Згідно з постановою Кабміну №957, вже більше місяця — з 15 листопада ц. р. — введені мінімальні ціни на алкоголь вітчизняного виробництва (роздрібна ціна півлітрової пляшки горілки — 14 грн., коньяку — від 25 грн. за
«3 зірочки» до 32 грн. за «5 зірочок»). Якщо врахувати статистику, за якою алкоголь в Україні споживають 24 млн. людей, котрі за рік випивають 1 мільярд пляшок горілки, — воно, може, й добре.Але що каже досвід? Мінімальна ціна на горілку вже вводилася в незалежній Україні постановою Кабміну за №700 (від 21.06.2001). Чим все закінчилось? Через шалений перехід горілчаного бізнесу
«в тінь» цю постанову було відмінено іншою постановою КМ — №404 від 28.05.2005 року. Сподобалися граблі?Звісно, нововведення безболісно переживуть кілька відомих заводів, котрі завдяки мільйонним рекламним бюджетам могли й раніше продавати уроздріб свій продукт за ціною 14—19 грн.
Так, за словами директора з маркетингу луганського лікеро-горілчаного заводу
«Луга-Нова» Ольги Токарєвої, «регіональним підприємствам буде складно працювати». «У регіонах, — каже вона, — особливо на Сході, зарплати в людей низькі, тому подорожчання горілки навіть на кілька гривень може призвести до різкого скорочення продажу».А ось думка з протилежного краю України.
«Регіональні виробники мають об’єктивні причини встановлювати більш низькі ціни на свою продукцію, оскільки: вони витрачають менше грошей на дистрибуцію продукції; на зарплату робітникам; на оформлення пляшки і, найголовніше, регіональні виробники не витрачають шалені кошти на рекламні й промо-акції, що безпосередньо впливає на кінцеву вартість продукту, — каже директор лікеро-горілчаного заводу Станіславської торгівельної компанії (Івано-Франківськ) Андрій Паньків. — Враховуючи це, кожен виробник має право самостійно визначати маржу, виходячи з собівартості продукції, вартості акцизу й сплати всіх податків».Тому навряд чи можна зараз говорити про боротьбу з пияцтвом. Просто пияцтво стане або більш дорогим задоволенням, або ризикованим. Бо навряд чи втримаються від спокуси підмінити горілку другої групи заводів виробники сурогатів (нагадаємо, нині від фальсифікованої оковитої щорічно вмирає десь майже 10 тис. осіб).
Знову ж таки постає питання: чому урядова постанова стосується лише вітчизняного виробника? Однією рукою
«боремося» з пияцтвом, «перекриваючи кисень» своїм заводам, а іншою — запалюючи «зелене світло» закордонним?Наскільки відомо, ініціатором і локомотивом нововведення виступило Міністерство економіки.
«Застосування мінімальних цін на окремі види алкогольних напоїв вітчизняного виробництва поряд з іншими заходами щодо боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв сприятиме збільшенню питомої ваги легального сектору виробництва і обігу алкогольних напоїв, що відповідатиме інтересам суспільства та збільшенню надходжень до державного бюджету і стабілізації внутрішнього споживчого ринку алкогольних напоїв», — так обґрунтовував старе-нове ноу-хау його розробник, заступник міністра економіки Андрій Близнюк.Не будемо сперечатися з високопосадовцем. Надамо слово його колегам.
«Встановлення мінімальних оптово-відпускних цін... може привести до встановлення економічно необґрунтованих цін, що може містити ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції», — застерігав Антимонопольний комітет у своєму листі Мінекономіки від 25.09.08. (№23-29.1/02-6744). «Міністерство фінансів України не підтримує запровадженя мінімальних цін... Проект суперечить загальним положенням ринкової економіки, відповідно до яких ціни на товари формуються за законом попиту та пропозиції, а не за законом «витрати плюс», — попереджав Мінфін (лист від 24.07.08 за №31-20050-04-5/28823). «Практика введення механізму мінімальних цін на окремий вид продукції, що реалізується на внутрішньому ринку, негативно сприймається в системі СОТ», — зазначила Державна інспекція контролю за цінами (лист №200/5-4/2383 від 04.07.08). Але на рівні керівництва Кабміну перемогла лінія Мінекономіки і Близнюка.Через що, з огляду на застереження фахівців, настав час, як то кажуть, підбити баланс. У результаті урядової постанови можна припустити: зупиняться кілька десятків заводів; на внутрішньому ринку закріплять свої позиції кілька монополістів; активізується
«чорний» ринок обігу тіньового спирту, а отже, — тіньової горілки й тіньової торгівлі «паленою горілкою»; на український ринок потужним потоком поллється закордонне дешеве пійло і вітчизняний самогон та сурогат.Оскільки наше покоління вже проходило горбачовські реформи алкогольної галузі зразка 1985 року, ми знаємо, хай би що уряд не робив з нею, галуззю, нині, все одно 24 млн. українців вип’ють за рік свій мільярд пляшок сорокаградусного розчину спирту з водою. Зміниться тільки пропорція: відсоток справжньої горілки зменшиться, а частка
«паленого» напою збільшиться. Що ми маємо в «сухому залишку»? Певна частина «маленьких українців» втратить роботу. Певна частина (бюджетників — лікарів, вчителів і т. д.) отримає проблеми із невчасно виплаченими зарплатами, відсутністю їх індексації стосовно інфляції й т. п. — складається враження, що бюджет «алкогольні інновації» не збільшать, а, може, й, навпаки, — зменшать через відплив грошей у «тінь», через вимивання їх за кордон і т. і. Частина українців вмре від вживання сурогату.Для порівняння. Продавець в Росії елітної горілки — компанія Recolte — продавала донині дорогі закордонні напої на кшталт Trump’у (за ліцензією мільярдера Дональда Трампа), звичайна пляшка котрої коштувала більше 1000 грн., а в ємкості, вкритій 24-кратним золотом, — під 2000 грн. Так от, зараз Recolte подала в Роспатент заявку на випуск горілки
«Антикризова», котру хоче продавати за мінімальною ціною. Все правильно: в умовах кризи люди знижують ціну на свій продукт і повертаються обличчям до національного виробника.Мал. Олександра МОНАСТИРСЬКОГО.