Комітет Верховної Ради з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики рекомендує прийняти за основу проект закону про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва.

Законопроектом (реєстр. №3354), внесеним Кабінетом Міністрів, передбачається врегулювати правовідносини, що виникають у зв’язку з будівництвом (добудовою) житла за державної підтримки, а також особливості порядку, термінів, умов та гарантій його надання громадянам, захист інтересів забудовників житла від банкрутства, подолання кризових явищ у будівельній галузі. Проект визначає поняття «доступне житло» та вимоги до нього. Як зазначив представник уряду, доповідаючи законопроект на засіданні комітету, «державна підтримка будівництва доступного житла здійснюватиметься через сплату державою першого внеску за рахунок бюджетних коштів у розмірі 30 відсотків вартості будівництва (придбання) доступного житла. Іншу частину вартості житла сплачуватимуть громадяни, які уклали договори про будівництво та отримання житла за державної підтримки — за власні кошти або за кошти іпотечного кредиту».

Законопроектом визначаються об’єкти інвестування доступного житла, шляхи здешевлення вартості його будівництва, вимоги до банків — учасників Державної програми будівництва житла за державної підтримки та порядок здійснення оренди доступного житла з викупом. Проектом також пропонується обмежити розмір кошторисного прибутку до 10 відсотків від прямих і загальновиробничих витрат з будівництва та граничний рівень рентабельності на рівні 10 відсотків вартості матеріалів та виробів, у тому числі будівельних конструкцій, що використовуються в будівництві об’єктів програми. Відповідно до проекту контроль за дотриманням цієї норми покладається на Державну інспекцію з контролю за цінами.

Законопроект також передбачає внесення змін до законодавчих актів України. Зокрема, зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення визначають штрафні санкції за порушення службовими особами термінів видачі технічних умов стосовно інженерного забезпечення об’єкта архітектури. Передбачається також внесення змін до Господарського кодексу України, законів: «Про природні монополії», «Про електроенергетику», «Про трубопровідний транспорт».

Члени комітету висловили низку зауважень до норм проекту. Загалом підтримавши мету законопроекту щодо необхідності забезпечення реалізації житлових прав громадян, народні депутати вважають, що реалізація пропозицій у цьому вигляді не може забезпечити належного вирішення питання. Вони звернули увагу на те, що в проекті варто чіткіше розрізняти державну підтримку забудовників, котрі добудовують житло і яким приватні інвестори (фізичні та юридичні особи) вже сплатили повну його вартість, та державну підтримку громадян у побудові нового житла. «Державна підтримка у кожному з цих випадків має різні правові механізми, які в даному законопроекті практично не розкриті», — наголошували члени комітету. Народні депутати вважають, що прийняття законопроекту з урахуванням висловлених ними пропозицій і зауважень додатково стимулюватиме розвиток будівельної галузі, при цьому дозволить зменшити витрати бюджетів різних рівнів.

Інформаційне управління апарату Верховної Ради.