Комітет з питань науки і освіти надіслав Прем’єр-міністру України Юлії Тимошенко пропозиції з першочергових заходів, спрямованих на вдосконалення функціонування системи професійно-технічної освіти (ПТО) в умовах фінансово-економічної кризи.

Члени комітету констатують, що сьогодні ситуація в системі загострилась. Вони наполягають на необхідності термінового розв’язання проблем, які значною мірою стримують, а подекуди унеможливлюють розвиток професійно-технічної освіти та можуть призвести до руйнації системи підготовки кваліфікованих робітників.

Серед першочергових заходів народні обранці назвали, зокрема, наукове опрацювання, оновлення та затвердження в установленому порядку в новій редакції Концепції розвитку ПТО та Закону України «Про професійно-технічну освіту».

Невідкладним завданням є також формування нової стратегії (програми) розвитку ПТО і визначення та наукове обґрунтування напрямів її реалізації на 2009—2010 роки.

Наша довідка. У 2007/2008 навчальному році в професійно-технічних навчальних закладах (ПТНЗ) готували в 6,2 разу менше кадрів з розрахунку на 10 тисяч населення, ніж у ВНЗ І—ІV рівнів акредитації (у 1996 році цей показник становив 2,8 разу), тоді як на ринку праці спостерігається дефіцит висококваліфікованих робітників.

Комітет пропонує модернізувати навчальну матеріально-технічну базу закладів, впровадити нову техніку, обладнання, інструменти і матеріали. В останні 17 років майже не здійснювався, крім комп’ютеризації, процес відтворення основних фондів за рахунок коштів державного бюджету. Припинилось будівництво об’єктів профтехосвіти. Обладнання та навчальна техніка на 95—96 відсотків морально і фізично застаріли або взагалі вийшли з ладу. З майже 19 тисяч металообробних верстатів, що використовуються в навчальному процесі ПТНЗ, лише чотири відсотки — нового покоління. Аналогічне становище з навчальним транспортом.

Серед 15 пропозицій комітету — прискорення темпів та збільшення обсягів видання навчальної літератури. Загальна забезпеченість ПТНЗ підручниками та навчальними посібниками на початок 2008 року становила: із загальнотехнічних і спеціальних дисциплін — 69 відсотків, із загальноосвітніх — 63. А з низки професій галузей машинобудування, металообробки, приладобудування, видобувної промисловості, транспорту і зв’язку вона не перевищує 30 відсотків.

Народні депутати визначили організаційні шляхи реалізації своїх пропозицій.