Звернення Голови Верховної Ради Володимира Литвина до Президента, Прем’єр-міністра, лідерів парламентських фракцій та усіх вітчизняних політиків, у якому глава парламенту закликав національних лідерів почати зміни з себе, консолідуватися та невідкладно вирішити три основоположні питання — зміна виборчого законодавства, чітке визначення повноважень Президента та прем’єра та організація влади на місцях — викликали значний резонанс. Подаємо відгуки на нього народних депутатів.
ТЕТЯНА ДЕМЧЕНКО, голова Миколаївської обласної ради:
— Питання, порушені у зверненні Володимира Литвина, як кажуть, давно витали в повітрі — про них говорили, з ними погоджувалися, з ними сперечалися. Ні у кого не викликає сумнівів, що суспільство потребує і чекає на зміни. І насамперед потрібні якість і нові форми місцевого самоврядування. Часи поділу владних повноважень нагадують мені відомі рядки гумориста про те, що
«кум — рулює, я — газую». Досить, зрештою, одній гілці влади «рулити», а іншій «газувати».Консолідація національних лідерів, політичних лідерів, депутатів повинна починатися з ясного, зрозумілого суспільству визначення повноважень Президента і Прем’єр-міністра і з організації влади в регіонах.
Виборча система, і сьогодні це зрозуміло вже всім, має змінитися. Я — за відкриті партійні списки. Сильна політична партія, котра має довіру народу, не боятиметься відкритості, бо мандат у неї вже є — це довіра людей.
Що стосується неприродного двовладдя на місцях, то воно повинно вирішитися, на мій погляд, однозначно на користь влади, обраної народом, а не призначеної з центру. Я маю на увазі скасування державних адміністрацій і створення виконавчих комітетів обласних і районних рад.
Можна почути точку зору, що облдержадміністрації необхідно скоротити і залишити їм суто представницькі функції. На першому етапі посилення ролі місцевого самоврядування можна погодитися і з такою точкою зору. А за великим рахунком, кого представлятиме така облдержадміністрація? Президента України? Та, за великим рахунком, ми всі — діти Президента, ми всі його обирали й однозначно повинні працювати над виконанням усіх його указів, постанов, рішень, що приймаються на державному рівні.
Я працювала в державній адміністрації і там, де вони працюють для людей, вони, напевне, справді потрібні. А на сьогодні держадміністрації здебільшого вирішують, як зручніше і вигідніше поділити землю,
«розправитися» з надрами, і найменше думають про наповнення бюджету. Так навіщо такі держадміністрації?А сьогодні багато адміністрацій займаються вирішенням особистих проблем чиновників і політичних проблем: вони на повний хід готуються до виборів. Багато питань, що вирішуються держадміністраціями — земельні, виробничі, — розглядаються крізь призму політики: або ти приносиш партійний квиток, або створюєш первинний партійний осередок, і тоді питання буде вирішено позитивно.
Представницька і виконавча влада повинні бути в одних руках — в органах місцевого самоврядування. У сьогоднішній ситуації, на мій погляд, дві гілки влади чинять опір одна одній, що займає відсотків 80 робочого часу: це ви правильно зробили, це —неправильно зробили.
Суть другого етапу політреформи полягає у децентралізації влади, у фінансовій забезпеченості місцевого самоврядування, у його зацікавленості в максимальному зборі коштів для того, щоб вони залишалися в регіонах, а не ішли в центр, щоб повернутися відтіля в обрізаному вигляді. На сьогодні збільшення максимального збору фінансів не цікавить владу на місцях, тому що механізм влади не дозволяє їх використовувати в повному обсязі для інтересів територіальної громади.
Звернення Володимира Литвина, по суті, додає стратегічної ідеї верховенства місцевого самоврядування в регіонах нового імпульсу. Думаю, що воно співзвучне думкам тих, хто працює у місцевому самоврядуванні, хто найближче до народу, до територіальної громади.
Записав В’ячеслав ВОРОНКОВ.