правління Державного авіабудівного концерну «Антонов», генеральний конструктор АНТК ім. О. К. Антонова Дмитро Ківа зазначив, що «налагодження роботи серійних заводів є сьогодні найважливішим чинником відродження авіаційної промисловості України». «Те, що уряд виділив кошти для виробництва літаків «Ан» на Київському і Харківському авіазаводах, є необхідним і своєчасним заходом для виведення їх із кризи», — упевнений він.

Держава має намір підтримувати авіапром і надалі. Як повідомив міністр промислової політики Володимир Новицький на нараді в прем’єра 20 березня, держзамовлення для авіаційної промисловості на найближчі чотири роки може становити приблизно 30 літаків.

Схоже, що довіра до галузі, підірвана неефективним використанням сотень мільйонів бюджетних коштів попереднім керівництвом концерну і керівниками авіапідприємств, знову повертається. Безумовно, це пов’язано з тим, що вирішено деякі організаційні питання галузі, а саме — створено новий концерн «Антонов», котрий об’єднав підприємства, які займаються розробкою (АНТК ім. Антонова) і виробництвом готових літаків (Харківський та Київський авіазаводи, а також 410-й авіаремонтний завод). Провідну роль у новому концерні віддали конструкторському бюро АНТК ім. Антонова, що має успішний досвід реалізації проектів у тяжкі часи, і найголовніше — зберегло фінансову стабільність та зуміло заробити кошти й для трудового колективу, й для реалізації проектів. До правління нового концерну ввійшли керівники авіаційних підприємств.

Очевидно, що розробники літаків зацікавлені в серійному випуску своєї техніки, в тому числі й з економічних міркувань, бо вкладають кошти в реалізацію проектів, працюючи в багатьох випадках на принципах розподілу ризиків. У цьому самому зацікавлені й серійні заводи, й сотні інших підприємств, які беруть участь у виробництві й зможуть завантажити себе роботою, а отже, заробити кошти, необхідні для виживання і подальшого розвитку. Ще більше в цьому має бути зацікавлена держава, оскільки одержить робочі місця, сплату податків, розвиток економіки та науки.

Державні підтримка і фінансування авіабудування дає сигнал й комерційним банкам про те, що з галуззю можна працювати. При цьому важливо розуміти, що вкладені в авіапром кошти повернуться в економіку у вигляді замовлень для суміжних галузей, податкових платежів від реалізації продукції, зарплат тощо. І що ще неабияк важливо — це суми, які обчислюються в мільярдах доларів, що так необхідні сьогодні нашій країні. Й одержати ми їх можемо не з простягнутою рукою, а заробити, використовуючи інтелектуальні ресурси та високі технології.

А попит на українські літаки високий. За словами Юлії Тимошенко, замовлення є на найближчі 10—15 років. Наприклад, від виконання вже підписаних контрактів Харківським авіазаводом Україна одержить 212 млн. дол.

Ще одна стаття доходів — це участь українських підприємств у серійному випуску літаків «Ан» в інших країнах. За оцінкою Д. Ківи, «запланований продаж 96 літаків Ан-148 воронезького складання принесе підприємствам України близько 1 млрд. USD, надходження в державний і місцеві бюджети України у вигляді податків і зборів становитимуть більш як 293 млн. USD, а на українських підприємствах буде створено близько 11000 нових робочих місць».

На сьогодні в наших підприємств є також контракти з Іраном стосовно літака Ан-140, замовлення на ремонт військово-транспортних літаків Ан-32 в Індії, а також спільне виробництво літака Ан-148 з Росією. Крім цього, Україна бере участь у тендері на постачання літаків Ан-74 для ВМС Індії, ведуться переговори про можливі поставки літаків Ан-148 в Іран з наступним складанням цих літаків у цій країні, а також є великі можливості для співробітництва концерну «Антонов» з Китаєм.

Як бачимо, основні покупці літаків — в країнах Азії, що їх фінансова криза не торкнулася так серйозно, як США та Європи.

Усі ці контракти можуть забезпечити дохід для українських підприємств на рівні близько 2,5 млрд. доларів у найближчі кілька років. Це дасть змогу наростити виробництво на українських авіазаводах і підтягнути суміжні галузі, такі як двигунобудування, металообробка, приладобудування. У результаті з’являться додаткові надходження до бюджету країни в той час, коли інші джерела висихають.

Приємно, що уряд, нарешті, розуміє, що авіабудування — це локомотив, який дозволить згладити для держави негативні наслідки економічної кризи. «Піднімаючи сьогодні два авіабудівні заводи — «Авіант» та Харківський, ми піднімаємо сотні підприємств, що постачають комплектуючі», — пояснила Ю. Тимошенко.

Схоже, що реалізація вигідного проекту відновлення авіапрому примирить також політичні сили України. Підтвердження тому —заява Ю. Тимошенко про те, що БЮТ підтримає законопроект Партії регіонів, спрямований на підтримку авіаційної галузі. За словами Прем’єр-міністра, автор законопроекту народний депутат від Партії регіонів В’ячеслав Богуслаєв пропонує пільговий режим для ввезення комплектуючих для авіагалузі, а також пільговий режим для землі авіапідприємств.

Спільна взаємовигідна реалізація авіаційних проектів може стати позитивним чинником у налагодженні відносин з Росією. Як повідомив О. Федоров, президент, голова правління ВАТ «Об’єднана авіабудівна корпорація», під час четвертого засідання Україно-Російської підкомісії з питань співробітництва в галузі авіаційної промисловості, що відбулося на АНТК ім. О. К. Антонова 23 березня, обраний напрям реструктуризації авіабудування в Україні — крок уперед на шляху бажаної інтеграції авіапромів двох країн.

Вл. інф.