має на меті проект закону «Про Верховну Раду України», який вніс на розгляд парламенту лідер депутатської фракції Блоку Литвина Ігор ШАРОВ. Уточнення питань діяльності Верховної Ради, на думку депутата, повинні врегулювати суперечності між парламентом і Президентом стосовно прийняття закону про Регламент Верховної Ради.

Автор пояснює свою законотворчу ініціативу потребою врегулювати правову колізію, що особливо загострилася після внесення змін до Конституції у грудні 2006 року.

«Відповідно до пункту 21 статті 92 Конституції України закон визначає організацію та порядок діяльності Верховної Ради, на відміну від встановлення порядку роботи парламенту (тобто процедур розгляду і вирішення питань) Регламентом Верховної Ради згідно з частиною 5 статті 83 Конституції, — стверджує І. Шаров у пояснювальній записці до законопроекту. — Таким чином вирішується проблема колізії між вказаними конституційними положеннями, яку так і не вирішив Конституційний Суд упродовж майже десяти років».

За задумом депутата, порядок проведення пленарних засідань парламенту й надалі встановлюватиметься Регламентом, до якого депутати зможуть у разі потреби оперативно вносити зміни. Таку само свободу дій пропонується залишити і в питаннях організації роботи коаліції депутатських фракцій. Тобто Регламент Верховної Ради залишиться як акт виключно процедурного характеру, а положення стосовно організації та повноважень парламенту, його органів і допоміжних стурктур (апарату тощо) буде вилучено і виписано в окремому законі.

Законопроект складається з трьох розділів та 80 статей. Розділ І «Верховна Рада України — парламент України» містить загальні положення, в яких конкретизується конституційний статус Верховної Ради, її склад, порядок утворення, загальні умови здійснення повноважень, форми і вимоги до діяльності парламенту й акти Верховної Ради, визначені посадові особи та органи парламенту. Окрема глава присвячена депутатським об’єднанням у Верховній Раді, визначенню парламентської більшості та опозиції.

Розділ ІІ «Законодавчі, установчі та контрольні повноваження Верховної Ради України. Міжнародні зв’язки», зокрема, врегульовує питання призначення парламентом всеукраїнського референдуму та виборів, дострокового припинення повноважень Президента України, призначення та звільнення Верховною Радою Прем’єр-міністра та інших посадових осіб, здійснення церемоніальної функції парламенту. В окремій главі регулюються контрольні повноваження Верховної Ради, зокрема, форми і межі здійснення парламентського контролю. Ще одна глава присвячена міжпарламентському співробітництву Верховної Ради, порядку приймання та діяльності офіційних парламентських делегацій.

Розділ ІІІ «Апарат Верховної Ради України. Забезпечення діяльності Верховної Ради України» визначає завдання та функції апарату Верховної Ради, його організацію, статус працівників апарату. Окрема глава присвячена установам та організаціям парламенту, його друкованим органам та електронним ЗМІ, майну і кошторису, питанням забезпечення Голови Верховної Ради та його заступників, керівників депутатських фракцій, голів комітетів і тимчасових комісій, охорони парламенту.

Серед новацій законопроекту — заборона відкликання підписів народних депутатів під заявою фракції про входження до коаліції, необхідність підтвердити у 10-денний строк коаліційну угоду, якщо буде проголосовано про недовіру уряду. Уточнюється і порядок формування коаліції. Депутатською фракцією пропонується вважати парламентське об’єднання, до якого входить не менш як 15 депутатів.

«Прийняття даного закону не потребує додаткових витрат із Державного бюджету України, однак внаслідок ухвалення закону «Про Верховну Раду України» та внесення змін до чинного законодавства парламентське право набуде більш організованого, упорядкованого, системного характеру», — стверджує Ігор Шаров.

Голова Верховної Ради України Володимир Литвин підтримав законодавчу ініціативу лідера фракції своєї політичної сили. «Я вважаю, що нам потрібні в погодженому вигляді закони про Президента, про Верховну Раду, про Кабінет Міністрів, тому що життя показало, що Конституції, де прописано повноваження Президента, уряду та парламенту, мало, — заявив В. Литвин. — Тому думаю, це добре, що є така ініціатива, а далі будемо працювати. Головне — Верховна Рада повинна бути центром стабільності та передбачуваності у країні».