Ранкове засідання 24 грудня
Після традиційних виступів та оголошень повідомлень народні депутати розглянули низку антикризових законів. Більшість з них розкритикували регіонали, мовляв, не можна вирішувати державні проблеми за рахунок народу.
Сесія відправила на повторне перше читання проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо податку з власників транспортних засобів).
Законопроектом, за словами заступника міністра фінансів Дениса Фудашкіна, пропонується перевести податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів із складу загальнодержавних податків і зборів (обов’язкових платежів) до складу місцевих податків і зборів, надавши органам місцевого самоврядування право встановлювати до визначених законом ставок податку підвищувальні коефіцієнти. Крім того, збільшити ставку податку втричі — для автомобілів для перевезення не менш як 10 осіб та автомобілів легкових.
Прийняття законопроекту, наголошували урядовці, зумовлюється необхідністю забезпечення належного фінансування будівництва автомобільних доріг у рамках підготовки до проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу, створення умов для підтримки галузей, які найбільше страждають від світової фінансової кризи, сприятиме подальшому інтегруванню України до світової спільноти. Водночас ухвалення документа збільшить доходну частину місцевих бюджетів на 1,61 млрд. грн.
Комітет з питань податкової та митної політики рекомендував відхилити зазначений законопроект, оскільки, мовляв, зменшиться кількість транспортних засобів та, відповідно, надходження до державної скарбниці. Однак народний депутат Андрій Павловський (БЮТ) переконував, що такі норми діють у багатьох країнах і це стимулює автовласників до економії палива.
Крім того, народні депутати ухвалили в першому читанні зміни до закону
«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо ставок рентної плати за природний газ). Законопроектом передбачається: змінити ставку рентної плати за природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ), який реалізується або використовується не для потреб населення. Додаткові надходження до державного та місцевих бюджетів передбачаються у розмірі більш ніж один мільярд гривень.Народні обранці прийняли за основу зміни до деяких законів (щодо ставок акцизного збору на бензин та дизельне паливо) та проект закону про місцеві податки і збори. Останній, за словами першого віце-прем’єра Олександра Турчинова, зменшить навантаження на платників податків та зміцнить місцеву фінансову базу. Чинним законодавством із оподаткування передбачено 14 видів місцевих податків і зборів. Незважаючи на таку кількість, вплив їх на формування місцевих бюджетів нині незначний. Скажімо, сума надходжень цих податків минулого року становила майже 730 млн. гривень (а це лише 0,7% від загальної суми надходжень до місцевих бюджетів).
Отже, наголошував О. Турчинов, законопроектом передбачається зі складу загальнодержавних податків і зборів виключити зокрема податок на промисел та фіксований податок для фізичних осіб від заняття підприємницькою діяльністю; гербовий збір; збір до Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення; збір до Державного інноваційного фонду. А зі складу місцевих податків і зборів, як малоефективні, що не відіграють істотної ролі у формуванні доходів місцевих бюджетів та не покривають витрат на їх адміністрування, виключити: збір за видачу дозволу на розміщення об’єктів торгівлі та сфери послуг; комунальний податок, яким оподатковується кількість робочих місць; збір за участь у бігах на іподромі, збір з власників собак тощо.
Ставки податку запропоновано встановлювати за 1 кв. метр площі земельної ділянки ринку, і їх розмір залежатиме від місця розташування ринку, режиму роботи, виду товарів.
Після перерви парламентарії розглянули депутатський (який і прийняли за основу) та урядовий законопроекти
«Про внесення змін до деяких законів України щодо зменшення впливу світової фінансової кризи на сферу зайнятості населення».Унаслідок світової фінансової кризи, наголошував один із авторів документа Ярослав Сухий, неминучим є стрімке зростання безробіття в Україні. Прогнозується, що рівень безробіття у 2009 році може досягти 9,4%, а кількість незайнятих громадян, які отримуватимуть послуги в державній службі зайнятості, збільшиться до 3,2 млн. осіб, що майже на 800 тис. осіб більше, ніж у 2008 році. У цей період набуде поширення довготривале застійне безробіття. В умовах чинного законодавства та розміру відрахувань до фонду це призведе до виникнення дефіциту в обсязі понад 1,6 млрд. гривень.
Законопроектом, за словами доповідача, передбачено створення ефективного механізму підтримки працівників, які опинилися під загрозою звільнення, а також визначення джерел покриття дефіциту бюджету фонду у 2009—2010 роках. Зокрема, лібералізацію економічної діяльності, поліпшення умов господарської діяльності. Приміром, на період до 31 грудня 2010 року роботодавці звільняються від обов’язку бронювати до 5% робочих місць для окремих категорій населення, що потребує соціального захисту.
Під час обговорення урядового законопроекту, яким передбачалося запровадження обов’язкових суспільно корисних робіт у рамках боротьби з безробіттям, народний депутат Ганна Герман запропонувала послати на громадські роботи урядовців.
— На громадські роботи пропонують послати сотні тисяч учителів, лікарів, наукових працівників, які через них втратили роботу. Я вважаю, що це — злочинна пропозиція, — наголосила депутат-регіонал і додала: — Хай Кабінет Міністрів сам іде вулиці підмітати, бо на Майдані вони обіцяли, що буде 5 мільйонів робочих місць, а на березень уже прогнозують кілька мільйонів безробітних.
Крім того, народні обранці прийняли за основу зміни до деяких законів у зв’язку з прийняттям закону
«Про державну систему біобезпеки при створенні, випробуванні, транспортуванні та використанні генетично модифікованих організмів» та до закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» щодо погашення боргів перед Пенсійним фондом, зміни до закону «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям» (щодо призначення допомоги) та інші.