Комітет із питань промислової й регуляторної політики та підприємництва схвалив до розгляду в сесійній залі три законопроекти, які стосуються запровадження антикризових заходів у хімічній промисловості, автомобілебудуванні і в сфері малого та середнього бізнесу.
Президент концерну
«Стирол» Микола Янковський каже про те, про що всі здогадуються: експорт аміаку, карбаміду й аміачної селітри через кризу призупинили всі флагмани галузі (за винятком його підприємства й черкаського «Азоту», який торгує вряди-годи). Через два тижні замре і «Стирол».Зупинка експорту обернеться втратою двох мільярдів доларів США виручки, які могли б підтримати валютний баланс країни. Поставить під загрозу власне виробництво міндобрив, спричинить хвилю безробіття. Зрештою, ми пожнемо додаткові проблеми в агросекторі через заміщення власного товару дорожчим імпортним. Саме цим і керувалися законодавці, ухваливши в першому читанні законопроект, який стосувався держпідтримки та стимулювання виробництва міндобрив. Інвестиції у виробництво пропонується здійснювати за індивідуальними програмами, схваленими урядом в індивідуальному порядку. Тут також є пільгові ціни на газ, електроенергію, послуги залізниці та портів до 2013 року включно. А також нульові ставки ввізного мита. Сільгоспвиробникові надається дотація у вигляді часткової компенсації вартості міндобрив. Запроваджується спрощений порядок і скорочений термін відшкодування ПДВ виробникам міндобрив. Однак представник НАК
«Нафтогаз України» заперечує цю норму, вбачаючи «несправедливість» по відношенню до НАК, але його заспокоюють: НАК має відстрочку по термінах зі сплати ПДВ, яка дає змогу прискорити термін його відшкодування хімікам.Проти механізму прискореної амортизації основних фондів підприємств, запропонованого Миколою Янковським, заперечує представник Мінфіну. У цього відомства свій погляд на те, скільки і яким підприємствам залишати коштів на модернізацію виробництва й поточні ремонти устаткування, але в головному позиції збігаються: хімічні гіганти на кшталт Одеського припортового та
«Стиролу» не повинні зупинити свого інноваційного розвитку навіть під час кризи. Тому комітет одностайно пропонує винести законопроект на друге читання.Проект змін до деяких законодавчих актів щодо мінімізації впливу світової фінансової кризи на розвиток автомобілебудування та інших галузей вітчизняної промисловості не містить пропозицій повернення до 25-відсоткової ставки ввізного мита — це норма іншого законопроекту. Натомість є пропозиція подовжити дію Закону України
«Про розвиток автомобільної промисловості», який передбачає низку стимулювальних заходів, до 2013 року. Чи уникнемо звинувачень з боку СОТ в адресному субсидіюванні — не питання. І Америка, і Європа сьогодні демонструють безпрецедентно адресні дотації своїх автомобільних гігантів. Поза тим, присутнім нагадали: у 14 мільярдах доларів США негативного торговельного сальдо за підсумками трьох кварталів вісім припадає на імпорт автівок! Авжеж, доповідач законопроекту Валерій Крайнєв розуміє, що і норми прискореної приватизації основних фондів переробних підприємств, і деякі податкові новації доведеться ще узгоджувати з Мінфіном та Мінекономіки, але він не приховує свого задоволення: члени комітету пропонуватимуть цей законопроект для прийняття в першому читанні.Не приховує своїх почуттів і голова комітету Наталія Королевська, чий законопроект обіцяє радикально полегшити життя малому та середньому бізнесу. Достатньо сказати, що він потягне за собою законодавчі новації у 18 вже прийнятих законах. Йдеться про максимальне спрощення реєстраційних та дозвільних процедур, скасування низки непродуктивних податків, розстрочку сплати штрафних санкцій на 36 місяців, що полегшить покриття основного боргу перед Пенсійним фондом, та багато що інше.
За словами Наталії Королевської, законодавець сьогодні дає можливість керівникам підприємств зберегти робочі місця. Це шанс довести, що вони не показушні керівники, не збираються ухилятися від відповідальності за долю своїх підлеглих, бізнесу, країни. Про соціальну відповідальність бізнесу і патріотизм, каже вона, вже багато чули. Час довести, що ми того варті.
Сергій ВЛАД.
Квоти на ввезення цукру-сирцю не збільшать
Відхилити проект змін до статті 1 Закону
«Про встановлення тарифної квоти на ввезення в Україну цукру-сирцю з тростини» пропонує парламенту Комітет з питань податкової та митної політики. Законопроектом пропонується збільшити щорічну квоту наступного року до 263 900 тонн, а в 2010-му — до 267 800 тонн.На засіданні комітету зазначалося, що
«така законодавча пропозиція розроблена Кабінетом Міністрів на виконання домовленостей, досягнутих під час переговорного процесу щодо вступу України до СОТ». Члени комітету наголосили, що уряд має внести зміни до закону «Про зовнішньоекономічну діяльність», який містить визначення поняття квот, доповнивши його терміном «тарифна квота». На думку народних депутатів, «така пропозиція дозволить уряду автоматично відповідно до зобов’язань за міжнародними угодами застосовувати цю норму».Крім того, було висловлено застереження щодо можливого погіршення ситуації в цукровій галузі у разі запровадження положень законопроекту. Наголошувалося, зокрема, що, згідно з інформацією Міністерства економіки,
«цукор-сирець з тростини в рамках чинної квоти у розмірі 260 тисяч тонн фактично не завозився». Водночас деякі народні депутати зауважували, що «його неприйняття може викликати відповідну реакцію у країн-членів СОТ, які наполягали на встановленні цієї квоти. Вони матимуть право розпочати апеляційні процедури в межах СОТ».Інформаційне управління апарату Верховної Ради.