Про це свідчить серія з дев’яти науково-методичних семінарів, яка розпочалася в Запорізькому університеті. Семінари проводяться за спільної ініціативи університету, Українського центру оцінювання якості освіти, управлінь освіти й науки обласної держадміністрації та міської ради, а присвячені вони проблемам проведення незалежного тестування. На восьми з них розглядатимуться питання проведення оцінювання з кожної загальноосвітньої дисципліни, винесеної на зовнішнє незалежне оцінювання.

— Час дискусій про те, чи потрібно проводити незалежне оцінювання, вже минув, — наголосив ректор національного університету, професор Сергій Тимченко, відкриваючи перший із семінарів «Проблеми навчально-методичного, організаційного та психологічного забезпечення проведення зовнішнього незалежного оцінювання в 2008—2009 навчальному році». — Ця форма контролю за якістю знань довела свою ефективність в усьому світі, і, безперечно, повинна бути реалізована в Україні. Головне наше завдання — забезпечити належний рівень прийому до університету, участі вищого навчального закладу в підготовці абітурієнтів та викладачів до роботи в умовах тієї системи, яка нині упроваджується. На мій погляд, ця система утворює трикутник, першим кутом якого є загальноосвітня школа, другим — органи та установи, що забезпечують організацію та проведення тестування, а третім — вищі навчальні заклади. І від того, як буде налагоджена взаємодія в рамках цього трикутника, залежить доля мільйонів людей, котрі перебувають усередині, тобто випускників загальноосвітніх шкіл та їхніх батьків, які хочуть дати своїм дітям якісну освіту.

Зовнішнє незалежне тестування — справа нова, і його впровадження потребує докладання чималих зусиль із боку освітян. Про це розповіли учасникам семінару начальник управління освіти і науки облдержадміністрації Олександр Вєрозубов та начальник управління освіти і науки Запорізької міської ради Дмитро Секиринський. Обидва керівники управлінь застерегли присутніх від складання рейтингів шкіл або регіонів за результатами незалежного тестування, оскільки вони не є об’єктивним показником успішності. Водночас і самі завдання тестів, і організаційні аспекти проведення оцінювання потребують удосконалення.

Запорізький національний університет, де працюють близько тисячі викладачів і навчаються більше 14 тисяч студентів, може відіграти провідну роль у реформуванні освітнього процесу. І треба зазначити, що така робота успішно проводиться. Наприклад, наукова бібліотека здійснює моніторинг виходу нових книг та методичних посібників з проблем зовнішнього незалежного оцінювання — кожен з учасників семінару отримав примірник бібліографічного покажчика з теми, а також міг відвідати тематичну книжкову виставку. Окрім цього, на факультеті іноземної філології над розробкою тестів із французької мови до наступної вступної кампанії працює група викладачів, а щодо підготовки шкільних підручників з історії України Запорізький національний є безперечним лідером і законодавцем. Не випадково ж, підбиваючи підсумки дискусії, директор Українського центру оцінювання якості освіти Ігор Лікарчук запропонував ученим вузу взяти на себе й розробку тестів з історії України.

Уміння поєднувати теорію з практикою та цілковита толерантність у ставленні до діаметрально протилежних думок і визначили загальний дух цієї великої наради, де висловити свою думку міг кожен бажаючий. Наприклад, завідувач відділу освіти Комунарського району Запоріжжя Володимир Кузьменко та директор класичного ліцею Павло Матвієнко підтримали думку кандидата історичних наук, доцента Сергія Терна про те, що при оцінюванні знань учнів важливо враховувати і бал державного атестата — щоб школярі не зосереджували свою увагу лише на двох — трьох дисциплінах. Водночас Павло Матвієнко не погодився з думкою керівників обласного та міського освітянських управлінь про те, що рейтинг шкіл, складений на основі результатів тестування, не є об’єктивним. Як приклад він навів освітню систему США, де результати зовнішнього незалежного тестування є підставою для складання рейтингу навчальних закладів.

Особливо плідною була доповідь декана факультету соціальної педагогіки та психології Запорізького університету, кандидата педагогічних наук, доцента Ольги Пономаренко «Організаційні та психологічні аспекти підготовки випускників до зовнішнього незалежного оцінювання». Ольга Вікторівна зауважила, що однією із запорук успішного проходження тестування є усунення труднощів, пов’язаних із психологічним станом випускника. Свою думку доповідачка аргументувала результатами соціологічного опитування першокурсників чотирьох запорізьких вузів, більше половини з яких вказали на те, що вони нервували під час тестування. Для того, щоб при незалежному оцінюванні та протягом навчального року одинадцятикласники не перебували в стані безперервного стресу, працівники факультету соціальної педагогіки та психології Запорізького національного розробили відповідні рекомендації. Ініціатива тут же була підтримана ректором університету Сергієм Тимченком. Не відкладаючи справу в довгий ящик, він доручив Ользі Пономаренко негайно очолити робочу групу з підготовки окремого методичного видання, на яке з таким нетерпінням чекають не лише освітяни, а й старшокласники та їхні батьки. Бо півроку, відведені на підготовку до наступного тестування, промайнуть дуже швидко, а нікому не хочеться втратити свій шанс отримати якісну освіту.

На знімку (зліва направо): ректор Запорізького національного університету Сергій Тимченко та директор Українського центру оцінювання якості освіти Ігор Лікарчук.

Фото автора.