Сусіди без сервітутів

У тому, що центральний автовокзал по вулиці Київській, 40 у Рівному (на знімку) ось уже сім років не має аварійного (пожежного) виїзду, винна міська влада. Адже вона, віддавши в оренду приватному підприємцю територію, що була у користуванні автовокзалу, практично позбавила станцію можливості мати аварійний виїзд.

Взагалі-то, судячи з документів, тодішнє керівництво містом поступово «урізало» землю, що була в користуванні автовокзалу. При цьому у своїх рішеннях не забувало підкреслювати, що землекористувач відмовлявся від неї «добровільно». Чесно кажучи, не віриться, що в наш час знайдеться людина, яка б добровільно відмовилася від землі у центрі міста. Працівники автовокзалу згадують, як перед «добровільною відмовою» вони переживали всі можливі перевірки...

Зрештою, після кількох таких добровільних відмов від землі керівництва ВАТ «Рівненські автобусні станції» ТзОВ «Бадьорість» отримало «в тимчасове довгострокове користування на умовах оренди на 49 років» ділянку перед автовокзалом під стоянку автотранспорту, що зафіксовано в рішенні Рівненської міської ради № 444 від 30 березня 2001 року. Пунктом 6 цього рішення «зобов’язано ТзОВ «Бадьорість» забезпечувати вільний доступ для прокладення нових, ремонту та експлуатації існуючих інженерних мереж і споруд на них, що знаходяться в межах закріплюваної за ним території».

І жодного слова у згаданому рішенні про вільний доступ людей до автовокзалу. Вони й зараз добираються до нього через платну автостоянку, ризикуючи потрапити під колеса транспорту, що маневрує по ній. Адже й досі ніхто чітко не окреслив пішохідної стежки до автовокзалу (запитання до міської влади і ДАІ).

Жодного слова у рішенні міськради і про вільний перетин автостоянки автотранспортом з автовокзалу на випадок пожежі чи іншої надзвичайної ситуації, іншими словами — про аварійний (пожежний) виїзд, який за всіма правилами безпеки можливо облаштувати тільки через платну автостоянку перед автовокзалом на вулицю Київську. Те саме стосується приватної платної стоянки автотранспорту, евакуація транспорту з якої на випадок біди мала відбуватися не лише через її виїзд, а й через територію автовокзалу. Тобто місцева влада не встановила для користувачів земельної ділянки право сервітуту.

Сім років дрімали

За сім років, відколи міськрада прийняла рішення № 444, побільшало автотранспорту на центральному автовокзалі Рівного. Щодня він приймає близько тисячі рейсів і десятки тисяч пасажирів та людей, що їх проводжають. Тож проблема з аварійним виїздом з автовокзалу постала дуже гостро.

Про це пишуть люди у своїх листах до редакції «Голосу України», обурюючись безпечністю міської влади і служб, які відповідають за цю ділянку роботи. Адже на випадок пожежі чи якоїсь іншої надзвичайної ситуації буде складно евакуювати стільки автотранспорту через один виїзд. Саме читачі підказали цю тему, яку ми порушили в публікації «Спитали б у людей» («Голос України» № 231 від 19 листопада 2008 року. — Авт.).

Однак, на жаль, жодної реакції міської влади на публікацію так і не отримали. Чи то нинішні очільники міста були заклопотані виборами міського голови, чи не мали чого сказати на справедливі докори пересічних городян, а чи, може, їм і справді байдуже, як рятуватимуться люди на автовокзалі на випадок пожежі чи іншої надзвичайної ситуації? Можливо, щойно обраний на дочасних виборах міським головою Рівного Володимир Хомко перейметься цією проблемою? Адже автовокзал — не просто об’єкт, а соціальний об’єкт.

Не почули позиції й головного архітектора Рівного, без погодження з яким у місті не відбудеться жоден із проектів будівництва чи відведення землі.

Одне втішає: начальник Головного управління МНС України у Рівненській області, генерал-майор служби цивільного захисту Микола Костюк, реагуючи на публікацію «Спитали б у людей», визнає, що Рівненський автовокзал по вулиці Київській, 40 таки не має аварійного (пожежного) виїзду. А чому не бачили цього він та його підлеглі усі сім років, відколи перед автовокзалом облаштували стоянку автотранспорту (звісно ж, платну)?

Знову знайшли стрілочника

Роль стрілочника цього разу пожежники відвели начальнику Рівненського автовокзалу Миколі Синюку. Вони написали йому припис, яким запропонували до 1 січня 2009 року облаштувати другий (аварійний) виїзд з території автовокзалу. Ось тільки забули запропонувати, кудою він міг би пролягти.

Адже з двох боків круті підвищення, з іншого — звичайний заїзд, а перед фасадом автовокзалу та сама приватна автостоянка, під яку у вокзалу забрали землю. То чи захоче її власник (а точніше, орендар ділянки) пропустити через неї автотранспорт у разі біди?

Куди не кинь, знову постає питання сервітутів. Дуже сумніваюся, що влада міста дослухається до аргументів директора автовокзалу виправити нею ж допущену помилку щодо аварійного (пожежного) виїзду. Адже навіть від вищого за рангом начальства — керівника ВАТ «Рівненські автобусні станції» Миколи Сисюка їх не вислухала, сім років тому приймаючи рішення № 444. Тоді пана Миколу, який закликав не робити такої помилки, у міськраді слухали аж... одну хвилину...

Зрештою, схоже, що й самі рятувальники не вірять у те, що питання з аварійним виїздом усе-таки вирішиться, що допоможуть «заходи адміністративного впливу до начальника автовокзалу». У своїй відповіді редакції генерал-майор Микола Костюк прогнозує бюрократичну тяганину:

«У подальшому це питання (аварійного виїзду чи покарання «стрілочника»? — Авт.) може бути винесено на розгляд постійної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій Рівненського міськвиконкому з прийняттям необхідних рішень по суті даної проблеми».

Та виносьте швидше, панове, виправляйте вами ж допущену помилку! Не чекайте знову сім років. Убезпечте людей від втрат на випадок біди.

Для роздумів міській владі

Рівне щойно пережило дочасні вибори міського голови. Городяни голосували мляво: із 185 тисяч виборців на виборчі дільниці прийшли лише 78 тисяч. Причина — люди зневірились у нинішній міській владі. А та, у свою чергу, забула, що Рівне невеличке, будь-які її дії на виду — і добрі, й погані. Тому рівняни у своїх листах до редакції і цікавляться, на догоду якій впливовій особі і заради чиїх прибутків перенесено більш як на сотню метрів зупинку громадського транспорту, позбавлено автовокзал (соціально значимий об’єкт) аварійного виїзду, не кажучи вже про інші незручності для городян...

А для нового міського голови Рівного Володимира Хомка та депутатів міської ради, зокрема, з бюджетної та земельної комісій, які у телеефірах ратують за наповнення міського бюджету, наведу кілька цифр для роздумів.

Згідно з договором оренди № 53 від 18 квітня 2001 року ТзОВ «Бадьорість» за 2018 квадратних метрів (стільки відведено під автостоянку) щомісяця сплачувало до міського бюджету 1210 гривень, тобто кожен квадратний метр обходився орендарю майже 60 копійок. Але, як повідомили у міському управлінні земельних ресурсів, з 1 січня 2008 року для згаданого товариства змінено ставки орендної плати до майже 2423 гривень на місяць, тобто за квадратний метр автостоянки ТзОВ «Бадьорість» сплачує 1,2 гривні. До речі, нормативна грошова оцінка (вона використовується для справляння податку та орендної плати. — Авт.) земельної ділянки під приватною платною автостоянкою перед автовокзалом, за даними цього ж управління, становить 581408 гривень 80 копійок.

Для порівняння: у Костополі (а це районний, не обласний центр) оренда одного квадратного метра землі в центрі міста під комерційні цілі коштує орендарю від 8 до 14,5 гривні.

Для порівняння: оренда 1,5 квадратного метра у м’ясному павільйоні на прилеглому до згаданої автостоянки ринку «Андріївський» коштує торговцям 800 гривень на місяць плюс по 4 гривні ринкового збору щодня. Ті, хто торгує несільськогосподарською продукцією на ринку просто неба, сплачують за оренду місця по 400 гривень щомісяця плюс по 2,5 гривні ринкового збору щодня. Ось як цінує приватник свою територію.

Отже, рівняни у своїх листах до редакції підказують новому міському голові Рівного та депутатам міськради ще одне джерело поповнення міського бюджету.

До речі...

Є й реакція інших служб на публікацію «Спитали б у людей». Демонтовано з платформи автовокзалу гральний автомат, до якого мали доступ неповнолітні. «Боротьбу» із стихійними торговцями цигарками (їх продають і підліткам), що облюбували місце на території тієї ж платної автостоянки, з перемінним успіхом веде міська міліція: вперті жіночки лише на день рейду роблять вимушений «вихідний», а потім знову з’являються на автостоянці, бо, як зізнаються, незаконна торгівля акцизним товаром прибуткова і варта ризику.

Рівне.

Фото автора.