Такі заголовки на початку жовтня рясніли в ЗМІ. А чи насправді знято? Базовим принципом у галузі освіти є рівний доступ до можливості її отримати. Що заважало абітурієнту 2008 року і які його перспективи у 2009-му?

Одним із найсерйозніших випробувань для освітянської системи стала вступна кампанія: 95 відсотків абітурієнтів отримали право здобувати ступінь бакалавра за результатами зовнішнього незалежного оцінювання. Значна кількість сертифікованих абітурієнтів скористались «особливими правилами прийому». Хто вони? Навіть Міністерство освіти та науки не має точних даних щодо тих, кого зараховано відповідно до п.15 Умов прийому (особливі умови), п.7, 22 (пільгові категорії).

«Особливі» (не плутати з пільговиками) — абітурієнти, що досягли високих успіхів у фаховому навчанні, мають не нижче чотирьох балів за 12-бальною шкалою, або 124 за 200-бальною. До цієї категорії також належали власники золотих та срібних медалей (зараховано 21,5 тисячі осіб, тобто 19,7 відсотка від загальної кількості). Також до «особливих» зарахували випускників, нагороджених похвальною грамотою, дипломом з відзнакою, призерів Всеукраїнських учнівських олімпіад, членів Малої академії наук, переможців конкурсу творчих учнівських робіт «Учитель — моє покликання» тощо. Кількість місць для цих осіб не має перевищувати 40 відсотків від загального обсягу державного замовлення. На деякі спеціальності (природничі науки, інженерія, будівництво та архітектура, транспорт) квота для «особливих» — до 60 відсотків.

Окремої уваги заслуговують пункти «довузівська» підготовка та навчальні заклади, які мають угоди з ВНЗ. Один із вузів Черкаської області, скажімо, підписав угоди з 55 ЗОШ у рамках програми «Перспектива». Випускники цих шкіл мають пріоритетне право вступу до університету. Відбір здійснювався за невідомими освітянському загалу принципами.

Протягом останніх років ВНЗ країни практикують так звану «довузівську» підготовку, що передбачає на платній основі підготовку старшокласників до вступних випробувань в обраному навчальному закладі. Більшість із них мала негласне пріоритетне право на зарахування, були знайомі з викладачами. В одному з вузів зафіксовано випадок, коли абітурієнт за результатами ЗНО отримав нижче середнього бал, а згодом менш як за два місяці поліпшив свої знання до рівня відмінника. Варіанти два: або високий ефект від підготовки (хоча повний курс — рік) протягом останнього місяця перед вступом, або необ’єктивне оцінювання якості знань.

У Національному університеті Києво-Могилянська академія серед претендентів на 510 бюджетних місць було 1002 медалісти та 431 абітурієнт, що відповідно до вимог Кабміну і МОН мав різні переваги під час вступу. Крім того, подали документи 220 пільговиків, у котрих були сертифікати з балами, не набагато вищими за стартові 124.

На щастя абітурієнтів 2009 року саме п.15 Умов прийому-2008 МОН, який ретельно продублювали в правилах ВНЗ України, скасовано. Тож «особливих» в наступній вступній кампанії не має бути, що значно полегшить долю простого абітурієнта.

Залишається ще одна категорія осіб, які мали безапеляційне право на вступ до ВНЗ в 2008 році та продовжуватимуть користуватися ним у 2009-му. Непривабливим залишається той факт, що діти загиблих гірників на шахті імені Засядька, приміром, мають преференції порівняно з тими, хто втратив годувальника на інших гірничовидобувних підприємствах. Перші можуть поза конкурсом вступати на будь-які спеціальності, а інші — тільки на гірничі.

Громадянська мережа ОПОРА.