У грудні 2007 року розпочав свою роботу Комітет Верховної Ради України шостого скликання з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією. Його очолив народний депутат України від фракції комуністів Ігор Калєтнік (на знімку). Те, що такий важливий напрям, як боротьба з корупцією та оргзлочинністю, колеги довірили саме йому, не є випадковим. Ігор Калєтнік — досвідчений, високопрофесійний фахівець, який прийшов до парламенту, досягнувши значних успіхів під час роботи в митній системі. Його знають як принципового, нестандартно мислячого і навіть жорсткого посадовця. З ним і ведемо розмову про здобутки очолюваного комітету за рік, що минає.

— Ігоре Григоровичу, Верховна Рада шостого скликання через політичні перипетії особливою активністю, на жаль, похвалитися не може. Що вдалося зробити комітету, який ви очолюєте?

— Ми не особливо оглядалися на політичну погоду за стінами парламенту. Я вважаю, що комітет працював гідно і, що головне, — на результат. За цей час проведено 20 засідань, під час яких розглянуто близько півтори сотні питань. Як того вимагає Закон України «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю», комітетом вирішено 31 питання щодо призначення і звільнення посадовців керівної ланки СБУ, МВС і прокуратури, розглянуто 34 питання додержання законодавства щодо боротьби з організованою злочинністю і корупцією. У межах виконання законодавчої функції комітетом розглянуто 38 законопроектів, з яких у дев’яти випадках комітет був визначений головним. Опрацьовується ще понад 26 законопроектів. Для належного опрацювання пакета антикорупційних законопроектів, робота над якими була розпочата ще у 2006 році Верховною Радою України п’ятого скликання, з березня поточного року активно працює створена комітетом робоча група. Законопроекти і вдосконалюють чинне законодавство, і містять абсолютні новації. Нарешті, поняття «корупція» має стати чітким і повним, що дасть змогу притягувати до відповідальності корупціонерів за незаконне отримання не тільки матеріальних благ, а й будь-яких переваг і прав нематеріального характеру. Крім того, за вчинення корупційних діянь відповідальності підлягатимуть не тільки службовці, що виконують функції держави, а й інші особи, наділені владними повноваженнями у будь-якій сфері життя. Серед суб’єктів відповідальності тепер будуть і юридичні особи. Жорсткішою стане і сама відповідальність за корупційні дії. Вже скоро законопроекти будуть направлені для розгляду Верховною Радою України у другому читанні.

— Які аспекти є базовими, наріжними у діяльності комітету?

— Основне — люди. Тому пильна увага комітету приділялася роботі зі зверненнями і скаргами громадян, адже порушені в них питання є сигналами про негаразди в тій чи іншій сфері суспільного життя. З початку року до комітету надійшло 3669 скарг, заяв і звернень громадян, їх об’єднань, керівників підприємств та установ. Показово, що найчастіше до комітету зверталися мешканці Києва, Одеської області та Криму. Названі регіони залишаються найбільш неблагополучними з точки зору корумпованості влади і стану боротьби зі злочинністю. Участь комітету у розв’язанні проблем громадян має непогані наслідки: порушено або поновлено кримінальні справи у 153 випадках, відмовлено в порушенні чи закрито кримінальних справ за результатами розгляду 370 скарг, притягнуто до дисциплінарної відповідальності 71 особу, подано 26 апеляцій та касаційних подань.

— Можете зупинитися на якихось конкретних фактах?

— Конкретних фактів чимало, їх вистачить на десятки кримінальних справ. Комітетом проведено власні розслідування оборудок із землею на Київщині. Результати стали підставою для порушення комітетом перед міністром внутрішніх справ України питання про проведення перевірки законності відведення у власність 81 земельної ділянки площею 0,99 га кожна під особисті селянські господарства на території Гвоздівської сільради Васильківського району. Висновки комітету про грубе порушення закону під час оборудки підтвердилися. Органами внутрішніх справ було встановлено, що один громадянин Б. за 250 гривень купував у людей копії необхідних документів і готував від їхнього імені звернення голові Васильківської райдержадміністрації з проханням про отримання земельних ділянок, які місцевими посадовцями без жодних питань задовольнялися. Порушено кримінальну справу.

У іншому випадку після звернення комітету прокуратурою Баришівського району опротестовано 14 розпоряджень голови держадміністрації цього району, оскільки вони грубо порушували встановлений порядок передачі в оренду земельних ділянок площею 351 га, незаконно змінювали цільове призначення земельних ділянок сільськогосподарського призначення площею 11,7 га.

Матеріали комітету про численні порушення вимог земельного законодавства щодо операцій із землею на Київщині стали підставою для опротестування прокуратурою 11 рішень Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району, а також розпоряджень голови Броварської райдержадміністрації про зміну цільового призначення земельних ділянок загальною площею 43 га.

— Відсутність досконалого земельного законодавства — широке поле для зловживань ділків від влади, які стають найзаможнішими гравцями на ринку землі.

— Результати роботи комітету переконують — практично немає органу державної влади або місцевого самоврядування, в діяльності якого відсутні факти порушень закону і корупції. Зараз комітетом проводиться вибіркова перевірка дотримання земельного і природоохоронного законодавства в 12 районних державних адміністраціях та в понад 50 сільських, селищних і міських радах Одеської області. Встановлено, що за півтора року розпорядженнями Білгород-Дністровської, Біляївської, Ізмаїльської, Овідіопольської, Тарутинської та Ширяєвської районних держадміністрацій було безоплатно передано у власність земель загальною площею близько 720 га. Рішення приймались у більшості випадків шляхом надання незаконних переваг окремим особам і цілим родинам. Наприклад, Овідіопольською райдержадміністрацією видано тільки два розпорядження, і 17 га землі безоплатно відійшло трьом родинам. Водночас заяви інших громадян залишаються без задоволення чи взагалі не розглядаються. Це — корупція. Сичавська сільська рада Комінтернівського району Одеської області, приймаючи впродовж 2007 року шість рішень, примудрилась порушити вимоги Конституції України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Перехідних положень Земельного кодексу України, Закону України «Про оренду землі». Після звернення комітету до Генеральної прокуратури України прокурором Комінтернівського району ці рішення опротестовано. Підставою для ще одного звернення комітету до Генеральної прокуратури і Міністерства внутрішніх справ України став виявлений факт незаконного продажу Холоднобалківською сільською радою Біляївського району Одеської області земельної ділянки площею 17,6 га, ринкова вартість якої становить понад дев’ять мільйонів доларів США.

— Окремі землі, зокрема, у прибережній зоні є найбільш ласими шматками для ділків різної масті, в тому числі для закордонних нуворишів. Яка ситуація у Криму?

— На жаль, що більше грошей на кону, а в Криму — це мільйони доларів, то винахідливіші злочинні схеми, елементом яких стають правоохоронні і судові органи. Саме рішення Господарського суду Автономної Республіки Крим зробило можливим протиправну безплатну передачу Маломаяцькою сільською радою у власність одного з сімферопольських підприємств розташованої в с. Лазурне земельної ділянки площею п’ять гектарів ринковою вартістю близько 10 млн. доларів США. Сподіваюсь, що наслідком звернення комітету до Генеральної прокуратури України стане поновлення закону і повернення землі до власності територіальної громади, а також притягнення до відповідальності суддів, які прийняли незаконні рішення.

— А чи були зафіксовані правоохоронцями за матеріалами комітету факти корупції?

— Так, за результатами ініційованих комітетом перевірок за фактами корупції були складені протоколи стосовно службових осіб Броварської та Обухівської райдержадміністрацій Київської області, Біляївської і Кілійської райдержадміністрацій, а також Нерубайської, Кислицької, Крижанівської, Новодофінівської, Фонтанської, Миколаївської, Надлиманської, Роксоланівської, Вишнівської, Тузлівської сільрад Одеської області. Думаю, це повинно остудити голови посадовців, які «дерибанять» народну землю на користь власної кишені.

У гучних цьогорічних справах, пов’язаних з незаконними земельними операціями, зокрема, про найбільший хабар в історії України, взятий службовцями Партенітської сільради Криму, про хабарі менших розмірів, на яких погоріли голова Новопетрівської сільради Вишгородського району, службовці Васильківської райради, один з керівників управління земельних ресурсів Обухівського району Київської області, я бачу частку заслуги і нашого комітету.

— Схоже, подібна ситуація і з державними підприємствами, які також дехто намагається прибрати до рук. Сьогодні перестав бути новим термін «рейдерство».

Рейдерство — ще один напрям нашої діяльності. Нині воно стало загальнонаціональною проблемою. Виникла парадоксальна ситуація, коли в державі створено низку юридичних фірм, що надають і консультативні, і практичні послуги з легалізації «рейдерських» схем. Необхідно лише вказати об’єкт, який треба захопити, сплатити за це гроші, й невдовзі підприємство отримає добре сплановану «рейдерську» атаку. Належної реакції з боку правоохоронних органів практично немає. Завдяки комітету суспільство дізналося про ситуацію з незаконним відчуженням 70% державних акцій ЗАТ «Індар» (підприємство, яке займає 4-те місце в світі з асортименту інсулінових препаратів). Нечисті на руку чиновники Міністерства охорони здоров’я України та керівництво ДАК «Держмедпром» у змові з представниками комерційних структур «Джерист Інвест Лімітед» та «Сторке Холдінгз Лімітед», зареєстрованих в офшорних зонах, зловживаючи службовим становищем, незаконно обернули на користь третіх осіб державне майно вартістю 57 млн. грн. Фактично ними вчинено спробу залишити більше 1 млн. громадян України, хворих на діабет, без життєво необхідного медичного препарату.

Ще одним прикладом активної роботи комітету у цьому напрямі є розслідування діяльності державного підприємства «Іллічівський морський торговельний порт». Уже перші перевірки виявили, що через непрофесійність керівників цього державного підприємства втрачено 4,2 га особливо цінних земель берегової лінії, де на цей час відбувається будівництво приватних споруд. Орієнтовно ринкова ціна вказаних 4,2 га становить не менше 6,3 млн. доларів США. Наслідком роботи порту у межах договору про спільну діяльність з ТОВ «Алді» стала втрата фінансової вигоди у вигляді недоотриманих доходів на суму майже 6,7 млн. доларів США. Для ще одного «партнера», а саме для ТОВ «Портовик Сервіс», були безпідставно занижені тарифи на зберігання контейнерів, що призвело до збитків порту на суму близько 3,9 млн. грн. Унаслідок заниження вартості основних засобів, які непередані, але використовуються у спільній діяльності, частина майна порту безпідставно використовується ТОВ «Феррум плюс» (на суму майже 2,8 млн. грн.) та ПП «Укртрансконтейнер» (на суму понад 1 млн. грн.). Таким чином, комітетом отримано інформацію, яка незаперечно свідчить, що керівництво державного підприємства «Іллічівський морський торговельний порт» тривалий час проводить власну системну політику розпорядження майном, земельними та матеріальними ресурсами, внаслідок якої підприємство втратить державну форму власності вже за три-п’ять років.

— Постає логічне питання, невже про такі неправомірні дії окремих керівників не було відповідної інформації у правоохоронних, контролюючих та інших органів державної влади?

— На жаль, у багатьох випадках право-охоронні структури закривають очі на подібні факти розкрадання України. Узагальнена та проаналізована комітетом інформація щодо діяльності спецпідрозділів по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю (БКОЗ) Служби безпеки України засвідчила повну відсутність професійної і системної роботи Головного управління БКОЗ СБУ. За результатами роботи упродовж трьох кварталів поточного року підрозділами БКОЗ СБУ локалізовано діяльність лише кількох злочинних угруповань. Відсутні випадки виявлення злочинів у сфері службової діяльності посадовців керівної ланки. Протоколи про корупційні діяння державних службовців 1-3 категорій складають лише 2,5%. При цьому через непрофесійні дії співробітників БКОЗ СБУ 12% протоколів судами визнається такими, що складено безпідставно.

Навіть зараз, коли держава рахує кожну копійку, практично не проводиться робота щодо знешкодження сталих злочинних структур, які забезпечують функціонування потужних каналів контрабанди товарів, легалізації «брудних» капіталів та незаконного виведення коштів за межі держави.

— Чому так, адже опитування громадян свідчать, що Служба безпеки України є правоохоронною структурою, якій люди довіряють?

— Однією з причин є розвал оперативно-службової діяльності спецпідрозділів СБУ, що став наслідком кадрової вакханалії, яка почала реалізовуватися з призначенням 19.10.07 на посаду керівника Головного управління БКОЗ СБУ Тиберія Дурдинця. Особовий склад було кардинально оновлено шляхом звільнення досвідчених фахівців і призначення осіб за принципом земляцтва та наявності перевірених часом особистих зв’язків. На 100% змінено керівний склад Головного управління БКОЗ. При цьому практично всі новоприйняті або працювали в Закарпатті, або були підлеглими осіб з цього регіону. Інших працівників, що не відповідали зазначеним критеріям, звільнено. Внаслідок такої кадрової політики в Головному управлінні «К» з 380 посад оперативних співробітників — 100 вакантні.

— Як може впливати на ситуацію Верховна Рада, адже згадана структура є закритою?

— Важелі впливу є. Законом України «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю» функцію контролю за додержанням законів у сфері боротьби з організованою злочинністю покладено саме на наш комітет. Тому питання організації й ефективності роботи Головного управління БКОЗ СБУ стали предметом обговорення на засіданні комітету, яке відбулося 08.10.08. Рішенням комітету роботу ГУ БКОЗ СБУ під керівництвом Дурдинця Т. Ю. за результатами дев’яти місяців 2008 року визнано незадовільною та з метою виправлення ситуації надано відповідні доручення СБУ. Оскільки призначення 19.10.07 Дурдинця Т. Ю. на посаду начальника Головного управління БКОЗ СБУ відбулося з грубим порушенням Закону України «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю», з моменту свого формування комітет послідовно вживав заходи для поновлення закону. В результаті, 04.11.08 Окружний адміністративний суд міста Києва, розглянувши позов комітету, виніс постанову про визнання незаконним Указу Президента України від 19.10.07 985/2007 щодо призначення Т. Дурдинця на посаду заступника голови СБУ — начальника Головного управління «К». Разом з тим Президентом України з невідомих причин до цього часу рішення суду, яке є обов’язковим для всіх, не виконано. Дурдинець Т. Ю. до цього часу працює на своїй посаді. Мені таке складно коментувати. 12 грудня Верховна Рада України проголосувала за направлення депутатського запиту 38 народних депутатів до Президента України з проханням звільнити Тиберія Дурдинця з органів СБУ за зловживання службовим становищем та покривання корупційної діяльності. За направлення цього запиту проголосував 391 депутат за необхідних 226. Потрібні ще якісь аргументи?

— Ви вірите, що зусиллями комітету вдасться змінити ситуацію в країні на краще, що вистачить часу для реалізації задуманого в умовах щорічних перевиборів?

— Наш комітет — політично неоднорідний, але тішить те, що різні за переконаннями люди в справі боротьби з такими соціальними лихами, як організована злочинність і корупція, об’єднуються. Незалежно від політичних поглядів членів комітету, на засіданнях одноголосно прийнято чимало рішень, які істотно посилюють боротьбу з корупцією та організованою злочинністю. І це лише початок. Незважаючи на статус народного депутата, на нас, хоча і безуспішно, але намагаються тиснути і впливати. Комітет сподівається, що всі сьогоднішні «брудні» технології, які використовуються горе-політиками у спайці з корумпованими правоохоронцями, — необґрунтовані обвинувачення народних депутатів України, незаконне прослуховування телефонних розмов їх та членів їхніх сімей, несанкціоноване таємне спостереження, нарешті отримають належну оцінку з боку Генеральної прокуратури України. Впевнений, що на всі виявлені комітетом численні порушення закону буде відповідне реагування компетентних державних відомств і суспільство дізнається про конкретні факти притягнення посадовців всіх рівнів до відповідальності за розграбування державних ресурсів та майна. Мине зовсім небагато часу і правоохоронним органам України доведеться надати Верховній Раді України та суспільству детальний звіт про свою роботу та її ефективність.

— Бажаю вам успіху і дякую за розмову.

Друкується за квотою Комітету з питань боротьби з організованою злочинністю та корупцією.