Доманівська ЗОШ №1 — єдина в області й одна з небагатьох в Україні школа повного дня.

Тут не почуєте радісного: «Ура! Учитель захворів!», вас не зіб’є з ніг дітвора, яка несеться ураганом.

Директор навчально-виховного комплексу Віталій Богдан (на знімку), котрий підтримує розумні новації в освіті, запропонував якось апробувати нову систему вчителям, учням і батькам. Він вважає, що в школі повного дня діти мають можливість проявити себе і у навчанні, і у творчості. Ідея прижилася.

Мимоволі згадалася «продльонка». За зовнішніми ознаками — система схожа. Але на «продльонці» — все той же вчитель і учні, виконання домашнього завдання, що є, по суті, продовженням уроків. За повного дня інакше. З дітьми займаються не просто професіонали, а люди захопливі, котрі щиро бажають і вміють допомогти дитині розкрити свої здібності. Приміром, Тетяна Степук веде курс «Український народний спів». До речі, у школах Японії випускникові не видають документ про освіту, якщо він не може виконати 200 (!) народних пісень. У Доманівській школі вирішили, що вивчити якнайменше сто українських народних пісень може кожний учень. Анжела Діденко веде курс «Казки народів світу» у початкових класах. Ірина Йоенко спеціально закінчила комп’ютерні курси й тепер спілкується з молодшими школярами на заняттях «Сходи до інформатики».

У Швеції, до речі, педагогів, які залишаються з дітьми після уроків, називають [free]-tіme-leader, що означає лідер вільного часу або відповідальний за свободу учнів. Гарно звучить, чи не правда? З одного боку — передбачається свобода учнів, з другого — безумовне лідерство педагога.

Таких гучних назв у школі райцентру немає. Але є свобода. Не вольниця, а саме свобода вибору. Працюють хорові, танцювальні колективи, міні-театр, різноманітні секції, гуртки, курси й факультативи. Їх відвідують 2700 дітей. А учнів у школі 612. Отже, кожна дитина відвідує не один, а чотири гуртки.

Незважаючи на вагоме додаткове навантаження (а може, завдяки йому), школярі успішно навчаються. Торік сім учнів стали призерами предметних обласних олімпіад, з успіхом захистили творчі роботи в Малій академії наук. Всі вони одержують стипендії районної ради й райдержадміністрації. 56 відсотків призових місць у районних олімпіадах припадає на школу №1.

Комплекс співробітничає з державним університетом імені В. Сухомлинського, аграрним і університетом імені П. Могили. Університет імені Сухомлинського й аграрний проводять підготовчі курси для абітурієнтів району. А викладачі університету імені

П. Могили разом із учителями розробляють програми, ведуть окремі спецкурси. Учні школи і студенти проводять археологічні розкопки в районі поселення епохи бронзи. Директор мріє створити археологічний музей. Експонатів уже достатньо.

Але найзаповітніше бажання керівника — новий навчальний корпус.

— З 2004 року він будується, — розповідає Віталій Вікторович. — На сьогодні готовність корпусу — 85 відсотків. Боїмося, щоб відсутність коштів учергове не пригальмували процес.

Хочеться вірити, органи влади допоможуть у фінансуванні будівництва. І тоді область зможе пишатися єдиною школою-комплексом повного дня з повним комплектом задоволень для навчання й відпочинку.

Миколаївська область.

Фото автора.