Відгук на статтю Івана Ілляша «Знання для прагматиків» («Голос України» за 24.10.2008)

Департамент загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки вважає, що якість освіти значною мірою залежить від логіки формування планів, на основі яких розробляються нові за змістом і педагогічними підходами навчальні програми та підручники.

Якими є особливості нових типових навчальних планів для 12-річної школи?

Характерною їх рисою є диференціація за типами закладів, за мовами вивчення предметів, за профільністю тощо. До навчальних планів включено нові предмети, які за своїм призначенням спрямовані на формування життєвих навичок, соціалізації школярів. Зміст профільного навчання забезпечується також курсами за вибором. У 2007/2008 навчальному році розроблено оригінальні, різнопланові програми курсів з математики, біології.

Збережено тенденцію до збільшення кількості годин на вивчення української мови та літератури. Загалом рідну мову учень вивчає упродовж 1698 годин, у класах суспільно-гуманітарного профілю — 1 908 годин. На вивчення української літератури в 12-річній школі відведено на 70 годин більше порівняно з 11-річною школою (560 годин).

Кількість годин на вивчення математики також збережено. Важливою ознакою нових навчальних планів є те, що в 1—12 класах уперше неперервно вивчатимуть такі предмети: «Образотворче мистецтво», «Музичне мистецтво», «Художня культура», «Естетика» тощо.

Водночас поряд із позитивними тенденціями є суперечності, які потребують усунення. Так, наприклад, запровадження нових предметів призвело до збільшення одногодинних курсів, що негативно впливає на організацію навчального процесу. Вони зазвичай мають низький розвивальний потенціал, призводять до збільшення обсягу домашніх завдань, погіршення якості освіти і здоров’я.

Однією з умов виправлення ситуації є збалансованість співвідношення між компонентами змісту шкільної освіти: природничо-математичної, суспільно-гуманітарної та оздоровчо-технологічної. І в навчальних планах ще не вдалося досягнути балансу. Як і раніше, значно більшим порівняно з природничо-математичними предметами є блок суспільно-гуманітарних.

Олег ЄРЕСЬКО,директор департаменту.