Повноваження, завдання і статус органів місцевого самоврядування в контексті підготовки змін до Конституції України обговорили учасники зібрання у Верховній Раді за участю народних депутатів та голів обласних рад. Заступник Голови Верховної Ради Микола Томенко, відкриваючи нараду, зазначив, що нині систему органів державної влади в регіонах та місцевого самоврядування можна охарактеризувати як «багатовладдя і безвідповідальність».

Так, на всеукраїнському рівні це щонайменше система «тривладдя» у вигляді РНБО, секретаріату Президента та уряду, а на місцевому рівні — «двовладдя» у вигляді місцевих рад та державних адміністрацій. Нині на розгляді у парламенті перебуває низка законопроектів щодо реформування органів державної влади та місцевого самоврядування, а також триває процес підготовки конституційних змін.

За словами М. Томенка, наразі досягнуто певного консенсусу стосовно реформування влади на місцях. Зокрема, якщо проаналізувати всі наявні законопроекти про внесення змін до Конституції, то вони передбачають ліквідацію районних адміністрацій та передачу виконавчої влади на місцях новоствореним виконкомам обласних та районних рад. Також є порозуміння, що регіональні органи влади, які представлятимуть центральну владу на місцевому рівні, будуть органами контролюючого, а не виконавчого характеру. «Або представництва Кабміну, або збережені обласні державні адміністрації, керівництво яких призначатиме Кабмін, здійснюватимуть не виконавчі, а виключно контрольні функції, — зауважив заступник Голови Верховної Ради. — Існує також консенсус щодо терміну діяльності сільських, селищних, міських голів та рад усіх рівнів з чотирьох років до п’яти, враховуючи, що термін повноважень Верховної Ради нині становить п’ять років».

М. Томенко назвав помилковим голосування парламентської коаліції за президентські законопроекти про місцеві адміністрації та місцевого самоврядування у першому читанні, оскільки вони занижують роль місцевих рад. Тому, на його думку, сьогодні правильний алгоритм реформування регіональної влади такий: до ухвалення змін до Конституції не вносити будь-які зміни до законів про місцеве самоврядування та місцеві державні адміністрації. Необхідно спочатку визначити базові принципові положення в Конституції, а вже потім привести у відповідність законодавчу базу.

Голова Комітету Верховної Ради з питань правової політики Сергій Міщенко зауважив, що жоден із нових проектів конституційних змін, про які вже заявляли різні політичні сили, ще не внесено на розгляд парламенту. На розгляді у комітеті перебуває лише законопроект в авторстві Олександра Лавриновича про зміни до закону про Конституційний Суд щодо процедури ухвалення конституційних змін. Водночас у парламенті перебуває низка законопроектів про реформування системи органів державної влади через законодавчі зміни. За словами голови комітету, нараду у Верховній Раді було скликано задля того, щоб почути думку представників регіональної влади, їхнє бачення законопроектів про реформування органів державної влади та самоврядування на місцях, щоб парламент ухвалив таке рішення, яке на сьогодні дійсно потрібне державі. «Але доки не буде консенсусу між політичними силами, жоден законопроект виноситися у сесійну залу не буде, — вважає С. Міщенко. — Чого виносити, якщо нема Голови Верховної Ради, а по-друге, кожен дивиться у різний бік — бо хтось хоче бути Президентом, хтось прем’єром, а хтось Головою Верховної Ради і тому під себе роблять Конституцію і закон».

Учасники наради висловилися за створення при Верховній Раді після обрання голови парламенту ради регіонів з керівників обласних рад, як дорадчий та консультативний орган законодавців. І щоб ця дорадча рада не була прив’язана до посадової особи — Голови Верховної Ради, а мала статус парламентської, а її учасники мали змогу обговорити, якими повинні бути зміни до Основного Закону в частині місцевого самоврядування та внести власні пропозиції.

Після наради Микола Томенко також повідомив, що пропонується провести парламентські слухання щодо посилення ролі рад та реформи місцевого самоврядування, актуальним також залишається створення конституційної комісії, яка разом з представниками місцевих рад працювала б над змінами до Основного Закону.