Учора в Брюсселі відбулася донорська конференція з модернізації української ГТС «ЄС—Україна: партнери надійного постачання газу в Європу». В ній взяли участь Прем’єр-міністр України Юлія Тимошенко й Президент Віктор Ющенко. Юлія Тимошенко полетіла в Бельгію ще в неділю ввечері, адже ранком вона разом з європейськими комісарами Бенітою Ферреро-Вальднер і Андрісом Пібалгсом відкривала вступною промовою цей форум у першій секції «Енергетична безпека ЄС—України». Після того Тимошенко, Ферреро-Вальднер і Пібалгс підписали заключний документ конференції — спільну декларацію.

Після перерви до учасників конференції приєднався Віктор Ющенко й президент Єврокоміссії Жозе Мануель Баррозу. Тема другої секції «Модернізація газової транзитної системи». На ній перший заступник голови правління НАК «Нафтогаз України» Ігор Діденко презентував «Майстер-План» конкретних проектів. Завершила форум секція «Реформи в газовому секторі України й інвестиційні можливості», де із доповіддю виступив міністр палива та енергетики України Юрій Продан.

Сьогодні Європі вигідно інвестувати в українську ГТС, бо це набагато дешевший проект, ніж, наприклад, «Північний потік» або «Південний потік». Крім того, Україна унікальна тим, що має на кордонах з ЄС підземні буферні сховища, які дають змогу одержувати додаткові надходження газу при низьких температурах.

Брюссель оцінює вартість проектів з модернізації ГТС в 2,5 мільярда доларів. І, на думку європейців, потрібно, щоб українська ГТС змогла й надалі прокачувати щорічно 120 мільярдів кубів газу (причому гроші дадуть тільки у разі чітких гарантій дотримання вимог ЄС). Однак для того, щоб збільшити прокачування до 140—160 мільярдів, що й планує українська сторона, потрібно до цієї суми додати ще стільки. Саме стільки й попросила в європейців Прем’єр-міністр. Мовляв, виділити більше вигідніше. Крім того, Тимошенко хоче залучити не тільки Європу, а й Росію.

До речі, почалася конференція з невеликого скандалу. Міністр енергетики Росії Сергій Шматко висловив незадоволення проектом підсумкової декларації конференції з модернізації газотранспортної системи України. «Приїхавши сюди, ми з подивом виявили, що виробники й постачальники залишилися осторонь від підготовки декларації», — сказав він. «Будь-яка модернізація української газотранспортної системи без консультацій з Російською Федерацією здається нерозумною», — додав російський міністр.

Водночас у «Газпромі» вже порахували, що сума, необхідна для модернізації української ГТС, має бути вдесятеро більше, ніж обговорювана на міжнародній інвестиційній конференції з модернізації української ГТС у Брюсселі.

Команда Президента впевнена, що нашу трубу можна модернізувати за сім років, і на це буде потрібно 3 млрд. дол. Сам Віктор Ющенко вважає стратегічною метою інтеграцію національної ГТС у європейські енергетичні мережі. Глава держави також упевнений, що вже сьогодні необхідно починати модернізацію української ГТС відповідно до правових і технічних стандартів і нормативів Євросоюзу.