Сьогодні в Червоному залі столичного Будинку кіно відбудеться прем’єра документального фільму Сергія Буковського
«Живі» («Листопад-фільм», сценарна група: Сергій Тримбач, Вікторія Бондар, Євгенія Кравчук, оператор-постановник Володимир Кукоренчук, продюсери Марк Едвардс та Вікторія Бондар).Це фільм про Великий Голод 1933 року в свідченнях очевидців. Більшість цих людей тоді були дітьми — й це помножує страх їхніх спогадів і сповідей. Страх, що живе в людях досі. Як сказала одна з героїнь фільму, бабуся Настя з Яготинського району:
«А мене за це не посадять?»Живі — це ті, хто вижив. Але також і ті, хто загинув і лишається живим у нашій пам’яті.
Робота над фільмом тривала рік. По всій Україні відзнято на плівку майже шість десятків інтерв’ю. З них до фільму ввійшло 28. Фільм іде 75 хвилин — а всього знято 85 годин. Решту матеріалу передано до Благодійного фонду
«Україна-3000», який і є замовником стрічки.А ідея ця належить Президентові Ющенку. Років зо два тому, на прем’єрі фільму Буковського
«Назви своє ім’я» (про Голокост) Ющенко сказав, що подібний фільм має бути й про Голод-33. Буковський взявся це зробити. Добре відомо, що цей режисер принципово уникає спекулятивних тем. А частина суспільства тему Голоду сприймає саме так.Щоб уникнути будь-якої спекулятивності, Буковський звернувся до
«третьої сторони» — до свідчень британського журналіста Гарета Джонса, який побував в Україні 1933 року й першим на Заході назвав голод штучним. «Після побаченого мені незрозуміле ваше замилування Сталіним!» — сказав він своїм співвітчизникам.Гарет Джонс загинув від рук НКВС 1935 року, але залишив по собі щоденник, озвучений у фільмі (знімальна група побувала в Уельсі, на батьківщині Джонса).
Але головні свідки, звісно, наші співвітчизники. Один з них, з Кіровоградщини, після пережитого голоду, пізніше опинився в нацист-ському концтаборі Дахау й свідчить, що в Дахау було не так страшно, як в українському селі в тридцять третім році.
Будучи, як завжди, неупередженим, Буковський у своєму фільмі ніде не вживає слово
«геноцид», але воно напрошується само собою. Сам Буковський каже: якщо в українських селах, приміром, на Харківщині, тоді помер кожен третій — як інакше це можна назвати?Також режисер каже, що це, можливо, буде його останній фільм подібного типу. Бо перші два (
«Війна. Український рахунок» та «Назви своє ім’я») були надто великим душевним випробуванням. Коли записувалися свідчення людей, які пережили пекло війни, Голоду чи Голокосту — надто часто групі доводилося переривати роботу, бо на знімальному майданчику всі плакали.Таке кіно не витримує жодної
«мистецької» штучності. З цієї причини творці фільму навіть відмовилися від спеціально написаної музики. Бо тут все надто автентично й будь-яка «спеціальна» музика здається гріховно-недоречною.