Цю майже детективну історію ми розповіли наприкінці минулого року. Нині вона отримала продовження...

Нагадаємо, що Сімферопольський художній музей до свого 70-ліття виставив полотна Ахенського музею, які вважалися втраченими. Це 68 картин з німецького міста, з довоєнної колекції музею імені Бартольда Сюрмонта і родини Людвіг. Коли ці полотна передавали у 1953 році до Сімферополя, ніхто не знав про походження трофейних картин.

А торік німецькі туристи впізнали на одному полотні Ахенський кафедральний собор та звернули увагу ще на дві картини. Туристи сфотографували їх і показали в Ахені.

Після цього в Німеччині заговорили про повернення картин. В Ахені влаштували виставку «Тіньова галерея» — слайди-копії робіт, що зникли з музею після Другої світової війни.

Та ось до Сімферополя прибула делегація з Ахена: директор музею імені Сюрмонта і Людвіга Петер ван ден Брінк, реставратор Ульріка Фільвок, куратор виставки «Тіньова галерея» Хайнрік Беккер, практикант Ансгар Снетлаге.

— Про жодну екстрадицію картин не йдеться, трофейні полотна залишаться в Криму, — одразу заявив директор німецького музею. — Ми приїхали, щоб разом з колегами із Сімферополя оглянути й вивчити картини.

Німецькі фахівці готові допомогти ідентифікувати полотна, бо не всі вони вивчені. Ахенську колекцію в 1942 році вивезли в Мейсен, рятуючи від англійських бомб. Після 1945 року частину картин повернули, частину вивезли до Москви.

Детально вивчаємо картини й для того, щоб сімферопольці знали про їх походження. Гадаю, наша допомога знадобиться й під час складання каталогу, який має з’явитися в Сімферополі. А ще ми приїхали обговорити можливості тісного співробітництва двох наших музеїв.

До речі, під час інвентаризації фондів Сімферопольського художнього музею помічено: на багатьох з трофейних картин записи були відсутні, чимало робіт отримало подвійні номери.

Втраченими вважаються 22 роботи, в тім числі й вкрадені у 80-ті роки, а також роботи, переміщені на територію Росії до розпаду СРСР (про їх повернення колишнє керівництво музею з якихось причин не ставило питання).

— Підтверджую слова німецького колеги: про повернення колекції не йдеться. Делегація із Німеччини приїхала до нас вести перемовини й визначити, які роботи раніше належали Ахенській галереї, які — ні, — каже директор Сімферопольського художнього музею Ларіна Кудряшова. — Ми отримали в подарунок від німецьких колег каталог експонатів, втрачених Ахенським музеєм в роки війни, та каталог тих картин, які нині є там. Адже є так звані парні роботи: одна у нас, інша у них. Тож каталоги для нас дуже цінні. Нині думки з приводу реституції в Німеччині розділилися. Розпоряджається цією колекцією міська громада Ахена, і вона підтримує точку зору дирекції нашого музею: ці роботи треба залишити в Сімферополі. Ахенці за те, щоб експоновані в Криму роботи залишилися тут, як часткова компенсація втрат, що їх зазнав наш музей у роки війни.

Наша довідка. У Сімферопольському художньому музеї до війни було 2170 цінних картин, націоналізованих більшовиками з Південнобережних палаців Криму. Друга світова війна не пощадила шедеври. Німецька авіація знищила багатющу колекцію, зокрема, й роботи майстрів італійського Відродження. Якби не це, наш музей сьогодні вважався б одним з багатших в Україні.

Після війни Сімферопольський музей відродили. Сюди передали й деякі трофейні полотна. 68 з них до війни належали музею міста Ахен. Це була компенсація за втрачені експонати.

Але вартість отриманих картин з довоєнною колекцією не порівнянна ні за кількістю, ні за цінністю. Якщо всю трофейну колекцію експерти оцінювали в 35 тисяч рублів, то лише один довоєнний кримський експонат — у 600 000 рублів.

Тиждень німецька делегація працювала в Сімферопольському художньому музеї. Визначили картини, що потребують реставрації, запевнили: спершу відновимо ті, де пошкоджена субстанція. Німецькі колеги кажуть, що давно мріяли помилуватися повнобарвними оригіналами картин, бо досі бачили лише їх чорно-білі копії.

Ларіна Кудряшова каже, що буде ще чимало візитів і в Крим, і в Німеччину. Фахівці обох країн знайдуть спільну мову. Можливий і довгостроковий обмін роботами між музеями. І в Україні, й в Німеччині є багато робіт, вивезених з музеїв, яким вони колись належали.

Директор Cімферопольського художнього музею також їде до Ахена. 28 січня — 1 лютого там відбудеться міжнародний симпозіум на тему трофейного мистецтва. Проблема реституції культурних цінностей у світі стоїть гостро, адже подекуди збереглася психологія «залізної завіси», коли і одна, й інша сторона ховають витвори мистецтва.

Якби не війна, і ми б мали безцінну колекцію, і Ахен зберіг би свою. Але цю проблему треба вирішувати, адже митці творили шедеври не для того, щоб вони старілися в запасниках, подалі від людських очей.

— Сімферопольський художній музей — перший, що зважився виставити таку колекцію, — відзначила Ларіна Кудряшова.

Крим.