Не так часто очільники отримують стягнення. Тож розпорядження Кабінету Міністрів про притягнення до дисциплінарної відповідальності тимчасово виконуючого обов’язки голови Сріблянської райдержадміністрації Владислава Косенка і голови Чернігівської облдержадміністрації Володимира Хоменка є свого роду революційним кроком.

Власне, за що «постраждали» пани керівники? У варіанті з В. Косенком — це перевищення повноважень при призначенні тимчасово виконуючим обов’язки першого заступника голови райдержадміністрації спеціаліста І категорії.

Пан Хоменко отримав догану за порушення актів законодавства в частині погодження тимчасового покладання обов’язків першого заступника голови Сріблянської райдержадміністрації на спеціаліста І категорії цієї адміністрації.

Допитливий читач може зауважити, що тимчасово виконуючим обов’язки голови райдержадміністрації пана Косенка призначив своїм розпорядженням Президент. То в чому ж «перевищення повноважень»?

Головдержслужба провела розслідування і встановила, що розпорядження Президента видане з порушеннями:

«Статті 10 Закону України «Про державну службу», якою визначено основні обов’язки державних службовців;

Закону України «Про місцеві державні адміністрації», зокрема статті 39, якою передбачено, що голови держадміністрацій призначають на посади та звільняють з посад своїх заступників; частини другої статті 10, згідно з якою перший заступник та заступники голови обласної, районної держадміністрацій призначаються на посаду головою відповідної обласної, районної держадміністрації за погодженням з Кабінетом Міністрів України; статті 40, якою визначено, що перші заступники та заступники голови, інші посадові особи місцевих держадміністрацій здійснюють функції і повноваження відповідно до розподілу обов’язків, визначених головами місцевих держадміністрацій, і несуть відповідальність за стан справ у дорученій сфері перед головою місцевої держадміністрації, органами виконавчої влади вищого рівня;

пункту 2 частини другої статті 24 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» щодо погодження Кабінетом Міністрів України кандидатур заступників голів місцевих держадміністрацій, які здійснюють свої повноваження у сферах, що належать до відання Кабінету Міністрів України;

Порядку розгляду питань, пов’язаних з призначенням на посаду та звільненням з посади керівників органів виконавчої влади, урядових органів, торговельно-економічних місій у складі закордонних дипломатичних установ України, державних підприємств та їх об’єднань, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 р. № 850, зокрема абзацу першого пункту 4, згідно з яким перший заступник та заступники голів місцевих держадміністрацій, які здійснюють свої повноваження у сферах, що належать до відання Кабінету Міністрів України, призначаються на посаду та звільняються з посади головами місцевих держадміністрацій за погодженням з Кабінетом Міністрів України; абзацу третього підпункту 6 пункту 8, яким визначено, що пропозиція про погодження призначення на посаду та звільнення з посади стосовно перших заступників та заступників голів райдержадміністрацій вноситься головами районних за погодженням з головами обласних держадміністрацій і Мінрегіонбудом;

абзацу п’ятого пункту 4 Типового регламенту місцевої державної адміністрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 1999 р. № 2263, згідно з яким розподіл обов’язків між посадовими особами місцевої держадміністрації проводить її голова з визначенням порядку заміщення голови місцевої держадміністрації, його першого заступника та заступників у разі їх відсутності».

Іншими словами, законодавство України не передбачає тимчасово виконуючих обов’язки (ТВО) як голови та І заступника голови райдержадміністрації.

Тож з призначенням на відповідну посаду ТВО розпорядженням Президента закладається міна уповільненої дії. Адже фактично всі прийняті ТВО рішення є нелегітимними. Вони можуть бути опротестовані в суді. Можна лишень уявити негаразди, які виникнуть за таких обставин, наприклад, в земельному питанні та й багатьох інших «гострих» проблемах.

Прем’єр-міністр намагалася запобігти виникненню подібної ситуації ще у квітні поточного року. Тоді у листі до Президента було зазначено:

«За період діяльності очолюваного мною уряду видано 11 актів Президента України про звільнення з посади голів місцевих держадміністрацій без відповідного подання Кабінету Міністрів.

Згідно з частиною третьою статті 39 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» у разі відсутності голови місцевої держадміністрації його функції та повноваження виконує перший заступник голови, а у разі відсутності останнього — один із заступників голови місцевої держадміністрації. Незважаючи на імперативні вимоги зазначеного закону, за вказаний період видано 29 розпоряджень Президента України про тимчасове покладання виконання обов’язків голів місцевих держадміністрацій».

Особливе занепокоєння викликає той факт:

«Що на порушення частини третьої статті 39 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» обов’язки голови місцевої держадміністрації покладаються на осіб, які не є працівниками держадміністрацій».

Варто звернути увагу, що на ТВО голів райдержадміністрацій призначалися керівником приватних підприємств, райспоживтовариств, деяких агенцій. Тоді у квітні Прем’єр-міністр висловлювала сподівання, що у подальшому практика призначення ТВО буде припинена.

Однак сталося протилежне. За період з 20.12.2007 р. по цей час без погодження з Кабінетом Міністрів тимчасово покладено обов’язки голів місцевих державних адміністрацій на 64 особи.

Якщо до цього додати це й когорту тимчасово виконуючих обов’язки голів облдержадміністрацій, то мимоволі виникає думка, що вибудовується певна владна вертикаль, підпорядкована і повністю залежна від однієї особи.

Мета такого утворення може бути різною. Однак стабільності на владному олімпі та й у суспільстві взагалі це навряд чи додасть.