Такі заходи, як публікація відкритих листів до посадових осіб, застосовуються у виняткових випадках, коли втрачається остання крапля терпіння на безвідповідальність та пасивність реагування тієї установи, до якої скеровуєш численні звернення. Постійні відписки, шаблонні відповіді, самоусунення міністерства від своїх прямих обов’язків спонукали до опублікування цього листа з надією на досягнення декількох результатів.

Передусім, сподіваюся, що проблему громадянина, який звернувся по допомогу, буде вирішено завдяки належному реагуванню міністра, яка матиме можливість, якщо не в пошті, то хоч у газеті прочитати звернення на свою адресу. Хочеться також вірити, що це депутатське звернення прочитає не тільки посадовець, якому воно адресоване, і відповідні служби, до яких належить компетенція вирішення питання, а й співробітники цього та інших міністерств, які, можливо, у подальшій своїй діяльності належним чином розглядатимуть звернення, вживатимуть заходів для вирішення питання та надаватимуть змістовні обґрунтовані відповіді, піклуючись про те, щоб вони не стали надбанням ЗМІ.

Кожен українець, прочитавши лист (і це лише один із багатьох подібних), особисто переконається: парламент працює належним чином і вживає всіх заходів для захисту законних інтересів кожної людини, яка звертається по допомогу.

Хочу сподіватися, що працівники Міністерства праці та соціальної політики, особливо керівний склад, зроблять відповідний аналіз та висновок своєї роботи для належного виконання покладених обов’язків і уникнення подібних звернень.

Міністру праці та соціальної політики Людмилі Денісовій

Прошу вас прочитати моє звернення та надати на нього відповідь, згідно зі статтею 16 закону про статус народного депутата, де зазначається, що відповідь парламентарію надає орган державної влади, до якого направлено звернення, за підписом його керівника.

Я, як народний депутат, голова Комітету з питань соціальної політики та праці, звертаюся до Міністерства праці та соціальної політики з численними листами, скаргами, проханнями громадян. Зазвичай в усіх випадках нам надають відписки із «шаблонними» відповідями. Ваше відомство навіть не докладає найменших зусиль, аби перевірити ту чи іншу інформацію, чи окремий випадок.

Розумію завантаженість працівників, але навіть на звернення народних обранців міністерство, попри свої прямі обов’язки, не докладає зусиль, щоби направити запит до інших органів центральної влади для з’ясування обставин, стосовно яких розглядає справу, скаргу або звернення. Остання надана відповідь за підписом заступника міністра Л. Савенка обурила мене, у зв’язку з чим повторно звертаюся та висловлюю своє бачення вирішення проблеми.

Торік 24 листопада я звернувся до Вас з проханням посприяти отриманню довідки про заробітну плату О. Бєлікова за час роботи на ДП «Підприємство технічного обслуговування та ремонту гірничо-шахтного устаткування». Раніше з цим питанням я звертався до Міністерства вугільної промисловості. Мені повідомили: зазначене підприємство правонаступників не має і ліквідоване, у зв’язку з чим, згідно з чинним законодавством, питання про надання довідки щодо заробітної плати стосується безпосередньо Мінпраці. Однак, Мінвуглепром надав повний розрахунок заробітної плати О. Бєлікова, що ґрунтується, зокрема, на матеріалах архівної довідки Міністерства оборони. Єдина перешкода у застосуванні цього документа — на ній немає печатки, оскільки у юридичній площині Мінвуглепром чи підпорядковані йому підприємства не наділені повноваженнями офіційного оформлення таких документів стосовно працівників ліквідованих підприємств.

Законодавством передбачено, що згідно з пунктом 3 Порядку визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії у разі втрати документів про їх нарахування та виплату, затвердженого Постановою уряду

№ 919 від 05.07.2006 року, довідка про заробітну плату за відповідною або аналогічною професією видається місцевим органом з питань праці та соціального захисту населення, а у разі відсутності в такому органі зазначених відомостей — Мінпраці.

На звернення з цього питання до Міністерства праці та соціальної політики жодних заходів реагування для надання довідки громадянину вжито не було. Міністерство написало відписку, навівши лише цитати із законодавства, до того ж деякі з них взагалі не стосуються тематики звернення. Зокрема, це посилання на статтю 54 Закону «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», де йдеться про інвалідність, отриману на ЧАЕС, та пенсію у зв’язку із втратою годувальника внаслідок катастрофи тощо. Моє ж звернення стосувалося лише видачі довідки про заробітну плату, в тому числі за час роботи при ліквідації аварії на ЧАЕС.

Направляючи беззмістовну відповідь, працівники міністерства не взяли до уваги надану Мінвуглепромом довідку про розрахунок заробітної плати О. Бєлікова. Єдине, що необхідно було зробити, — з’ясувати правильність розрахунків шляхом направлення запитів до Державного архіву, архіву Міністерства оборони, підприємств, які використовують у своїй діяльності ті само професії, на яких працював заявник, та використати існуючу на них заробітну плату, застосувавши її до відпрацьованого часу та посади О. Бєлікова.

Хочу звернути увагу й на те, що міністерство не виконує своєї функції головного центрального органу виконавчої влади з питань соціального захисту населення. Зокрема, частиною 2 статті 1 Положення про Міністерство праці та соціальної політики передбачено, що Мінпраці є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у сфері зайнятості, соціального захисту населення, нагляду за дотриманням законодавства про оплату праці, пенсійного забезпечення тощо.

Пунктом 22 статті 4 цього Положення чітко визначено: Мінпраці відповідно до покладених завдань організовує роботу органів праці та соціального захисту населення, пов’язану з перевіркою правильності призначення та виплати пенсій органами Пенсійного фонду. Окрім того, взаємодіє з іншими центральними органами виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями з питань застосування списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість у яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.

Керуючись цими нормами, Міністерство праці та соціальної політики має забезпечити правильність нарахування пенсії громадянину О. Бєлікову, відповідно до посади та заробітної плати, яку він отримував за час трудової діяльності.

Натомість міністерство відсторонилося від своїх прямих обов’язків та перекладає їх на судові органи. Своїм листом Мінпраці рекомендує О. Бєлікову, інваліду ІІ групи, ліквідатору наслідків аварії на ЧАЕС у судовому порядку доводити розмір заробітної плати, доводити те, що він працював і має конституційні права.

Підсумовуючи вищенаведене, прошу забезпечити надання довідки про заробітну плату для встановлення належної пенсії громадянину О. Бєлікову та повідомити мене і заявника про результати.

Останнім часом очолюване вами, шановна Людмило Леонтіївно, міністерство зайняло безвідповідальну позицію до своїх повноважень. Зокрема, стосовно громадян, які звертаються по допомогу в забезпеченні своїх законних прав. Хочу звернути вашу увагу на те, що майже всі мої звернення до міністерства зі скаргами громадян не вирішуються, а повертаються з відписками.

З огляду на зазначене, прошу вжити заходів для забезпечення належної роботи Міністерства праці та соціальної політики, насамперед, спрямованої на задоволення законних інтересів громадян, у тому числі, належного розгляду їх звернень.

Якщо у Мінпраці існуюча практика розгляду звернень громадян та депутатів триватиме, вимушений буду як голова ініціювати у Комітеті з питань соціальної політики та праці створення робочої групи з питань аналізу дотримання законодавства під час розгляду звернень громадян Міністерством праці та соціальної політики.

За результатами роботи, у разі виявлення порушень, вживатимуться заходи реагування, в тому числі порушення питання про невідповідність обійманим посадам керівного складу очолюваного вами відомства.

З повагою Василь ХАРА, народний депутат України.