Нетішинський журналіст Олександр Шустерук (на знімку) прийшов якось до друзів на дачу і побачив, як там зробили паркан із грамплатівок. Колись купами їх викидали: нова техніка аудіозапису зробила платівки непотрібними.
— Отоді я подумав: ще трохи, і платівки назавжди щезнуть з нашого життя. А це ж цілий пласт культури. Так і з’явилась ідея зібрати і зберегти те, що можливо, — розповів Олександр.
На заклик принести щось зі старих домашніх музичних зібрань швидко відгукнулись і друзі, й незнайомі люди. Колекція платівок Шустерука почала рости просто на очах.
Спочатку збирав все, що траплялось. Згодом зрозумів: має бути певне визначення. Адже кількість експонатів, враховуючи колишню популярність грамзапису, стала просто загрозливою. Мимоволі зацікавився історією грамзапису.
Сьогодні Олександр може цілу лекцію прочитати: як перші спроби звукозапису з’явились ще в XVІ столітті, коли почали робити музичні табакерки, а потім і годинник
«з музикою». Наприкінці позаминулого століття француз Шарль Кро запропонував проект першого апарата для запису голосу і назвав його палефоном («голос минулого»). А справжній бум почався з появою грамофона. Першу платівку зробили з целулоїду. Але мало хто знає, що до справи долучились... комахи. Тиражовано платівки почали виготовляти зі шпату, сажі і шелаку — органічної речовини, яку виділяє лаковий червець. Щоб зробити одну платівку, треба було зібрати продукти життєдіяльності чотирьох тисяч таких комах. Зрозуміло, що платівки були дорогі. Але з такої сировини їх робили майже до середини XX століття. У СРСР сировину для мільйонних тиражів купували за кордоном.Зараз такі платівки — раритет. Адже свого часу вони поступились місцем дешевшому і практичнішому вінілові. Тоді й почалась масова епоха грамзапису. Олександр називає з десяток різних підприємств, серед яких і артіль
«Червона зірка», і Житомирський завод побутових приладів, і одеське, київське, львівське виробництва, де виготовляли тисячі платівок. А потім монополістом у цій справі стала всесоюзна фірма «Мелодия». Масштаби її виробництва були величезними, отож філії вона мала у багатьох містах.Продукція
«Мелодии» становить основну частину колекції Олександра Шустерука. Середньому і старшому поколінню нібито добре знайомі й пісні, і зовнішній вигляд платівок. Та й серед них тепер є справді рідкісні. Не дуже давно до Олександра звернулись столичні кінематографісти, що готували фільм до ювілею Софії Ротару. Окремі записи пісень відомої співачки їм не вдалось ніде знайти, крім Сашиної колекції.З 1993 року випуск платівок припинився. На зміну прийшли аудіокасети, потім цифрові диски. І тільки зовсім недавно випуск платівок відновили. Хоч і не в тих масштабах, що раніше. Їх призначення — не так звукозапис, як створення певного музичного антуражу. Використовують їх здебільшого діджеї для створення певних звукових ефектів.
А колекція Олександра дедалі поповнюється. Тут вже понад 4000 екземплярів. Найбільше пишається тими, де зафіксовані голоси поетів, співаків початку XX століття. Особливий акцент у пошуках робить на платівки, де звучать голоси української літературно-артистичної еліти. Небагато зараз знайдеться колекцій з голосами Стельмаха, Єсеніна, а у нього — є.
Колекція вже переросла рамки домашнього зібрання. Тепер усім охочим Олександр демонструє її у робочому кабінеті. Мріє про музей грамплатівок. Переконаний, це була б справжня подія не тільки для Нетішина.
Хмельницький.
Фото автора.