Збірка знайдених в Україні робіт майстра Пінзеля поповнилася чудовим експонатом. Фігуру святого Онуфрія з монастиря в селі Рукомиші, що поблизу Бучача на Тернопільщині, вперше представлено громадськості у львівському Палаці мистецтв.
Кожна знайдена скульптура майстра Пінзеля — подія, і практично до кожної з них долучився Борис Возницький. Герой України, директор Львівської галереї мистецтв подарував світові Іоана Георга Пінзеля. Він першим дослідив творчість майстра, рятував його скульптури від людського нерозуміння, недбалості, а то й від варварства. Витягував їх із вогню, шукав на горищах, кладовищах і смітниках. І так протягом 20 років.
Ось і цього разу як тільки почув, що в Рукомиші є Пінзель, вирушив на Тернопільщину. Правда, не відразу вдалося розгледіти, що це — геніальний твір майстра, якого в Європі мистецтвознавці ставлять в один ряд із Мікеланджело. Спершу треба було зняти шарів 12 фарби, провести дослідження і навіть зробити копію. На це пішло два роки. Та сьогодні роботу, що вражає вібруючою пластикою, експресією, шедевральним виконанням, виставлено в Палаці мистецтв.
Втім, це досконала копія, автор — Роман Вільгушинський. Роботу виконано спочатку з силікону, а потім із гіпсу — один до одного! А оригінал так і стоїть у церкві, із середини ХVІІІ століття. Саме тоді скульптуру для монастиря святого Онуфрія замовив майстрові Пінзелю польський граф Микола Потоцький.
Коли святого Онуфрія, що стояв перед тим на вулиці, у надбрамній ніші, забрали для обстеження, сільська громада збунтувалася. Мовляв, святий, який завжди був їхнім заступником, перестав про них дбати. Начебто в селі почалися різні біди та нещастя. І оригінал повернули — вже не в нішу, а в церкву, встановивши засоби охорони. Правильно це чи ні — покаже час. Ясно одне: усім роботам Пінзеля, які є в Україні, потрібна особлива опіка, адже вони безцінні.
Скільки ще скульптур Пінзеля буде знайдено? Останнім часом оприлюднено дані про 8 його робіт. Загалом достеменно відомо про 40 його дерев’яних витворів — де саме вони перебувають і кому належать. Найбільше їх у музеях Івано-Франківська, на Тернопільщині та в музеї сакральної скульптури Іоана Георга Пінзеля у Львові. Як відомо, 2007-го три західні області ініціювали проведення року Пінзеля, і це сприяло популяризації його імені у світі. Альбоми, випущені у Варшаві та в Києві, побачили іноземці. Триває робота над організацією виїзних виставок. Твори майстра Пінзеля хочуть побачити у Луврі та в Метрополітен-музеї Нью-Йорка. А перевезення потребує спеціальних контейнерів, технологічних розрахунків. На це у Львівської галереї мистецтв, яка займається організацією виставок, грошей немає. Однак проводити такі виставки потрібно.
«
Так, ми досі не знаємо, якою мовою говорив Пінзель, ким він був, навіть не можемо пояснити, звідки ця експресія, що межує із чимось надприродним, — міркує вголос Борис Возницький. — Глибока духовність і натуралістична тілесність на тлі цілої симфонії складок та драперій... Його пластика бринить, палахкотить бароковим золотим вогнем і спонукає схиляти голову перед талантом. Це — митець світового масштабу, який творив в Україні і, здебільшого, для українських церков!»Сьогодні стає очевидним, що завдяки його імені ми можемо відкривати світові досконалу Україну!