Нині в державі відбувається спад виробництва, загострилися проблеми у фінансовій системі країни. Указом Президента №1046/2008 від 17.11.08 р.
«Про додаткові заходи щодо подолання фінансової кризи в Україні», меморандумом порозуміння між Кабінетом Міністрів і підприємствами гірничо-металургійного комплексу від 10.11.2008 року та підприємствами хімічної промисловості від 17.11.2008, на період до стабілізації фінансово-економічної ситуації в країні запроваджено мораторій на підвищення цін на товари та послуги суб’єктів природних монополій та зниження їх для виробників, які споживають такі товари та послуги.Водночас Мінтрансзв’язку лобіює введення нового збірника вантажних тарифів залізничного транспорту України. Але через невідповідність принциповим економічним і законодавчим засадам вказаний збірник не має права на життя.
Розробниками проекту збірника грубо порушено вимоги статті 7 Закону України
«Про транспорт» №232/94-ВР від 10.11.1994 року, в якій закладено, що рівень тарифів на транспорті визначається відповідно до нормативних витрат на одиницю транспортної роботи, рівня рентабельності та оплати податків.Між тим у тарифи проекту збірника закладено фактичні загальномережеві витрати, в т. ч. всі витрати від незадовільної організації виробництва, пасажирських перевезень, всі початково-кінцеві операції, інвестицій та інше, що не тільки лягає додатковим навантаженням на користувачів послуг залізничного транспорту, але й формально заохочує перевізника витрачати більше, перманентно використовуючи зростаючі витрати як доказову базу для чергових підвищень тарифів.
Як показала нарада з питань обговорення проекту збірника, проведена другого грудня минулого року в Мінтрансзв’язку, у розробника взагалі відсутні економічно обґрунтовані нормативи матеріальних і трудовитрат на одиницю транспортної роботи, а також відповідна їм методика розрахунку ставок плати. Тож останні цифри є такими, які не мають під собою законного економічного обґрунтування.
Продекларована
«прозорість тарифу» з урахуванням, наприклад, існування так званих вільних тарифів на вантажні перевезення, роботи та послуги, які начебто не включені у тариф, не може бути реалізована, бо повний перелік робіт та послуг, які оплачуються користувачами у складі тарифу, вкотре розробниками не представлена.Всупереч статті 5 статуту залізниці в проект збірника введено розділ
«Плата за користування вагонами». При цьому у проекті відсутній перелік складових цієї плати, а саме поняття «плата за користування» не розкрито. Виходячи з цього, обґрунтованість розмірів ставок неможливо перевірити. Крім того, це дозволяє припустити можливість її подвійного стягнення (як плати і як складової тарифу). А передбачене проектом збірника стягування однакової плати для вагонів Укрзалізниці і для вагонів країн СНД та Балтії — взагалі економічний нонсенс.В основу розрахунку суми провізної плати наполегливо закладається затратний принцип визначення тарифу за фактичною відстанню, а не за найкоротшою, як це було у часи СРСР. Для споживачів — це багатомільйонне зростання витрат на перевезення, замість їх мінімізації, а для Укрзалізниці, як державного перевізника, — відсутність стимулу для вдосконалення організації перевезень, а також адресності і прозорості при вирішенні цільових питань щодо подальшого розвитку залізничної мережі на державному рівні.
Запропонована розробниками проекту вагонна складова, за підрахунками, дає значне перевищення витрат на перевезення у власному (приватному) вагоні з урахуванням його порожнього повернення порівняно з перевезенням у вагонів парку Укрзалізниці. І при цьому розробники твердять, що збірник збалансує інтереси вантажовласників і залізниць.
Вимушений констатувати, що введення даного збірника завдасть значних додаткових витрат користувачам послуг залізничного транспорту. Зростання витрат тільки по металургійним підприємствам очікується на 240 млн. грн. на місяць (обсяг перевезень прийнято на рівні середньомісячного за сім місяців 2008 р.).
Враховуючи вищевикладене, проект збірника не може розглядатися інакше, як спроба узаконити підвищення тарифів. І той факт, що аналіз вигод від прийняття збірника передбачається здійснити за підсумками виконання фінансового плану Укрзалізниці (п. 6 Аналізу регуляторного впливу), — зайве тому підтвердження.
Україна вийшла на той етап економічного розвитку, при якому принципи формування тарифної політики не можуть бути доступними лише розробнику — вони повинні бути зрозумілі кожному учаснику перевізного процесу і у кінцевому підсумку сприяти побудові в країні здорової економіки.
На підставі викладеного і беручи до уваги, що представлений проект збірника суперечить не тільки чинному законодавству, а й основним принципам ціноутворення, прошу вас не допустити його затвердження і введення в дію.
Президент асоціації, академік транспортної академії України Владислав ГОНЧАРЕНКО.