Економічна криза — не перешкода здійсненню реформи місцевого самоврядування, а лише додатковий стимул. Так вважають учасники слухань «Концептуальні засади реформи місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою», організованих Комітетом Верховної Ради з питань державного будівництва та місцевого самоврядування. Участь у заході взяли народні депутати, представники Кабінету Міністрів, програми сприяння парламенту України, швейцарської агенції розвитку та співробітництва в Україні (SDC) й місцевого самоврядування.

Учасники слухань відзначили, що в останні роки через низку вад публічна влада не може працювати ефективно. Серед них, зокрема, є вибори за пропорційною системою.

Після впровадження нової виборчої системи ради перестали представляти інтереси територіальних громад. Подекуди вони на 70 відсотків складаються з депутатів від обласного центру. Тож, упевнені учасники слухань, реформу треба впроваджувати якнайшвидше, тим паче що попереду вибори до місцевих рад, і дуже важливо, за якої саме системи вони відбуватимуться.

Щоправда, думки учасників зібрання, яким саме шляхом має відбуватися реформа, дещо різняться.

На переконання міністра регіонального розвитку та будівництва Василя Куйбіди, треба одразу вносити зміни до Конституції. Однак навряд чи це вдасться зробити, висловив сумнів урядовець. Краще здійснювати реформу крок за кроком. Тобто на перших етапах потрібно внести зміни до чинного законодавства, зокрема, щодо розмежування повноважень самоврядних органів та виконавчої влади, а також зміни до бюджетного, податкового і тендерного законодавства.

Адже понад 80 відсотків місцевих рад нині є дотаційними. У них є варіант, зазначив міністр, або залишити все як є, або впроваджувати необхідні реформи, тобто зробити територіальну громаду дієздатною розв’язувати ті чи інші проблеми.

На думку члена Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Анатолія Матвієнка, провести вдалу реформу без змін до Конституції навряд чи можна. Він переконаний: потрібно повернутися до законопроекту 3207-1. Лише після його ухвалення, впевнений депутат, урядові пропозиції щодо реформи місцевого самоврядування просуватимуться швидше.

До речі, на слуханнях пролунав один цікавий факт. У жовтні 2000 року в Україні за участі представників іноземних держав відбувся семінар стосовно реформи місцевого самоврядування. За час, що минув, у країнах, представники яких брали участь у заході, відповідні реформи давно проведено. На жаль, ми й досі проводимо різного роду семінари та наради з цього приводу.

Так відбувається, переконаний Анатолій Матвієнко тому, що «державна влада ніколи не вагітніла цією проблемою».

Водночас учасники зібрання підтримали ініціативу уряду про проведення в парламенті дня місцевого самоврядування, але водночас вважають за потрібне, щоб на цих слуханнях з доповіддю про своє бачення реформи місцевого самоврядування виступила Прем’єр-міністр.

На засіданні було представлено концепцію реформи місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою. Як зауважив заступник міністра регіонального розвитку та будівництва Анатолій Ткачук, концепція на 95—99 відсотків збігається з розробками департаментів регіонального розвитку, отримала позитивні оцінки експертів Ради Європи та підтримку Асоціації міст та громад України. Це, переконаний урядовець, свідчить про те, що ми діємо в одному напрямку і що реформу можна і потрібно розпочинати.

Реформа має впроваджуватися в чотири етапи і розрахована на 2009—2014 роки. На перших етапах мають бути внесені зміни до чинного законодавства в частині розмежування повноважень місцевого самоврядування та виконавчої влади, ухвалено новий виборчий закон та зміни до податкового законодавства. Має відбутися перехід новостворених громад на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом та реорганізація районних державних адміністрацій. Все це має супроводжуватися проведенням широкої інформаційно-роз’яснювальної кампанії.

Четвертий, завершальний етап, передбачає внесення змін до Конституції щодо утворення виконавчих органів обласних та районних рад і розмежування їхніх повноважень, має відбутися також реорганізація обласних державних адміністрацій, а також обрання районних та обласних рад і формування їх виконавчих органів.

Голова Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Олександр Омельченко і міністр регіонального розвитку та будівництва Василь Куйбіда.

Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.